۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۴۷۵۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

حمایت از حقوقهای نجومی ایستادن در مقابل سیره و تفکر علوی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: هر کس از حقوقهای نجومی حمایت می کند درست در مقابل امام علی(ع) ایستاده است، چون چنین تفکری کاملا مخالف تفکر علوی است که عده ای حق و حقوق ویژه برای خود از بیت المال کنار بگذارند.
نهج البلاغه حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث درسهایی از نهج البلاغه که هر هفته در مصلای ارومیه برگزار می‌شود با اشاره به خطبه 13 نهج البلاغه، اظهار داشت: امام علی(ع) این کلمات و جملات را که نشان از حزن و غم افزون حضرت از نابخردی مردم بصره است در مسجد بصره بیان فرموده و مردم بصره را به وسیله این جملات مورد سرزنش قرار دادند.

وی افزود: بخشی که هفته گذشته به آن پرداخته شد این بخش از خطبه بود که حضرت فرمودند: «شمايان لشكريان آن زن بوديد و از شتر او فرمانبري كرديد و به نعره آن زبان بسته پاسخ داديد و آنگاه كه از پاي افتاد گريختيد. اخلاقتان پست، پيمانتان سست، آيينتان دورويي و آبتان شوراب است. آن كس كه بين شما مانَد، كيفر گناهي است كه بيند و آنگاه كه كوچ كند، دوباره مشمول رحمت خدا گردد».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بخش دوم سخنان امام علی(ع) در خطبه 13 معجزه و خبر از آینده است که می فرمایند: «گويي مي‏بينم كه مسجدتان در سيلاب فرو رفته و جز بلنداي آن چونان سينه كشتي چيزي نمانده است و خداوند از فراز و نشيب بر آن عذاب فرستاده و آنجا هر چه هست در آب شده است».

وی ادامه داد: در تاریخ آمده است که دو دفعه به شهر بصره خدای متعال سیل جاری کرد و فقط گنبد مسجد باقی مانده و همه شهر به زیر آب رفت، امام علی(ع) در این کلمات اهل بصره را سرزنش می کند که در مقابل ولی خدا صف آرایی کرده و شمشیر کشیدید.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی به شرح خطبه 14 نهج البلاغه پرداخت و افزود: خطبه 14 نیز در مورد مردم بصره است که غصه و غم حضرت را در چند جمله نشان می دهد که چطور در عالم اسلام با ایجاد اختلاف و فتنه سبب ریخته شدن خون مسلمانان و رنجش قلب مولا علی(ع) شدند.

وی با بیان اینکه فتنه بالاتر از قتل است و تمام درگیری ها و خونریزی ها در اثر فتنه است، گفت: در خطبه 14 نهج البلاغه امام علی(ع) می فرمایند: «سرزمينتان آب زده و از آسمان دور افتاده، خردهاتان به پستي گراييده، و افكارتان نابخردانه است، پس شمايان هدف هر تيرانداز و لقمه هر خورنده و شكار هر صيّاديد».

امام جمعه ارومیه در شرح خطبه 14 نهج البلاغه عنوان کرد: نزدیکی به آب کنایه از نزدیکی به سیلاب و عذاب الهی و دور بودن از آسمان کنایه از دوری از رحمت و مغفرت الهی مردم بصره است، گاهی در یک زندگی اجتماعی جامعه و شهری از خدا و رحمتش دور می شوند و گاه در زندگی فردی انسان چنین احساسی می کند که از رحمت خدا دور شده است.

وی با بیان اینکه وقتی گناه و فساد در جامعه ای نهادینه شود رحمت الهی از آن دور و عذاب الهی به مردم آن شهر و دیار نزدیک می شود، افزود: فتنه و معصیت انسان را به این روز می اندازد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در قرآن کریم خدای متعال به چند نوع نامه عمل اشاره می کند و می فرماید: «هر انسانی نامه عملی دارد که روز قیامت آن را در برابر خود گشوده می بیند»، و نوعی از نامه عمل است که می فرماید: «می بینی در روز قیامت هر امتی در برابر خدا نشسته و هر امتی را با نامه اعمال خود صدا می زنند».

