۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۴۴۴۷۸۸
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

اصول مهم در تربیت دینی فرزندان

حجت الاسلام حدادپور گفت: حضرت زهرا(س) فرمودند: تمام بعد معرفت و محور اصلی خانواده مادر است، همین محور اصلی سبب می شود که فرزندان نسل بعد درست یا نادرست ‏تربیت شوند‏، بسیاری از اصول تربیتی از طریق شیر مادر به فرزندان منتقل می شود.
تربیت دینی

حجت الاسلام محمدرضا حداد پور، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با اصول مهم در تربیت دینی فرزندان، گفت: پدر و مادر توجه داشته باشند که یک فرزند تربیت نمی کنند بلکه یک نسل را تربیت می کنند از این رو طبق فرمایش حضرت زهرا(س) تربیت هر فردی در جامعه در حقیقت تربیت یک نسل است، اگر به این نکته توجه داشته باشیم تعهدات ما بیشتر می شود.

وی ادامه داد: زمانی که سائلی نزد حضرت زهرا(س) آمد و از ایشان سوال کرد که راههای زیاد شدن معرفت در خانواده چیست ایشان فرمودند: تمام بعد معرفت و محور اصلی خانواده مادر است، همین محور اصلی سبب می شود که فرزندان نسل بعد درست یا نادرست تربیت شوند.

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: بسیاری از اصول تربیتی از طریق شیر مادر به فرزندان منتقل می شود، حضرت زهرا(س) فرمودند: چند خصلت است که در امور تربیتی به نسلهای بعد منتقل می شود، اولین خصلت صداقت و راستگویی است، خصلت دوم اخلاص است، در صورتی که مادری مخلص باشد معلوم نیست که فرزندانش مخلص تربیت شوند ولی در صورتی که مادری ریاکار باشد قطعا فرزندانش ریاکار خواهند شد.

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: کسی که ریاکار است مطمئنا از زمان شیرخوارگی و بارداری مادر این خصلت در او شکل گرفته است، در روایت از ائمه معصومین(ع) آمده است که همانطور که چهره فرزند از پدر یا مادر به او ارث می رسد برخی از صفات هم به ارث می رسد، خداوند در قیامت ریاکار را با چهار نام می خواند، اولین نام کافر است، چون ریاکار خدا را نمی بیند و فقط مردم را می بیند.

وی در ادامه گفت: دومین نام فاجر است، چون فرد ریاکار مرز بندگی را رعایت نکرده است، غادر یا حیله گر نام دیگر فرد ریاکار است، سیرت ریاکار به شکل روباه دیده می شود، چهارمین نام ریاکار خاسر است، چون تمام زندگی اش رفته و هیچ چیزی کسب نکرده و زیان کرده است، خدا خطاب به فرد ریاکار می فرماید: مزد کارهایت را از کسی می گیری که برایش کار کرده ای.

استاد دانشگاه ابراز داشت: برای اینکه پدر و مادر بتوانند نسل مخلص تربیت کنند باید توجه کنند که بیش از حد از فرزندان خود تعریف و تمجید نکنند، چرا که فرزندان پرتوقع و ریاکار می شوند، از فرزندان نباید بخواهیم کارهای خوبشان را مدام برایمان تعریف کنند و زمانی هم که از کار خوبشان تعریف می کنند خیلی ذوق زده نشویم چون فرزند مدام در ذهنش به دنبال سوژه هایی می گردد که پدر و مادر را ذوق زده کند.

حجت الاسلام حدادپور اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهای تربیت نسل مخلص خواندن زندگی نامه شهدا برای فرزندان است، شهدا بهترین نمونه های انسانهای مخلص هستند، به فرزندان بیاموزیم که از خوبیهای دیگران تعریف و تمجید کنند و از بدیهایشان چشم پوشی کنند./869/302/ب3

 

ارسال نظرات