۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۴۵۲۸۷
امام جمعه پردیسان:

وجود مدینه اسلامی بدون مسجد امکان ندارد

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام قوامی با بیان این که بدون مسجد وجود تمدن و مدینه اسلامی امکان ندارد، گفت: مدرنیته به هر میزان پیشروی کند مسجد منزوی نخواهد شد.
حجت الاسلام قوامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام قوامی امام جمعه پردیسان در نشست بررسی جایگاه مسجد مطلوب در شهر مدرن که در مسجد جمکران برگزار شد با بیان این که مدرنیته به هر میزان پیشروی کند مسجد منزوی نخواهد شد، گفت: بدون مسجد وجود تمدن و مدینه اسلامی امکان ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت امام حقوقی است و وظایفی را نیز بر عهده دارد که گاهی معصوم است گاهی جمعه و گاهی جماعت بنابر این می توان گفت وظایفی که برای پیامبر اکرم(ص) تعیین شده است به امام جماعت نیز می رسد.

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) دارای سه شأن قضاوت، تبیین و تنفیذ است، اظهار داشت: شأن های پیامبراکرم(ص) پس از وی به امام معصوم سپس ولی فقیه زمان می رسد به عبارت دیگر این گونه موارد ارثی هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که گفته می شود علما جانشین و ورثه انبیاء هستند مراد این نیست که موارد دنیوی را به ارث می برند بلکه علما مدیریت مردم را به ارث می برند امام خمینی(ره) نیز بر اساس همین نکته سه قوه را تأسیس کرده است.

امام جمعه پردیسان با تأکید بر این که اختیارات ولی فقیه پس از وی در اختیار امام جمعه استان قرار می گیرد، گفت: دلایلی که بیان می کنند اختیارات پیامبر پس از وی به امام علی(ع) سپس به امامان بعدی رسیده است بر این مطلب نیز دلالت دارد.

وی ادامه داد: امام جمعه استان نیز دارای سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه است؛ قوه قضائیه دادگستری، قوه مقننه شورای شهر و قوه مجریه استانداری است؛ حتی امام جماعت مسجد نیز سه شأن پیامبر را دارا است که اگر این گونه نباشد مشکلات برطرف نمی شوند و مسجد نیز ارتباطی با جامعه نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی تصریح کرد: امام جماعتی امام است که اجازه ندهد در محله اش منکری رخ دهد و اگر چنین اتفاقی بیفتد از ناراحتی خواب به چشمانش نیاید./1324/پ202/ی

ارسال نظرات