۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۴۶۰۶۰
آیت الله شبستری:

ایجاد اشتغال در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی باید به‌ صورت انقلابی و جهادی پیش رود تا رکود رفع شود، گفت: ایجاد اشتغال باید در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی امروز در شورای اداری استان که با حضور وزیر اقتصاد در تبریز همراه بود، با بیان این‌که هنوز اقدامات ملموس و جدی در راستای اقتصاد مقاومتی در کشور صورت نگرفته است، اظهار داشت: رویکرد جهادی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که اقتصاد مهم‌ترین اولویت دولت عنوان شده است، اما باید با اجرای اقتصاد مقاومتی به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: اقدام جدی و جهادی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری همه نهادها و ارگان‌ها به ویژه بانک‌ها است، همه باید از صدر تا ذیل دولت به تحقق اقتصاد مقاومتی اهتمام داشته باشد.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که عملیات انقلابی و جهادی، رویکرد قطعی و لازم‌الاجرای اقتصاد مقاومتی در کشور است، تصریح کرد: اصول اقتصاد مقاومتی با خام‌فروشی نفت مغایرت دارد، داشتن روحیه جهادی و عزم راسخ راه‌حل اجرای این موضوعات است، اقتصاد مقاومتی باید به‌صورت انقلابی و جهادی پیش رود تا رکود رفع شود.

آیت الله شبستری با انتقاد از تعطیلی برخی واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری در کشور، گفت: بیشترین نامه و مراجعات در دفتر مربوط به اشتغال است، از خدمات دولت به ویژه از طرح تحول سلامت و بیمه همگانی قدردانی می‌کنم؛ اما هنوز رکود حاکم بر بازار منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می شود.

وی با بیان این‌که ایجاد اشتغال باید در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد، افزود: مبارزه با کالاهای قاچاق، اصلاح نظام بانکداری بدون ربا، حذف یارانه اقشار پردرآمد، اصلاح قانون مالیاتی کشور، مقابله با واردات کالاهای غیرضروری و همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی باییستی در میدان عمل تحقق پیدا کند.

نماینده خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار بانکی کشور گفت: از روز اول با قانون پرداخت یارانه‌ها مخالف بودم و چند سال پیش نامه مفصلی را برای رئیس‌جمهور سابق فرستادم که پرداخت یارانه نقدی سمی مهلک است که باید اصلاح شود، امروز نیز دولت یازدهم باید دایره پرداخت‌ها را کمتر کند.

آیت الله شبستری کالای قاچاق در بازار را مایه دلسردی تولیدکنندگان داخلی دانست و  افزود: همیشه گفته می‌شود که واردات کالاهای غیرضروری را قطع می‌کنیم ولی در همین بازار تبریز می‌بینیم که اجناس ترکیه، چین، کره و... به‌وفور مشاهده می‌شود، باید فکری به حال تولید و قطع واردات دارای مشابه داخلی کرد.

امام جمعه تبریز حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و جلوگیری از فرارهای مالیاتی را یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: نباید به‌گونه‌ای اقدام شود که با افزودن نرخ مالیات دریافتی، زمینه فرار مالیاتی افزایش یابد؛ چرا کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق خود مالیات پرداخت می کنند، اما برخی صنایع میلیاردها تومان بدهکار مالیاتی هستند.

وی با بیان این‌که توجه به اقلیم و جغرافیای هر منطقه از کشور زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی را فراهم می کند، گفت: استخراج معادن آذربایجان شرقی که در ردیف اولین‌های کشور قرار دارد، جای بحث فراوان دارد، نباید مواد معدنی استان همچون تولیدات مس سونگون را بدون ایجاد اشتغال در استان، برای فرآوری به کرمان یا به خارج از کشور فرستاده شود./935/202//ب2

 

ارسال نظرات