۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۴۴۵۳۷۹
امام جمعه شاهرود:

کارکرد مساجد فراتر از محل عبادت است

امام جمعه شاهرود با اشاره به نقش آفرینی گسترده مساجد از صدر اسلام تا به امروز در نشر و گسترش مکتب محمدی گفت: کارکرد مساجد فراتر از محل عبادت است و خوشبختانه در نظام اسلامی ما به این امر توجه شده است.
امام جمعه شاهرود

به گزارش خبرگزاری رسا از شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مسجد و تجلیل از خدام، موذنان، روحانیان و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج فعال در حوزه مسجد شهرستان شاهرود به مناسبت روز جهانی مسجد به میزبانی مسجد مصلای شاهرود، ضمن اشاره به جایگاه مساجد در صدر اسلام تا کنون، ابراز داشت: پیامبر(ص) پایه گذار مساجد در تاریخ بشریت بودند و مسجد در بین اماکن مقدس دیگر ادیان مانند کلیسا، معبد و ... که برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می شوند اثرگذاری بسیار قابل توجهی دارد.

وی افزود: مسجد پایگاه علمی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و تربیتی است پیامبر اکرم(ص) در مسجد به گونه ای رفتار می کردند که جوانان از ایشان و بزرگان دین اسلام بیاموزند از این رو اگر بخواهیم ابزارهای فرهنگ اسلامی را برگزینیم قطعا مسجد یکی از این ابزارها است که سبب تعالی اسلام شده است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود همچنین گفت: پیامبر(ص) مسجد را پایگاه مسلمانان می دانستند و جوانان با تاسی از رفتار ایشان، آداب می آموختند همچنین مردم زمانی که در مساجد حضور می یافتند از احوال سیاسی روز، اجتماع، اقتصاد، فرهنگ، تعالیم الهی و ... آگاه می شدند و در زمان ایشان، مساجد کارکردی فراتر از یک مکان عبادت داشت که خوشبختانه این امر تا کنون ادامه دارد.

اتحاد بین ارکان اداره مساجد حفظ شود

حجت الاسلام والمسلمین امینی خطاب به امامان جماعت، امنای مساجد و پایگاه های بسیج مساجد سطح شهر شاهرود، بیان داشت: مسجد سه رکن اصلی مدیریتی دارد و آن نیز امام جماعت، امنا و پایگاه های بسیج هستند که این سه راس مثلث می بایست اتحاد، وحدت و همدلی خود را به خوبی حفظ کنند.

وی افزود: امامان جماعت و امنای مساجد باید بدانند که مسجد ملک شخصی هیچکس نیست مساجد از آنِ خدای متعال است و امنا، خدام، امامان جماعت و ... نباید در این تصور باشند که حق تملکی نسبت به این اماکن دارند لذا باید کارها را به جوانان سپرد و درباره امور مسجد نباید احساس تملک داشت.

امام جمعه شاهرود همچنین به معماری مساجد نیز اشاره کرد و گفت: نیاز نیست در شرایط اقتصادی سخت مساجدی ساخته شوند که گنجایش چند هزار نفر را داشته باشند از این رو می توان با صرف هزینه های اندک بهترین مکانها را برای اجتماعات مذهبی مردم بنا کرد همچنین بارها دیده شده که بسیاری از مساجد دارای نوعی معماری هستند که برای تکمیل کاشی آنها نیاز به مبالغ زیادی است که این امر می تواند به جا و درست صرف شود چرا که وجوهات مساجد فقط برای خرج در بخش عمران نیست.

حجت الاسلام والمسلمین امینی افزود: در بسیاری از مساجد نماز صبح به جماعت اقامه می شود و بعضا تمام مسجد مالامال از جمعیت نمی شود از این رو استفاده از سیستمهای گرمایشی، سرمایشی، برق  و... در مساجدی که ده ها متر وسعت دارند بسیار سخت است بنابراین باید به دنبال ساخت مساجد کوچک اما زیبا و استاندارد لازم باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند نباید از وجوهات در معماری مسجد خرج کرد بنابراین امنای مساجد باید به این مورد نیز توجه ویژه داشته باشند که وجوهات صرفا متعلق به امور مسجد است و نمی توان آنرا صرف زیور آلات کرد.

750 میلیون تومان به مساجد شاهرود اختصاص یافت

سیدمحمدرضا هاشمی فرماندار شاهرود نیز در این مراسم از نگاه خوب دولت به مساجد یاد کرد و گفت: شورای برنامه ریزی شهرستان در سال جاری ۷۵۰ میلیون تومان را برای مساجد شاهرود در نظر گرفته که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: شهرستان شاهرود از لحاظ مساجد خوشبختانه وضعیت خوبی دارد و مساجد فعال در این شهرستان بسیار زیاد هستند اما از سویی نیز باید در نظر داشت که مساجد بدون کمک های مردمی نمی توانند اداره شوند و دولت در حد وسع و توان خود می تواند کمک هایی را صورت دهد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسجدی امروز موفق است که بین امنا، روحانی و پایگاه های بسیج آن اتحاد و همدلی وجود داشته باشد که خوشبختانه در شاهرود این مقوله به خوبی وجود دارد.

در این آئین هفت امام جماعت، ۱۰ نفر هیئت امنای برتر، خدام و موذن نمونه و سه نفر فرمانده پایگاه های مقاومت بسیج موفقی که طی یک سال گذشته در مساجد شاهرود فعالیت شاخص داشته اند، تجلیل شدند./977/102/ب3

ارسال نظرات