وی یادآور شد: وقتی در جامعه ای تقوا حاکم شود رحمت الهی به آن مکان نازل می شود و در این مورد خداوند منان می فرماید: «اگر اهل شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه کنند خداوند درهای رحمت را به روی آنان می گشاید، اما آنان تکذیب کردند».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به بی بصیرتی اهل بصره و نداشتن بینش صحیح، ادامه داد: اهل بصره به فتنه کمک کرده و از سران فتنه تبعیت کردند، در اثر چنین تبعیتی عقل مردم بصره به زیر سؤال رفته و سبک شد، طلحه و زبیر با شتری به بصره آمده و مردم بصره را در مقابل امام و خلیفه الهی به شورش وا داشتند.

وی با بیان اینکه وقتی بر روی عقل انسان پرده انداخته و او را سفیه کردند هر کاری ممکن می شود، افزود: امام علی(ع) مردم بصره را به وسیله فتنه گران شکار شده معرفی فرموده و آنان را لقمه شکارچیان حریص قدرت دانستند و همه کلام حضرت نشان از درد دل امام است که چطور مردم بصره را فریب داده و فکر و اندیشه آنان را از کار انداختند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات و جنایات وحشیانه تکفیریها به اسم اسلام و دین، گفت: الان در مورد تکفیریها هم همین گونه است چون عقل و انصاف را از آنان گرفته اند به اسم دین و پیامبر(ص) که رحمت عالمیان است زنان و کودکان معصوم را به شکل فجیعی به قتل می رسانند.

وی به شرح خطبه 15 نهج البلاغه پرداخت و بیان داشت: این خطبه در مورد بیت المالی است که خلیفه سوم آن را بی حساب و کتاب به عده ای بخشیده بود، حضرت علی(ع) در این مورد می فرمایند: «به خدا سوگند! اگر اين املاك كابين همسران و بهاي كنيزكان هم گشته باشد، آن را به بيت المال برمي‏گردانم كه در عدالت گشايش است و آن كس كه داد بر او سخت آيد از بيداد به فرياد آيد».

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه گفت: پس از به خلافت رسیدن امام علی(ع) چون در بیت المال تصرف زیادی شده و در بین افرادی تقسیم شده بود، امام اعلام موضع کرده و فرمودند که همه این اموال را بازپس می گیرم.

وی عدل امام علی(ع) را مثال زدنی و برای شیعیان لازم الاجرا دانست و گفت: علی بن ابی طالب(ع) تحمل ندارد که بیت المال مسلمین از دست برود و مقام معظم رهبری نیز در مورد فیشهای نجومی اعلام موضع کردند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به دست درازی قشری خاص به بیت المال در ایران و دریافت حقوقهای نجومی، خاطرنشان کرد: هر کس از این کار حمایت می کند درست در مقابل امام علی(ع) ایستاده است، چون چنین تفکری کاملا مخالف تفکر علوی است که عده ای حق و حقوق ویژه برای خود از بیت المال کنار بگذارند.

وی با اشاره به نامه 41 نهج البلاغه، ادامه داد: یکی از متولیان امام علی(ع) از بیت المال مالی برداشته بود حضرت در نامه 41 نهج البلاغه او را مورد شماتت قرار و می فرمایند: «دشمنت بى پدر باد، گويا ميراث پدر و مادرت را به خانه می‏برى، سبحان اللّه‏! آيا به معاد ايمان ندارى و از حسابرسى دقيق قيامت نمى ‏ترسى؟ اى كسى كه در نزد ما از خردمندان به شمار مى ‏آمدى، چگونه نوشيدن و خوردن را بر خود گوارا كردى در حالى كه مى‏ دانى حرام مى ‏خورى و حرام مى‏ نوشى؟ چگونه با اموال يتيمان و مستمندان و مؤمنان و مجاهدان راه خدا، كنيزان مى‏ خرى و با زنان ازدواج مى كنى كه خدا اين اموال را به آنان وا گذاشته، و اين شهرها را به دست ايشان امن فرموده است؟ پس از خدا بترس، و اموال آنان را باز گردان، و اگر چنين نكنى و خدا مرا فرصت دهد تا بر تو دست يابم، تو را كيفر خواهم كرد كه نزد خدا عذرخواه من باشد و با شمشيرى تو را مى ‏زنم كه به هر كس زدم وارد دوزخ گرديد».

