۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۴۵۷۸۸

گزارش/ ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی و برنامه های پیش رو

نخستین نشست ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی با محوریت شخصیت مرحوم حاج رضا انصاریان با حضور برخی از فعالان فرهنگی و علما در قم برگزار شد که در خصوص بهتر انجام شدن این برنامه ها پیشنهادات و انتقاداتی از سوی حاضران بیان شده است.
نشست ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی با محوریت مرحوم حاج رضا انصاریان در قم با حضور برخی از نمایندگان مراکز برگزار شد در این مراسم پورمند، نماینده فرمانداری، حجت الاسلام موسوی به نمایندگی کانون‌های مساجد، حجت الاسلام چمرانی نماینده جامعه الزهرا، حجت الاسلام افشاری به نمایندگی سازمان هنری فرهنگی ورزشی شهرداری و مسوؤل دفتر مطالعات پژوهشی، حسین آبادی از مسجد مقدس جمکران، خانم الهی پور از مرکز مدیریت حوزه های خواهران و حجت الاسلام حیدری از اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام زهیر ثباتی مقدم از حرم حضرت معصومه(س)، حجت الاسلام مرادی دولت آبادی مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی، حجت الاسلام رئیسی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی از جامعه‌ایمانی مشعر حضور پیدا کرده و نظرات، پیشنهاد و انتقادات خود را در رابطه با برنامه های ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی بیان کردند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود.

 

 

در ابتدای نشست حجت الاسلام مرتضی وافی مدیر مؤسسه خانه خورشید و نشریه روز تصریح کرد: این ستاد در سال‌های قبل برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشته و در سال 89، 91 و کمی تأخیر در سال 95سومین حرکت خود را شکل می‌دهد که بر پنج محور استوار است در واقع این همایش با عنوان همایش سراسری آیین دلبری تجلیل از خادمان و آثار و خادمان فرهنگ عاشورایی، در کنار تجلیل از خادمان که با یک نگاه جدید همراه بوده و صرفاً پیر غلامان یا مداحان را در نظر ندارد.

وی ادامه داد: بهتر است به جای کلمه تجلیل از کلمه تقدیر استفاده کرد، تقدیر از خادمان فرهنگ عاشورایی است که گاهی به چشم نمی‌آیند مثلاً در یزد پرچم دوزی را پیدا کردیم که خودش، پدر و بچه‌هایش بیش از 60 سال در این راه خدمت می‌کنند یعنی سراغ چهره های که در این مسیر گامی برداشته و ناشناخته ماندن می‌رویم؛ بنابراین اگر افرادی از این قبیل در کشور و قم در حوزه های مختلف میان خواهران و برادران سراغ دارند معرفی شوند تا از آنها تقدیر شود.

حجت الاسلام وافی تصریح کرد: در بخش دوم یک شخصیت محوری در هرسال انتخاب می‌شود، چون در بحث همایش آیین دلبری اولین چیزی که به ذهن می‌آید بحث مدح، مرثیه خوانی و هیأتهای مذهبی است که در سال اول مرحوم حاج ملا حسین مولوی و در سال بعد مرحوم حجت الاسلام کوثری تجلیل شدند که بعد از گذشت چند سال رحلت این دو بزرگوار برای آنها برنامه ای گرفته نشد؛ بنابراین سعی شد نهاد‌ها با دغدغه‌هایی که دارند جمع شوند و اراده جمعی را شکل دهند و این تجلیل شکل بگیرد.

مدیر مؤسسه خانه خورشید اظهار داشت: این تجلیل امسال با شخصیت مرحوم حاج رضا انصاریان شکل گرفته که از جهاتی این ماجرا ممتاز است، چون وقتی از یک شخصیت محوری تجلیل می‌شود حتماً نگاه الگو سازی، معرفی نماد و معرفی اصالت‌ها مد‌نظر است که با این کار می‌خواهیم بگوییم که ما پیشینه و سابقه‌ای داریم که نباید فراموش شود.

وی با اشاره به مهم بودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان گفت: چرا به عنوان یک استراتژیک و برنامه دقیق رهبر معظم انقلاب سراغ این قشر از جبهه عظیم تبلیغی رفتند، اگرچه همیشه ایشان توجه داشتند، ولی در صحبت‌های اخیرشان نکته‌ها و مطالب مهم‌تری است و به نوعی وظیفه سنگینتری را برای مداحان ترسیم می‌کنند این هم یک فرصت است و هم یک تهدید.

حجت الاسلام وافی تصریح کرد: یکی از ثمره‌های نشست‌ها و همایش‌ها این بود که شهرداری قم اقدام به تأسیس خانه مداحان کرد که آن متعلق به نهاد خاصی نیست، مجموعه‌ای از امکانات برای جلسات مداحان، استفاده از کتابخانه تخصصی در این زمینه و آموزش‌های مداحی در این خانه در حال شکل گیری است؛ نشست‌های ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی و همایش سراسری آیین دلبری از دیگر برکات این نشست‌ها و همایش‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه امروزه یازدهمین سال است که آموزش‌های مداحی برای نوجوانان شکل گرفته است، افزود: یکی دیگر از برکات همایش‌ها این بود که مردم علاقه‌مند شدند و جوانان خود را برای مداحی تشویق می‌کردند.

حجت الاسلام وافی ابراز داشت: با توجه به اینکه مداحی یک جریان تربیتی و بسیار کاربردی برای نوجوان است، اما این اتفاق بر اساس این نشست‌ها و تجلیل‌ها در قم شکل گرفت و امیدواریم که ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی غیر دولتی است، گفت: فردی از طرف اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر نهادها به عنوان دبیر ستاد معرفی و نشست‌های این ستاد ماهانه برگزار شود.

در ادامه نشست حجت الاسلام زهیر ثباتی مقدم از حرم حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه پیرمردها باید جای خود را به جوانان بدهند، گفت: پدرم در سال 88 بازنشست شد و از محلی که خدمت می‌کرد مجدد دعوت به کار شد به ایشان گفتم شما در سن جوانی به یک اتفاق مبارک برخورد کردین به اسم انقلاب و در دوره انقلاب به یک امتحان سخت مواجه شدید به اسم دفاع مقدس رفتید و هم جوانی و هم انرژی جوانی تان را تخلیه کردید و فرصت‌های زیادی در اختیار شما گذاشته شد از آلان به بعد باید جای خود را به جوانان بدهید و اینکه شما جای یک جوان را بخواهید اشغال کنید اصلاً درست نیست؛ ولی می‌توانید تجربیات خود را در اختیار آن جوان قرار دهید.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در یک سال اخیر و بیشتر از گذشته به قضیه جوان مؤمن انقلابی می‌پردازند، خیلی خوشحال هستم که چهر‌ه‌های مثل حاج آقای انصاریان و مولوی تجلیل شود؛ ولی یک نمونه مثال می‌زنم، جناب سید اصغر علوی و یک نگاه کاملاً متفاوت طلبه ای متولد  1365دانش آموخته دانشگاه امام صادق (ع) از شاگرد مرحوم آیت الله مهدوی کنی که قریب به 40 جلد کتاب در رابطه با سیدالشهدا دارد که بایستی از این جوانان تقدیر شود.

وی در ادامه دو ایراد از برنامه های ستاد گرفت و اظهار داشت: در تجلیل و قدر‌دانی‌ها باید سراغ افراد زنده رفت، دوم استفاده از ظرفیت‌های ملی موجود مثل زیر سایه خورشید و سفیران رهبر معظم فرمودند تجلیل در همه شهرها اتفاق بیفتد.

سرکار خانم الهی پور از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: همکاری‌های که مرکز مدیریت حوزه های خواهران می‌تواند در این رابطه از نظر فکری و حضور داشته باشد کم نخواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در برخی مواقع افرادی که به عنوان الگو معرفی می‌شوند جامعه را به سمت و سویی می‌برند که نباید برود، بانوان فعالی هستند که بیش از 50 سال در این جریان فعالیت می‌کنند و سخنرانی دارند و کتاب نوشته‌اند و طرح‌های را هم دارند و افراد موفقی در زمینه فرهنگ عاشورا هستند و اثرات مثبت خوبی دارند که برای تقدیر از آن‌ها معرفی خواهند شد.

خانم الهی پور تصریح کرد: آشنایی با بانوانی که در فرهنگ عاشورا کارایی داشتند می‌تواند جزو فعالیت‌هایی باشد که به عنوان فوق برنامه در کنار سایر برنامه های دیگر باشد مانند شناخت حضرت زینب(س) همین طور حضرت رباب(س) و حضرت سکینه(س) که متأسفانه شناخت زیادی از آن‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه اگر قرار است فرهنگ عاشورایی همه گیر و نهادینه شود لازمه‌اش این است که زنان عاشورایی شناخته شوند، اظهار داشت: حضرت امام راحل می‌فرمایند از دامن زن، مرد به معراج می‌رود، زن نیمی از جامعه است و نیم دیگر را تربیت می‌کند و نگاهی که رهبر معظم انقلاب به زن و جایگاه زن در بحث تربیت دارند و هجمه وسیعی که دشمن نسبت به این قشر از جامعه دارد شناخت این زن‌ها و الگو کردن آنان برای جامعه بسیار مثبت و مفید است

حجت الاسلام مرادی دولت آبادی مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی تصریح کرد: باید مشخص جایگاه حقوقی این ستاد در کجا تعریف شده و نسبت به کار کرد ملی خودش و آینده در عرصه بین‌الملل چه مأموریت از طرف کجا و با چه لوازمی خواهد داشت.

 مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی افزود: معیار‌ها، شاخصه‌های و رتبه بندی این افرادی که یا ذاکرند، پیر‌غلام‌، منبری یا شاعر  یا واعظ هستند باید تعیین شود که بر چه اساسی این افراد قرار است انتخاب شوند.

وی افزود: بحث تجمیع اقدامات تجلیلی و تقدیری از خادمان عرصه نهضت امام حسین(ع)، هدف گذاری چیست و در کدام چینه و با کدام کارکرد و در کدام اثر گذاری فرهنگی باید این مقوله شکل بگیرد، آسیب شناسی حرکتی که شروع کردیم کجا اتفاق می‌افتد و کجا خود را نشان می‌دهد، برای آینده چه طرح و برنامه‌هایی داریم این‌ها مواردی است که اگر حل شود می‌تواند زمینه همکاری‌های خوبی را رقم بزند.

حجت الاسلام مرادی در رابطه با ظرفیت جامعه المصطفی گفت: 45هزار فارغ‌التحصیل از 137ملیت در جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند که 30هزار نفر در حال تحصیل 117ملیت در ایران هستند همچنین 1100مرکز اسلامی، دانشکده، دانشگاه یا مرکز بین‌المللی همکار در سراسر دنیا داریم 220تشکل داریم که فقط یکی از تشکل‌های 6تا شبکه ماهواره ای 24 ساعته به 15 زبان دنیا از قم هدایت و راهبری می‌شود؛ بنابراین وقتی قرار است در عرصه بین‌الملل ورود کنیم که اثر گذار باشد و بعد بتوانیم راه را باز کنیم و تسهیل کنیم برای این عزیزان نیاز به یک برنامه دقیق و منسجم داریم.

مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی اظهار داشت: در بحث شیرخوارگان ورود پیدا کرده‌ایم امروز در 40 کشور برگزار می‌شود و اثرات خیلی خوبی هم گذاشته است.

 وی افزود: ما به عنوان جامعه المصطفی هر اقدامی که بتوانیم اصول دین مبین اسلام را به دنیا عرضه کنیم یا این آمادگی را انقلاب اسلامی را برای مستضعفین و مطالبه گران جهانی بنمایانیم و مثلاً در بحث اربعین چون بحث امام حسین(ع) است در سال قبل کاروان 3500نفره از 100ملیت داشتیم، امسال فقط کاروان زیارتی اربعین ما 7000نفر از 130 کشور است؛ بنابراین می‌توانیم این را فعال کنیم و در کنار آن سوگواری حسینی و برنامه استفاده از ظرفیت شیعه داشته باشیم.

 

حجت الاسلام رئیسی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست ستاد اظهار داشت: تجلیل از خادمان عاشورایی یک وظیفه اخلاقی دینی و معنوی است که باید به شکل مطلوب انجام بگیرد و ما پیشنهاد می‌دهیم در این خصوص تنها پیر غلامان مطرح نباشند و هر کس در این را ستا خدمت می‌کند مد نظر باشد همان‌طور که در فرهنگ عاشورا می‌بینیم که از علی اصغر 6ماهه است تا حبیب بن مظاهر که سن بالایی داشتند، ما به عنوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی داریم که در حد توان انتظارات ستاد را برآورده کنیم.

 

آقای حسینی از جامعه‌ایمانی مشعر گفت: جامعه‌ایمانی مشعر تقریباً4 سال است که فعالیت خود را شروع کرده که در کشور بیش از 5500هیأت فعال هفتگی سراسر کشور شناسایی کرد که در مناسب‌های مختلف در طول سال بسته های ارتقای معرفتی برای مدیر، مداح و سخنران هیأت ها ارسال می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: در تجلیل‌های متعددی که انجام می‌شود بیشتر نگاه به مداح و سخنران است اگر بشود در بخش‌های دیگر هیأت مثل طراح پوستر، عکس، گرافیک یا مدیر یک هیأت‌خوب کسی که توانسته یک مجلس امام حسین(ع) را با تمام شئوناتش برگزار کند اگر این لحاظ شود برنامه خوبی خواهد شد.

حجت الاسلام افشاری از سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری ابراز داشت: تمام فعالیت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در قالب سازمان فرهنگی هنری انجام می‌شود همچنین سازمان فرهنگی در حوزه بحث عاشورا و مکتب امام حسین(ع) فعالیت‌های فراوانی داشته مانند پیاده روی اربعین نمایش‌های مذهبی و بقیه مسائل در سال‌های گذشته انجام شده است.

وی تصریح کرد: خانه مداحان خانه هنر شیعی و قران عترت در حال راه اندازی هستند که به زودی به ثمر خواهند رسید و برای شهر قم ماندگار خواهد شد.

حجت الاسلام افشاری افزود: در مورد پیشنهاداتی که دوستان دادند درست است که ما یک بخش از شخصیت را مطرح کنیم، ولی نمی‌توان گفت که کلیت آن شخصیت را نادیده گرفته شود تا جایی که من اطلاع دارم مرحوم انصاریان قبل از انقلاب فعالیت‌های داشتند که باید پررنگ شود.

وی با بیان اینکه باید به سبک صحیح عزادار سنتی که در قم وجود دارد توجه شود، گفت: ما سنت‌های خوبی در قم داریم این باید احصا شود.

حجت الاسلام افشاری تصریح کرد: موارد مورد نیاز بحث دبیری جلسه به نظر بنده یک کار متمرکز و اشتغالات دستگاه‌های مختلف است؛ ولی باید یک بخش متمرکز باشد و موارد را احصا کند و  صورت جلسه تهیه کند و وظایف هر سازمان به صورت جدا در آن مشخص شود.

وی افزود: در قم تفاوت فرهنگی فراوانی دیده می‌شود و هر منطقه افراد شاخص خودشان را دارند؛ بنابراین باید از آنها استفاده شود و نباید این را به قم محدود کرد ما هم در حد توان در جهت بهتر برگزار شدن برنامه های این ستاد سازمان فرهنگی و مجموعه شهرداری از ظرفیتی که در حوزه های تبلیغی المان‌ها و بحث ظرفیت‌های شهرداری وجود دارد می‌تواند همکاری‌های لازم را انجام دهد، ولی باید پیگیری کار انجام شود.

حجت الاسلام چمرانی نماینده جامعه الزهرا در نشست ستاد حضور یافت و گفت: برای اینکه ما بخواهیم راهکار و پیشنهاد بدهیم نیاز است که گزارش دو همایش قبلی را داشته باشیم، کیفیت، مخاطبین وسعتی که داشته، بازخوردی که بعد از آن همایش بوده، در چه موضوعاتی انجام گرفت، این برنامه های است که قطعاً در مجموعه ستاد اتفاق افتاده و راهبری ستاد هم راهبری خوبی بوده است که همایش سوم می‌خواهد استارت و کلید بخورد که قطعاً همایش قوی‌تری نسبت به همایش قبلی خواهد بود.

وی ادامه داد: در خصوص برنامه و تصمیم گیری‌ها ذهنیت و تجربه های و موضوعاتی  که در این خصوص داریم طرح بحث کنیم و جمع بندی صورت بگیرد و در جلسات بعدی روی آنها بحث شود و کار به صورت تخصصی پیش برود تا برنامه به بهترین شکل انجام بگیرد.

حجت الاسلام چمرانی اظهار داشت: در جامعه الزهرا طلاب غیر ایرانی هم حضور داد؛ بنابراین اگر موضوعی مطرح شود که ملی باشد سراغ طلبه غیر ایرانی نمی‌توان رفت، اما زمانی که طرح بحثی می‌شود که غیر ایرانی‌ها هم درگیر می‌شوند از ملی بودن خارج و برنامه بین‌المللی می‌شود که ملاحظاتی در جنبه های مختلف بالاخص جنبه های صیانتی باید داشته باشیم.

وی افزود: در سال گذشته اولین کاروان اربعین را فعال کردیم و در سطح جامعه الزهرا این اتفاق افتاد، بانوان فعال در این زمینه و شاخص در این مجموعه داریم که می‌توانیم معرفی کنیم ولی تا چهار چوبه‌ها مشخص نباشد قطعاً این همکاری در معرفی برای تعیین آن افراد ممکن است دچار ضعف باشد، ولی اگر چهارچوب‌های آن مشخص باشد می‌توانیم در این مورد هم همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

 حجت الاسلام موسوی به نمایندگی کانون‌های مساجد در جلسه حضور یافت و ابراز داشت: سازمان تبلیغات در مورد دبیر جلسه با توجه به جایگاه حقیقی و حقوقی و افراد بسیار توانمندی که دارد و در این مساله هیأت های مذهبی هم زیر نظر سازمان تبلیغات است و اطلاعات جامعی که در آنجا است می‌تواند کمک خوبی کند.

وی افزود: در مورد تجلیل شدن نظر همه خیلی خوب بود پیشنهادی که من داریم در مورد هیأت های برتر است ما در حال حاضر به صورت انفرادی به تجلیل پرداختیم، مانند مداح خوب و خیرین که دستگاه سیدالشهدا(ع) را اداره کرداند تجلیل می‌شود در قم افرادی بودند که کمک‌های زیادی برای شکل گیری هیأت ها کردند؛ بنابراین باید از خودشان و خاندانشان تجلیلی شود که این برای بقیه الگو شود.

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: از خیرین مدرسه ساز هرسال تقدیر می‌کنند که آنها در کنار آموزش پرورش بلکه بیشتر کارها را انجام می‌دهند؛ بنابراین ما خیرین مسجد و حسینیه ساز و هیأت گردان و افرادی که در این عرصه کار خودشان را انجام می‌دهند و به مشکلات مالی و دیگر و مشکلات کاری ندارند بایستی تقدیر شود در کنار این‌ها یک بحث هیأت های برتر هم باشد هیأتهای که مسجد محور هستند، سخنران محور هستند و هیأت های که از مداحان مورد تایید استفاده می‌کنند و سمت و سوی نامناسب پیدا نکردند و در هیأت الگوهای اسلامی، مذهبی و دینی را خوب رعایت می‌کنند و طبق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب اگر آن استاندارد های لازم را داشته باشند از آنها هم تقدیر و تشکر شود.

حجت الاسلام وافی در پایان گفت: ستاد تجلیل از خادمان فرهنگ عاشورایی در خیابان عطاران پلاک 51 در دفتر موسسه خانه خورشید و پژوهشکده امام حسین(ع) و مناسک آیینی مستقر است.

وی از برگزاری دو نشست در روزهای آینده جهت ساماندهی همایش و جمع بندی نظرات اعضا خبر داد./875/ز503/س

ارسال نظرات