۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۴۵۳۵۸
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی دینداری است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی دینداری است، گفت: در آیه 97 سوره نحل خداوند می‌فرماید هرکس از زن یا مرد عمل صالح و شایسته انجام دهد ما او را در حیات طیبه زنده می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه دراستان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد با اشاره به جایگاه ائمه اطهار(ع) گفت: در روایت است که ائمه اطهار‌(ع) پدر و مادر معنوی و روحانی ما و ارزشمندتر از پدرو مادر خودمان هستند، بنابراین باید دست توسل به سوی آنها دراز کرد.

وی در ادامه افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید عقل ابزاری است که انسان را به بندگی خدا می‌رساند و او را به سمت تحصیل بهشت رهنمون می‌کند، از این حدیث به دست می‌آید که دوری از بندگی خدا نشانه‌ای از ضعف عقل آدمی است.

انسان عاقل از دین الهی و کلام وحی روی برنمی‌گرداند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه 130 سوره بقره ابراز کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید از دین الهی روی برنمی‌گرداند مگر کسی که عقل او زایل شده و سفاهت داشته باشد، یعنی انسان عاقل از دین الهی و کلام وحی روی برنمی‌گرداند.

وی در ادامه اضافه کرد: مطالعات دینی نشان می‌دهد که بین آیات قرآن و احادیث بیان شده از سوی ائمه و پیامبر اکرم‌(ص) پیوند محکمی برقرار و احادیث تشریح و تبیین کننده کلام وحی است.

ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی دینداری است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح دو رکن اساسی دینداری است، تصریح کرد: در آیه 97 سوره نحل خداوند می‌فرماید هرکس از زن یا مرد عمل صالح و شایسته انجام دهد ما او را در حیات طیبه زنده می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: حیات طیبه یعنی انسان با داشتن زندگی حیوانی دوباره متولد شود، گویی خدای متعال ما را آفریده که دو بار متولد شویم، یک بار زمانی که از رحم مادر پا به دنیا می‌گذاریم و زندگی حیوانی ما شروع می‌شود و بار دیگر تولد اخلاقی، ایمانی و معنویی ماست که حیات طیبه پیدا نام دارد.

امام‌جمعه قزوین در ادامه اظهار کرد: از حضرت مسیح(ع) نقل شده است که ملکوت و حقیقت همه عالم را متوجه نمی‌شود مگر کسی که دو بار متولد شود.

زندگی دنیا فقط خوردن، خوابیدن و خوشگذرانی نیست

وی با بیان اینکه زندگی دنیا فقط خوردن، خوابیدن و خوشگذرانی نیست، ابراز کرد: انسان باید شبیه جوجه‌ای که پوسته تخم مرغ را شکسته و بیرون می‌آید برای دستیابی به حیات و تولد دوباره پوسته مادی دنیا را بشکند تا بتواند ملکوت آسمان و زمین را مشاهده کند.

این مفسر قرآن با اشاره به این حدیث که مردم همه خواب هستند و وقتی می‌میرند بیدار می‌شوند خاطرنشان کرد: وجود برنامه‌های مذهبی و دینی عاملی است برای اینکه در زندگی دنیوی ولادت دوباره پیدا کرده و زنده شویم.

وی در ادمه با اشاره به مفهوم عقل و حیله گفت: شاید گاهی اوقات ما عملکرد، حیله و توطئه دشمن را تعبیر به عقل و دانایی کنیم، امام صادق(ع) پاسخ این تعبیر اشتباه ما را اینگونه می‌دهند، و می‌فرماید این عملکرد عقل نیست بلکه این بدی، فکر منفور، ناپسند و نیریگ و حیله است و شباهتی به عقل ندارد.

دنیای امروز نیازمند درک صحیح از معنای حقیقی زندگی و عقلانیت است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه زرنگ کسی است که بهشت را به دست آورد، تصریح کرد: فرزندان ما باید نشردهنده علوم و معارف ائمه اطهار باشند، دنیای امروز نیازمند درک درست و صحیح از معنای حقیقی زندگی و عقلانیت است.

وی با اشاره به توضیح علم در نگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: شخصی به نام عنوان بصری خدمت امام می‌رسد و نخستین درسی که امام به او می‌دهد این بود که به عنوان بصری فرمودند علم نور است و خدا نورش را در قلب بنده‌ای که بخواهد قرار می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه اضافه کرد: انسان باید با انجام اعمال صالح این شایستگی را در خود ایجاد کند که خدای متعال نور علم و حکمت را در قلب وی قرار دهد.

وی در پایان گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که برای خدا علم بیاموزد و برای رضای پروردگار به آن عمل کند و به دیگران هم یاد دهد این انسان در ملکوت آسمان‌ها به عنوان فردی بزرگ شناخته می‌شود./202/873/ب1

ارسال نظرات