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به بخش دیگری از نامه 41 نهج البلاغه، گفت: در ادامه این نامه حضرت علی(ع) می فرمایند: «سوگند به خدا اگر حسن و حسين چنان مى ‏كردند كه تو انجام دادى، از من روى خوش نمى ‏ديدند و به آرزو نمى‏ رسيدند تا آن كه حق را از آنان باز پس ستانم، و باطلى را كه به دستم پديد آمده نابود سازم. به پروردگار جهانيان سوگند، اگر آنچه كه تو از اموال مسلمانان به ناحق بردى، بر من حلال بود، خشنود نبودم كه آن را ميراث باز ماندگانم قرار دهم، پس دست نگهدار و انديشه نما، فكر كن كه به پايان زندگى رسيده ‏اى و در زير خاك‏ها پنهان شده و اعمال تو را بر تو عرضه داشتند، آنجا كه ستمكار با حسرت فرياد مى‏ زند و تباه كننده عمر و فرصت‏ها، آرزوى بازگشت دارد امّا راه فرار و چاره مسدود است».

وی با بیان اینکه حقوق 300 نفر را یک نفر برمی دارد این حرام را چگونه می خورد؟ افزود: آدمهایی هستند که ماهی 750 هزار تومان حقوق می گیرند و با این پول خانواده خود را اداره می کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با عتاب به دریافت کنندگان فیشهای نجومی، گفت: جوانانی از همسر و فرزندان و هستی خود گذشته اند و به دفاع از حرم حضرت زینب(س) می پردازند و تو اینجا نشسته ای و مال یتیمان و فقیران را می خوری؟

وی الگوگیری از رفتار و عملکرد امام معصوم(ع) را در مواجهه با حرام خواری لازم و ضروری دانست و ادامه داد: مدیران و کسانی که در مناصب مهم قرار دارند ببینند که امام علی(ع) چگونه با حرامخواران برخورد می کند و شما چگونه برخورد می کنید؟

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: در جامعه ما هم هستند بزرگانی که با دست خود فرزندان ناخلف خود را به دست قانون سپرده و اجازه اعدام کردن آنان را داده اند، چرا که باید بین دین و فرزند خود یکی را انتخاب می کردند و فرزندی که عامل گمراهی خود و دیگران است چاره ای جز سپردن او به قانون و عدالت نیست.

وی مراقبت از حق الناس را امر دشواری عنوان و اضافه کرد: کسی که به بیت المال خیانت می کند به قشر عظیمی از انسانهای فقیر و درمانده خیانت می کند که هرگز قادر به حلالیت خواستن از این افراد نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه بحث بیت المال گسترده است، افزود: به فرض اتوبوس هم بیت المال است و اگر کسی حتی به اندازه نوشتن یک یادگاری بر روی صندلی آن، به اتوبوس عمومی آسیب بزند مدیون است و یا فردی که راننده دولتی است اگر از وسیله نقلیه به مانند وسیله شخصی استفاده نکند و به ان آسیب بزند او هم مدیون است یا وقتی کسی از مال بیت المال برای خود بهترین هتلها یا غذاها را در نظر بگیرد در قبال مخارج اضافی که از بیت المال خرج خود کرده است باید در روز قیامت جوابگو باشد.

وی در پایان گفت: نقل است که امام علی(ع) در مواردی که کار شخصی داشتند شمع بیت المال را خاموش کرده و از شمعی که با مال شخصی تهیه فرموده بودند، استفاده می کردند، در جامعه ما نیز افرادی هستند که آخر ماه مبلغ اندکی را کنار می گذارند برای هزینه اموالی که احتمالا در طول ماه از آنها استفاده شخصی کرده اند.

گفتنی است، جلسات درسهایی از نهج البلاغه  از سوی حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به صورت هفتگی در مصلای ارومیه برگزار می شود./936/201/ب2

ارسال نظرات