۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۴۴۵۷۰۷

فعالیت 12 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد روستایی در کشور

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای مساجد از فعالیت 12 هزار کانون روستایی و 10 هزار کانون شهری در کشور خبرداد و گفت: از این تعداد 1700 کانون در خراسان رضوی وجود دارد.
کانون های مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد امروز دوم شهریور در نشست خبری نهمین دوره «همایش اندیشه های آسمانی» که در محل دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: کانون های مساجد به عنوان فراگیرترین شبکه فرهنگی کشور در اقصی نقاط ایران با 22 هزار کانون در سطح مساجد در حال فعالیت است.

وی با بیان این که دلیل به وجود آمدن کانون های مساجد در این وسعت و گستردگی جذب جوانان به مساجد در زمینه های علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی است، افزود: یکی از مهمترین برنامه های کانون های مساجد کادرسازی و تربیت مدیر و همراه کردن مدیران کانون ها با اصول و سیاست های ستاد عالی با محوریت تقویت مساجد است.

جعفری درباره نهمین دوره «همایش آموزشی فرهنگی همایش اندیشه های آسمانی» گفت: امسال این همایش ها با حضور 2 هزار و 150 مدیر منتخب و جدیدالانتصاب کانون های فرهنگی هنری مساجد از دوم تا 20 شهریور در مجموعه دانشگاه شهید بهشتی مشهد برگزار می شود.

وی ادامه داد: 1500 برادر و 650 خواهر در نهمین دوره آموزش فرهنگی اندیشه های آسمانی حضور می یابند.

جعفری ادامه داد: در دوره نخست این همایش ها، استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی حضور دارند که  500 نفر از برادران در این دوره شرکت می کنند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد اظهار کرد:  سه دوره از این همایش ها ویژه برادران و یک دوره برای خواهران است.

وی با بیان این که توجه به مسجد تراز اسلامی رویکرد اصلی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است، بیان کرد: امسال مولفه روحیه جهادی در نهمین دوره آموزشی فرهنگی همایش اندیشه های آسمانی محوریت دارد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد خاطرنشان کرد: احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی، فکر، علم، زندگی و معنویت که مسجد قبا نمونه عالی آن بود، مدنظر همایش های سالیانه اندیشه آسمانی است.

جعفری گفت: معاونت آموزش و پژوهش ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد، مسیر احیای کارکردهای مسجد تراز اسلامی را به خوبی طی کرده است که امسال، مولفه روحیه جهادی و معنویت مسجدی را با حضور متخصصان و اساتید برجسته و در قالب 20 عنوان کتاب به مدیران منتخب و جدیدالانتصاب آموزش می دهد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد کانون های مساجد خاطرنشان کرد: گفتمان اقتصاد مقاومتی، خانواده، جمعیت، تمدن نوین اسلامی، بصیرت افزایی و کارآفرینی، شش ماموریت مدیران منتخبی است که در همایش اندیشه های آسمانی آموزش می بینند.

وی ادامه داد: آیات و حجج الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، محسن قرائتی، محمد علی اراکی، حسین انصاریان، حمیدرضا سلیمانی، مهدی خاموشی، محمد مهدی ماندگاری و آیات سید هاشم حسینی بوشهری، غلامعلی صفایی بوشهری، محی الدین حائری شیرازی جزء مدعوین و اساتید نهمین دوره آموزشی فرهنگی همایش اندیشه های آسمانی هستند.

جعفری درادامه به بیان فعالیت های آموزشی و پژوهشی ستاد عالی کانون های مساجد پرداخت و گفت: این معاونت مجری طرح تلاوت نور در 29 هزار مسجد است که تا پایان امسال به 30 هزار مسجد افزایش می یابد.

وی با بیان این که این معاونت طرح تفسیر قرآن را در هفت هزار مسجد با همکاری مراکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم برگزار می کند، اظهار کرد: 1500 خانه «باب نور» فعالیت های قرانی کانون های مساجد را هدایت و راهبری می کنند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد با بیان این که 50 کانون تخصصی قرآن در کشور فعالیت می کنند که افزون بر سرانه سالانه، یک میلیون و 500 هزار تومان سرانه اختصاصی دریافت می کنند، افزود: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد امسال دوره سفیران آسمانی را با هدف آموزش 650 امام جماعت کشور برگزار کرد.

وی درادامه از سطح بندی کانون های مساجد خبر داد و گفت: مجموع مبلغ سرانه کانون ها در سال بالای 20 میلیارد تومان سرانه نقدی است و با همین میزان هم کمک های غیرنقدی در قالب اقلام فرهنگی، قفسه، کتاب ها اهدا می شود و این اعتبار 5 درصد فعالیت های کانون ها را تحت پوشش قرار می دهد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد درادامه از فعالیت 12 هزار کانون روستایی و 10 هزار کانون شهری در کشور خبرداد و تصریح کرد: از این تعداد 1700 کانون در خراسان رضوی وجود دارد./202/934/ب1

ارسال نظرات