۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۴۴۵۵۱۳
آیت‌الله حائری شیرازی مطرح کرد؛

ضرورت سرمایه‌‌گذاری بر روی طلاب مستعد و هنرمند

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان اینکه در مباحث هنری نمی توان از ارتکازات و ذوقیات شروع کرد، گفت: بر خلاف مباحث علوم تجربی، طرح مباحث علوم انسانی از قبیل اقتصاد و اخلاق و هنر، بدون تعریف انسان امکان ندارد.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس و تعدادی از اعضای اداره ی ادبی  مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم در فضایی صمیمانه با آیت الله حائری شیرازی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در منزل آیت الله حائری صورت گرفت اعضای اداره ادبی با مطرح کردن پرسش ها و دغدغه های خود در زمینه ی هنر دینی و چالشها و سوالات پیش روی حوزویان در زمینه ی هنر به ویژه ادبیات و شعر؛ موافقت آیت الله حائری را مبنی بر تشکیل سلسله نشست های تخصصی در این زمینه جلب کردند.

آیت الله حائری شیرازی پس از شنیدن سوالات و دغدغه ها به طرح مباحثی در این زمینه پرداختند.

وی با بیان اینکه بحث از میان راه اختلاف ها را حل نمی کند فرمودند که در مباحث هنری نمی توان از ارتکازات و ذوقیات شروع کرد و بر خلاف مباحث علوم تجربی، طرح مباحث علوم انسانی از قبیل اقتصاد و اخلاق و هنر، بدون  تعریف انسان امکان ندارد.

همچنین ایشان به تبیین تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام به تعریف انسان پرداختند و مهمترین وجه این تمایز را وجود نظام ارزشی مطلق در دیدگاه اسلامی دانستند که این نظام ارزشی سبب تمایز انسان و حیوان نیز هست.

آیت الله حائری شیرازی دو مفهوم شناخت و توسعه را از مباحث زیربنایی علوم انسانی از جمله مباحث پیرامون هنر دانستند.

وی با بیان این نکته که رساله های عملیه رساله های خرد هستند و ما برای دستگاه ها و وزارتخانه ها از قبیل وزارت اقتصاد و شهرداری ها نیاز به رساله عملیه کلان داریم، این ضعف را در حوزه هنر نیز مطرح دانستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین نگاه کلان سعدی در قاعده ی فرهنگی و نگاه کلان حافظ در ارتفاع فرهنگی پرداختند و همین نگاه کلان را وجه امتیاز این دو شاعر دانستند؛ نگاهی که موجب شده است تا درخت هنر سعدی و حافظ از مرزها و قلعه ی مسلمین بالاتر رود و بر سر بشریت سایه بیاندازد.

وی همچنین در تبیین هنر خرد و کلان به مقایسه ی بیل فردی با بیل مکانیکی پرداختند و هشدار دادند که امروز غربی ها با استفاده از فضای مجازی و سایر ابزارهای کلان مانند بیل مکانیکی عمل می کنند و مؤمنین را میلیون میلیون وارد کفر می کنند و ما هم اگر هنر کلان داشته باشیم می توانیم آنها را میلیون میلیون وارد قلعه ی ایمان کنیم.

آیت الله حائری در پایان توصیه هایی را برای طلابی که وارد حوزه ی ادبیات می شوند مطرح کردند از جمله اینکه تا حد مطلوب از علم بهره مند شده باشند و اینکه روی طلابی سرمایه گذاری شود که ذاتا استعداد هنری داشته باشند./998/د101/ی

 

ارسال نظرات