۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۴۵۱۲۳
رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان:

دعاي عرفه زمينه ساز پرورش انسان عاشورائي است

رييس اداره تبليغات اسلامي شهرستان كاشان، دعاي عرفه را زمينه فرهنگ عاشورايي دانست و گفت: اين سرمايه دعاي عرفه و معرفت و شناخت و آگاهي به ساحت ربوبي است که حسين بن علي(ع) را براي فداکاري و قرباني کردن عزيزترين سرمايه‌ها و داشته هاي ظاهري خود در راه خدا آماده مي‌کند.
حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني، ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبتهاي مذهبي‌کاشان در آستانه سه مناسبت عرفه، عيد قربان و عيد غدير، گفت: روز عرفه يکي از شاخص ترين مناسبتهايي است که در فرهنگ ديني ما به‌عنوان نماد ارتباط معنوي با خداوند متعال، حرکت در مسير عبوديت و تسليم شدن تام و تمام بنده در مقابل پروردگار شناخته شده است.

وي افزود: روز عرفه روز تبلور اصلي ترين ارتباط روحي و معنوي عبد با مولايي است که نه تنها هستي بخش او است بلکه همه ابزارها و نيازهاي او را براي رسيدن به کمال تامين کرده و به او وعده داده با قرار گرفتن در جايگاه خليفه اللهي به مقرب ترين مخلوق او تبديل مي‌شود.

حجت الاسلام حسيني اذعان كرد: با فهم مضامين دعاي عرفه، دل غرق محبت، مهرورزي و يگانگي با معبود مي‌شود و روح به تپش مي افتد و بريدن از همه چيز و گرويدن به سوى معشوق تنها آرزوي او مي‌شود و با چنين شناختي مهياي عيد قربان مي شويم که اعلام آمادگي براي فداکاري و قرباني شدن در راه خدا است.

رييس اداره تبليغات اسلامي شهرستان كاشان با بيان اينکه افق دعاي عرفه بسيار برتر و فراتر از دعاهاي معمول است، تصريح کرد: دعاي عرفه پشتوانه عرفاني و معرفتي است که بر اساس آن امام حسين(ع) توانست حماسه اي مانند کربلا و روز عاشورا را خلق کند.  

حجت الاسلام حسيني درمورد اهميت و ويژگي هاي روز عرفه نيز گفت: در اين روز در سنت و سيره ائمه معصومين(ع) اهتمام به دعا و نيايش و راز و نياز با خداي متعال مشاهده مي‌شود و دعاي ابا عبدالله الحسين(ع) در روز عرفه و حتي دعاي امام سجاد(ع) در روز عرفه که به مثابه شرح دعاي عرفه امام حسين(ع) و از ذخائر و گنجنيه هاي بزرگ معنوي براي شيعيان است که با فهم مضامين آن بتوانند زمينه رشد و شکوفايي روحي و تربيتي خود را فراهم كنند.

رييس ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در مناسبتهاي مذهبي کاشان با اشاره به اهميت اجراي باشکوه دعاي عرفه در تمام مراکز برگزار کننده بيان داشت: اگر ما از اين مناسبت به خوبي و به شايستگي بهره برداري کنیم و ظرفيت تبليغي موجود را در جهت توجه دلها به دعاي عرفه بکار بگيريم جامعه از مصونيت بخشي عظيمي در مقابله با تهاجم فرهنگي برخوردار شده و تلاشهاي مخرب دشمن خنثي خواهد شد.

وي در ادامه با شاخص ناميدن مناسبت عيد غدير در ميان ساير اعياد و مناسبتها اظهار داشت: در رأس همه مناسبتها عيد غدير، عيد خلافت، عيد ولايت و تجديد بيعت قرار دارد زيرا اگر تصميم نبي مکرم اسلام(س) در واقعه غدير در دوران پس از او محقق مي شد قطعا جامعه اسلامي سرنوشت ديگري مي يافت.

حجت الاسلام حسيني خاطرنشان کرد: اگر با تحقق ولايت امام علي(ع) و در ادامه آن با ولايت ساير معصومين(ع) حق بر باطل چيره مي شد عدالت و امر حکومت حق قوام مي يافت و مسير خداشناسي، دنيا شناسي، حقايق شناسي و معاد شناسي هموار مي شد و جهان شاهد انحرافات، تبعيضها، نارواييها، ظهور فرقه هاي منحرف و چند دستگي در امت اسلامي نبود.

وي اذعان كرد: در روز عيد غدير دين انسانها کامل شد و به برکت اين روز بزرگ انسانها به کمال رسيدند و خداوند نعمت را با ولايت براي مان تکميل کرد و ما بايد مردم را در عمل به سمت ولايت جذب کنيم و برنامه ريزي و هماهنگيهاي لازم شرايطي فراهم آوريم که همگان بدانند در اين روز بزرگ چه اتفاق بي نظيري افتاده است.

لازم ذكر است، در ادامه اين نشست هر يک از اعضا درباره مکانهاي برگزاري دعاي عرفه، نظارت بر ذبح احشام در روز قربان و چگونگي برگزاري جشنهاي عيد غدير و رعايت شئون فرهنگي بحث و تبادل نظر کردند./202/1307/ب1

ارسال نظرات