تغییر و تحول در متون حوزه زمینه پیشرفت را فراهم میکند

حجت الاسلام احمد طاهری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به تاریخچه و روند تغییر و تحول در متون حوزه اشاره کرد و بیان داشت: این تغییر و تحول از هزار و 200 سال پیش و پس از عصر غیبت همچنان وجود داشته است.
وی افزود: در طول تاریخ همواره کتبی مورد استفاده بوده و در جهت رفع کمبودها و ارتقای کیفیت کتب کامل تری جایگزین آنها شده است.
مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد یادآور شد: سالهای پیش قوانین اصول در حوزه های علمیه تدریس می شد و امروز هم اکنون کتب جامعه تری جایگزین آن شده است.
وی اظهار داشت: تغییر و تحول در صورتی پسندیده و مفید است که جایگزین آن افزون بر اینکه مزایای کتب پیشین را داشته باشد، نواقص گذشته را نیز برطرف کند.
حجت الاسلام طاهری با اشاره به پیشرفت علم و وجود شبهات جدید خاطرنشان کرد: علوم تجربی را نمی توان متوقف کرد و باید همواره در علوم تجربی باید نیازهای جامعه در نظر گرفته شود.
وی تغییر و تحول را امری مؤثر در همه عرصه ها عنوان کرد و افزود: این تحول موجب پیشرفت علم و دانش است.
مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد با بیان اینکه این تحول به شرطی مؤثر است که در مقام عمل نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: ایجاد تحول در دروس و برطرف کردن نواقص گذشته متون نیازمند بررسی کارشناسانه است.
وی به محتوا و کیفیت کتب قدیمی حوزه اشاره و عنوان کرد: محتوای این کتب قوی بوده و نیاز به دقت و درک بالایی داشتند.
حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه ایجاد تحول در متون حوزه امری مؤثر در روان کردن مطالب است، خاطرنشان کرد: این تحول باید با بررسی دقیق متولیان امر صورت گیرد و به جامع بودن کتب صدمه ای وارد نکند.
وی ضعف علمی را دنباله رو جامع نبودن متون درسی حوزه دانست و اظهار داشت: این ضعف افزون بر اینکه مشکلاتی برای طلاب در پی دارد، مسؤولیت آنان را نیز بیشتر می کند.
مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بروجرد نقش اساتید را در ارتقای کیفیت و کمیت متون حوزه بسیار مهم دانست و ادامه داد: اساتید حوزه با بررسی و مقایسه کتب جدید و قدیم می توانند نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده و متولیان امر را در ارتقای کیفی محتوای کتب هدایت کنند./302/9459/ب1