۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۴۵۷۷۴
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ و هنر آثار مطلوبی به دنبال ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اعتقاد دولت بر این است که اگر آسیب های اجتماعی وجود دارد، به علت عملکرد سلیقه ای و جزیره ای در حوزه فرهنگ و هنر است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از فعالیت های فرهنگی در استان پرداخت و اظهار داشت: هفته دولت فرصتی است که خدمات دولت را در تمامی بخش ها به اطلاع مردم برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگی و هنری ستاد سیاستگذاری و بزرگداشت هفته دولت با دو رویکرد ورود کرده است، اول این‌که برنامه های دستگاه های مختلف و نهادهای دولتی فعال در حوزه فرهنگ را تجمیع کند و دوم این‌که فعالیت نهادهای دولتی در قالب فرهنگ و هنر تبیین شود.

محمدپور بازگشایی کتابخانه‌های ورزقان، بناب، کلوانق هریس، گشایش نمایشگاه های خدمات دولت، دیدار با کارمندان نمونه و خانواده شهدای دولت، تجلیل از کارمندان نمونه سازمان ها و ادارات، افتتاح کتابخانه تخصصی زنان و خانواده و همچنین ارایه اقدامات و خدمات دولت به اصحاب رسانه را از جمله برنامه های هفته دولت در استان برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اهداف کلان دولت در حوزه فرهنگ و هنر مبتنی بر این باور است که فرهنگ پایه و اساس توسعه کشور است، عقل و تدبیر نیز این باور را ایجاب می کند که اگر توسعه فرهنگی اتفاق نیفتد، تمام بخش های توسعه ای متزلزل خواهد بود، حداقل بدون توجه به فرهنگ، توسعه در دیگر عرصه ها پایدار، متوازن و عزتمندانه نخواهد بود.

محمدپور تصریح کرد: فرق بین روش های توسعه و تعالی کشورها بر اساس مؤلفه های فرهنگی از یکدیگر متمایز می شوند، اعتقاد دولت بر این است که اگر بناست توسعه‌ای در بخش های صنعتی، بازرگانی، کشاورزی و تجارت و عمران اتفاق بیفتد، باید حتما پایه‌اش بر اساس توسعه فرهنگی کشور باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که بدون استفاده از آرا و نظرات اصحاب فرهنگ و نظر این امر مهم اتفاق نخواهد افتاد، افزود: بنای دولت بر این بوده که حوزه فرهنگ و هنر از اعمال سلیقه های شخصی، فردی و گروهی مصون بماند، نگاه سیاسی به مقوله فرهنگ و هنر منجر به آسیب در حرکت های فرهنگی خواهد شد.

وی با بیان این‌که نگاه افراطی و تحجرگرایانه می تواند آثار سوئی در حوزه فرهنگ به جا گذارد، خاطرنشان کرد: حرکت و اهداف دولت تدبیر و امید بر این بوده که فرهنگ را از اثرات نگاه سیاسی و افراطی مصمون بدارد و از سلیقه‌گرایی جلوگیری شود.

محمدپور ادامه داد: در دولت تدبیر و امید شاهد آشتی قابل توجه میان اصحاب فرهنگ و هنر و متولیان فرهنگی کشور هستیم، دولت اهمیت این قشر را در برنامه های کلان توسعه مدنظر قرار داده است، اعتقاد دولت بر این است که اگر آسیب های اجتماعی وجود دارد، به علت عملکرد سلیقه ای و جزیره ای در حوزه فرهنگ و هنر است، بر این اساس تقویت شوراهای فرهنگ عمومی و همسویی فعالیت های فرهنگی و هنری مدنظر بوده است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم بستر مناسب برای حضور نخبگان در حوزه فرهنگ و هنر را فراهم کنیم، برنامه ها بر اساس عقلانیت و نیازهای کشور طراحی و اجرا خواهد شد، اثرگذاری توسعه فرهنگی در عرصه های خرد و کلان، نیازمند گفتمان‌سازی فرهنگی و هنری هستیم که این امر بدون توجه به نقش نخبگان این عرصه محقق نخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود ساماندهی مطبوعات و اصحاب رسانه استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کنار کمیت مطبوعات، قطعا کیفیت نیز مورد توجه و اهمیت است، امسال جشنواره مطبوعات و رسانه با حضور فعالان این عرصه برگزار می شود که نمایشگاه مطبوعات نیز یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره خواهد بود.

وی از برگزاری جشنواره آواها و نغمه‌های آسمانی، جشنواره خوشنویسی غدیر، تشکیل انجمن عاشیقلار، جشنواره موسیقی با محوریت اقتصاد مقاومتی، سوگواره موسیقی محرم، جشنواره تئاتر ارسباران، همایش دویستمین سالگرد صنعت چاپ، جشنواره بین‌المللی کاریکاتور و هنرهای تجسمی خبر داد و گفت: نشست شهریارشناسان 27 شهریور در بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان برگزار خواهد شد.

محمدپور ادامه داد: دهه سوم مهرماه سالجاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز برپا خواهد بود، ضمن این‌که همزمان نمایشگاه قرآن کریم و نشست های متعدد فرهنگی، دینی و اجتماعی نیز میزبان عموم شهروندان فرهنگ دوست منطقه آذربایجان خواهد بود./935/202/ب2

ارسال نظرات