۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۴۴۵۳۷۱

نشست علمی ظرفیت های فرهنگی ایران و چین برگزار شد

نشست علمی ظرفیت های فرهنگی ایران و چین با حضور مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شی ان چین، از سوی انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه برگزار شد.
سید جلال امام استاددانشگاه شی ان جین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جلال امام مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شی ان چین در نشست علمی ظرفیت های فرهنگی ایران و چین که در سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد بیان داشت: چین پس از برگزاری المپیک در سال 2008 با نشان دادن عظمت و تاریخ خود در تمام جهان شناخته شد.

وی د زمینه هدف سفر خود به چین بیان داشت: به هنگام تدریس در مدرسه عالی امام خمینی(ره) با افراد گوناگون از کشورهای مختلف رابطه داشتم اما از میان آنها از تاریخ کشور چین اطلاعاتی در اختیار نداشتم به همین جهت تصمیم گرفتم به چین سفر کنم که پس از یک سال آموزش زبان چینی تحقیقات خود را در زمینه مسلمانان چینی آغاز کردم.

تاریخ دان حوزوی خاطرنشان کرد: چین یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت آن 6 برابر ایران است و  فقط مساحت ایالت سینکیانگ با ایران برابر است؛ در این 56 قوم زندگی می کنند که از میان آنها 10 قوم به دین اسلام اعتقاد دارند که اویغورها و خوی مهمترین اقوام مسلمان در چین هستند؛ اویغورها شباهت فرهنگی فروانی با ایران دارند.

وی ادامه داد: هنگامی که بازرگانان ایرانی از جاده ابریشم به چین سفر می کنند مساجدی را در آن کشور تأسیس می کنند که موجب می شود دین اسلام از طریق ایران وارد چین گردد؛ مغول ها پس ازحمله به ایران به چین حمله می کنند و بسیاری از آنها در چین ساکن می شوند که این افراد قوم خوی را تشکیل می دهند.

سید جلال امام با بیان این که در زمان تیموریان تصوف نیز وارد چین می شود، گفت: پیش از آن مسلمانان چینی شکل یک پارچه ای داشته اند اما بعد از ورود تصوف در میان آنها درگیری ایجاد می شود در نتیجه چهار طریقت تصوف در چین شکل می گیرد و به مرور زمان به قدری فراوان می شوند که قابل شمارش نمی باشند.

وی با اشاره به دوره نهصت ترجمه در چین بیان داشت: برخی روحانیان چینی درصدد آمدند واژه های دینی را در زبان چینی معادله سازی کنند که به این دوره نهصت ترجمه می گویند البته این افراد موفق نمی شوند کار خود را به پایان برسانند بلکه افراد سنتی فراوانی با آنها مقابله می کنند؛ پس از فروپاشی آخرین حکومت چینی برخی افراد بار دیگر معادله سازی واژه های دینی را آغاز می کنند که موجب احداث طریقت جدیدی می شود.

استاد دانشگاه شی ان در پاسخ به سؤالی مبنی بر مخالفت دولت چین با اسلام اظهارداشت: دولت چین با دین اسلام مخالف نیست و در چین برای تبلیغ دین اسلام آزادی کاملی وجود دارد اما برخی مسلمان ها از قوم اویغورها جدایی طلب هستند و اگر در زمینه مسلمانان خبر ناخوشایندی می آید مربوط به این گروه است و محدودیتی که وجود دارد مربوط به مسائل امنیتی است./1324/پ202/ی

 

ارسال نظرات