۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۴۴۴۷۱۶

حکایت حضور دیپلمات های غربی در غرب ایران

دادستانی، سپاه پاسداران و وزارت امور خارجه واکنش های متفاوتی به حضور دیپلمات های غربی در غرب کشور نشان دادند.
غرب کشور

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، روز گذشته معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان از تذکر به دو دیپلمات غربی در این استان خبر داد.

آشناگر گفت:‌ آنها بدون مجوز وارد مناطق مرزی شدند و در حین عکس‌برداری بودند که به آن‌ها تذکر داده شد که مجاز به این کار نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد مجوز تردد داشته‌اند، تصریح کرد: خیر، مسیر تردد آن‌ها مشخص بوده و در مجوز آن‌ها مسیر‌های مجاز نوشته شده و مسیری که آن‌ها حضور داشته‌اند خارج از محدوده مجاز بوده است.

علیرضا آشناگر با ابراز "این افراد مجوز ورود به مناطق مرزی ما را ندارند"، گفت: حتماً باید هماهنگی لازم انجام شود و هم‌اکنون گزارش فرماندار در این باره نزد ما موجود است.

آشناگر درباره هویت این افراد افزود: سباستین سورن رایزن سفارت فرانسه و شارلوت وارن والر نماینده سفارت انگلیس در یک دستگاه خودرو پاجیرو با پلاک سیاسی در حین فیلم‌برداری از حاشیه مناطق مختلف و اماکن حساس بوده‌اند.

وی تصریح کرد: این افراد متوقف و مدارک آن‌ها مطالبه شد که البته پس از مطالبه مدارک آن‌ها متواری شدند و سپس خودروی آن‌ها در روستای «ایرانخواه» متوقف و با آن‌ها صحبت شد و پس از هماهنگی محل را ترک کردند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان گفت: این افراد از اماکن نظامی عکس‌برداری می‌کردند، آنها باید مدارک خود را ارائه می‌دانند و مدارکی ارائه ندادند.

وی با اظهار اینکه آنها در قالب برخی کارها مشکلاتی ایجاد می‌کنند، افزود: تصاویری که گرفته‌اند از حاشیه مراکز نظامی، انتظامی، دره‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و مسیرهای عبوری آن‌ها بوده که استنباط بهره‌برداری خاصی هم نیست.

پس از آن یک مقام اگاه در وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص ادعای برخی رسانه ها در مورد بازداشت دو دیپلمات اروپائی در سفر به  یکی از استانهای غربی کشور تصریح کرد: دو دیپلمات مورد اشاره هرگز بازداشت نشده اند و سفر و دیدار آنها با اطلاع  قبلی صورت گرفته است .

وی افزود: خودرو این دو دیپلمات صرفا جهت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی متوقف و پس از شناسائی، نامبردگان به مسیرشان ادامه دادند.

اما یک مقام امنیتی اطلاعات سپاه کردستان بیانیه ای در این زمینه با جزئیاتی متفاوت صادر کرد.

وی گفت:‌ در پی متوقف کردن خودرویی مشکوک توسط نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، مشخص شد سرنشینان آن دو تبعه و دیپلمات برجسته فرانسوی و انگلیسی در ایران هستند.

یک مقام امنیتی اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر افزود: در تاریخ 23م مرداد ماه نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجیرو پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفته که در نهایت این خودرو در نزدیکی روستای "ایرنخواه" سقز متوقف شد.

وی در تشریح این خبر افزود: نیروهای سپاه سقز فیلم برداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه های نظامی را زیر نظر گرفته بودند و هنگامی که دستور ایست به خودرو را دادند، از محل فیلم برداری متواری شدند.

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه ادامه داد: در طول مسیر این خودرو 3 ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد که در نهایت در نزدیکی روستای ایرانخواه سقز در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار و مجبور به متوقف کردن خودرو شدند.

وی تصریح کرد: پس از بررسی های اولیه مشخص می شود که سرنشینان خودرو توقیف شده یک مرد به نام "سباستین سورن" و یک زن به نام "شارلوت لوپز وارونه والر" هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می کنند.

وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد که این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتل آذربایجان و هتل شادی سنندج را داشته و انجام فیلم برداری از مجموعه های نظامی ارتش و سپاه و رودخانه های مرزی غیرقانونی و نامحسوس بوده که پس از متوقف کردن خودروی آنها توسط نیروهای امنیتی سپاه، دوربین آنها ضبط گردید.

این مقام امنیتی اطلاعات سپاه امنیت کردستان را خط قرمز سپاه خواند و تاکید کرد: سربازان گمنام اطلاعات سپاه کردستان همواره در راستای تامین امنیت استان تلاش کرده و با هرگونه مخل امنیت برخورد جدی خواهند کرد.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور هم امروز در این زمینه هشدارهایی به وزارت خارجه داد.

وی تاکید کرد: دشمن همچنان هیچ قصدی برای کوتاه آمدن از مقاصد خود ندارد و امروز شاهدیم عناصر دیپلماتیک غربی در غرب کشورمان در حال فیلمبرداری از مناطق ممنوعه بوده‌اند آنها چه می کنند و چه ماموریتی در کشور ما دارند ما از وزارت خارجه و مقامات سیاسی به شدت می خواهیم که با این مساله برخورد جدی کند و این افراد را که به عنوان عناصر غربی در کشور ما حضور دارند هر چه زودتر از کشور جمهوری اسلامی بیرون کند./836/د102/ل

ارسال نظرات