۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۴۵۳۷۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

شعله ور شدن اختلافات خانوادگی بر اثر استفاده نادرست از ابزار ارتباطی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: شبکه های مجازی، اینترنت و ماهواره ها فضایی را ایجاد کرده اند که خانواده ها در میان شعله های آتش اختلاف و درگیری می سوزند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیه 20 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «و اگر خواستید همسری را به جای همسری تبدیل کنید و یکی از آنان را مال فراوانی داده اید، چیزی از آن را پس مگیرید، آیا آن را از روی بهتان و افترا و گناهی آشکار می گیرید؟!»

وی با بیان اینکه بر اساس حکم الهی اگر کسی بخواهد همسر اول خود را طلاق داده و زن دیگری بگیرد باید مهریه او را هر چند سنگین کامل بپردازد، افزود: کسی که مدتی با خانمی زندگی کرده و به مانند دو روح در یک بدن با هم زیسته اند، خارج از انصاف است که با شیوه ناجوانمردانه ای او را از زندگی خود حذف کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به معنی لغوی کلمه قنطار، گفت: عرب به مال زیاد قنطار می گوید که انسان را از سختی ها نجات می دهد و خدواند متعال مهریه زیاد را با این عنوان در قرآن کریم آورده است.

وی ادامه داد: شرعا پس از ازدواج با خانم باید مهریه را پرداخت نه اینکه خانم موقع طلاق شکایت کند برای گرفتن آن و یا اینکه پس از مرگ انسان از مالش برداشته شود و در آیه فوق خدای متعال نسبتی را در نظر می گیرد که مؤمنان به حکم الهی عمل کرده و هنگام ازدواج مهریه خانم را به طور کامل پرداخت کرده اند.

امام جمعه ارومیه تأکید کرد: تهمت زدن به همسر با هدف نپرداختن مهریه او عمل بسیار زشت و گناهی سنگین است که خدای متعال از ابتلا به آن شدیدا نهی می کند.

وی توضیح داد: به بهتان، بهتان می گویند چون طرف مقابل را متعجب و مبهوت می کند، خدای متعال گرفتن مال و مهریه از خانمها از طریق بهتان را گناهی آشکار و عملی بسیار غیر انسانی معرفی می فرماید که پس از بهره بردن از خانم و یک دل و یک نفس شدن، با چنین شیوه ای ناجوانمردانه و غیر انسانی او را از زندگی خود دور می کنید.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: تهمت و بهتان به همسر برای ندادن مهریه به او، ظلم در نفس خود است، در حالی که خانم هنگام عقد از آقا میثاق و عهدی محکم با اذن و اطلاع الهی گرفته است

وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور، افزود: در جامعه ما متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق هنگام طلاق با شیوه های خیلی نادرست و با آبروریزی از هم جدا می شوند در حالی که عمل درست جدا شدن به شیوه صحیح و جوانمردانه است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به نقش گسترش ابزار ارتباطی و اطلاعاتی در جامعه در روند رو به رشد اختلافات خانوادگی و سست شدن بنیان خانواده ها اشاره و عنوان کرد: شبکه های مجازی، اینترنت و ماهواره ها فضایی را ایجاد کرده اند که خانواده ها در میان شعله های آتش اختلاف و درگیری می سوزند.

وی ارتباط سالم و سازنده را تنها راه حفظ کیان خانواده عنوان و ابراز کرد: خدای متعال ازواج را به مباشرت نیکو دعوت فرموده است که باید با هم سازش کرده و ایرادات همدیگر را تحمل کنند تا زندگی آنان تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خدای متعال خواسته است که تا هنگام تمام شدن عده طلاق زن در خانه همسر خود بماند و حتی در این مدت سعی کند دل همسر خود را به دست آورده و رجوع کند نه اینکه تا اختلافی پیش آمد آقا خانم را از خانه بیرون کند و یا به جان هم بیافتند خانم آقا را به زندان بیندازد تا دلش خنک شود و یا آقا خانم را شکنجه کند تا شاید از مهریه و حقوق مالی خود بگذرد.

وی با بیان اینکه خدای متعال به دو فردی که با هم پیوند زناشویی می بندند به یک چشم نگاه کرده و آن دو را یک نفر می بیند، افزود: در دین اسلام خدای منان طرف خانمها را بیشتر گرفته است و این مسأله به خاطر ظلم هایی است که در طول تاریخ در حق خانمها از سوی آقایان صورت گرفته است.

امام جمعه ارومیه توضیح داد: زن به مرد اطمینان کرده و با او زندگی را با اذن الهی شروع می کند، پس مرد نباید از زیادی قدرت و توان بازوهای خود علیه زن سواستفاده کرده و با ناجوانمردی زن را از حق و حقوق خود محروم کند.

وی در پایان تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) مسلمانان را به ازدواج و فرزندآوری دعوت فرموده است تا نسل امت اسلامی افزایش یابد و در هنگام خواندن خطبه عقد این حدیث نبوی خوانده می شود تا یادآور همین مسأله باشد.

گفتنی است، سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات