۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۴۵۹۵۲

انتقاد آیت الله طباطبایی نژاد از نحوه مدیریت معادن کشور

نماینده ولی فقیه در اصفهان از نحوه استخراج در برخی معادن انتقاد کرد و گفت: همین مدیریت غلط در بحث معادن سبب شده افرادی که صاحب معدن هستند بدون توجه به حقوق ملت تنها منفعت شخصی خود را در تصمیم گیریها لحاظ کنند.
دیدار آیت الله طباطبایی نژاد با رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور  آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امروز در دیدار نادعلي اسماعيلي، رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: معادن جزء انفال است و انفال متعلق به امام معصوم (ع) و در نتیجه متعلق به حکومت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این روند که اگر کسی معدنی را کشف کرد تا پایان مالک معدن می شود بسیار غلط است، چرا که برخی با تصور این که معدن جزء اموال شخصی خودشان است، حق حکومت و مردم را ضایع می کنند.

امام جمعه اصفهان با بیان این مثال که اگر کسی در خیابان چیزی را که متعلق به غیر است، پیدا کند مالک آن نمی شود، افزود: کسی که معدنی را کشف می کند باید پس از دریافت حق الکشف، معدن را در اختیار دولت بگذارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار است معدنی به شخصی واگذار شود باید زمان کوتاهی که نهایتاً یکسال باشد، جهت فعال کردن معدن به او داد و اگر در این زمان معدن به استخراج نرسید، حق انتفاع او را باطل کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد از نحوه استخراج در برخی معادن نیز انتقاد کرد و گفت: همین مدیریت غلط در بحث معادن سبب شده افرادی که صاحب معدن هستند بدون توجه به حقوق ملت تنها منفعت شخصی خود را در تصمیم گیریها لحاظ کنند و به جای خرید دستگاه ها و امکانات پیشرفته از روشهای قدیمی جهت استخراج استفاده کرده و ذخایر ملت در معادن را ضایع می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به ذخایر معادن استان در بخش انارک و خور و بیابانک اشاره کرد و افزود: شهرستان خوروبیابانک بدلیل وفور و تنوع مواد معدنی، قطب معدنی استان اصفهان به شمار می آید و نیاز به توجه و مدیریت ویژه ای دارد.

در ابتدای این دیدار نادعلي اسماعيلي، رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته پرداخت و گفت: یکی از مجاری تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه به معادن کشور است.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: اگر کشور بتواند مواد اولیه خود را تأمین کند وابستگی خود را به دنیا کم خواهد کرد و این امر تأثیر بسزایی در استقلال اقتصادی کشور خواهد داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، بخش معدن را بخشی محروم و مظلوم دانست و گفت: علی رغم اینکه معادن بزرگترین خدمت را به کشور داشته اند، آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته اند.

وی کمبود امکانات را یکی از عوامل ضعف در نظارت برشمرد و افزود: در سالهایی که کشور در تحریم سختی به سر می برد یکی از معادن ما با استخراج ید که یکی از مواد معدنی استراتژیک است و تنها کنسرسیوم آن در دنیا در دست آمریکاییها است، هم نیاز داخل را تأمین کرد و هم توانستیم صادرات خوبی در این زمینه داشته باشیم./201/1305/ب1

ارسال نظرات