۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۴۶۱۴۳
حجت الاسلام ماندگاری:

مسؤولیت در خدمت به مردم خلاصه می‌شود نه در فیشهای حقوقی نجومی

حجت‌الاسلام ماندگاری گفت: در جهاد کبیر اگر مربی الهی باشد، مدیریت ها نباید با پز و ژست همراه باشد چرا که هر که رییس تر باشد در الگوی اسلامی خادم و نوکر مردم است نه این که هر کس رییس تر باشد فیش حقوقی اش هم بیشتر باشد.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس موسسه سیره شهدا، ظهر امروز پنجم شهریور در جمع فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد در دانشگاه شهید بهشتی مشهد به تبیین سه نوع جهاد اکبر، اصغر و کبیر با توجه به آیه 52 سوره فرقان پرداخت.

وی با بیان این که ما دو دشمن و سه میدان جنگ داریم، افزود: یکی دشمن درون و دیگری دشمن بیرونی است که دشمن درون که نفس اماره است اسم میدانش جهاد اکبر است و دشمن بیرون خودش دو میدان دارد که یکی جنگ در میدان نظامی است و اسمش جهاد اصغر است و دیگری جنگ در میدان زندگی است که همان جهاد کبیر است.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان این که قاعده جنگ، پشتیبانی و اصول حاکم بر جنگ در هرسه میدان یکی است، افزود: جهاد اکبر با توجه به این که در همه زمانها و مکانها است از همه جنگ های دیگر میدانش وسیعتر است و جهاد اصغر با توجه به محدودیت زمانی و مکانی محدود است.

در جهاد کبیر دعوا بر سر الگوی زندگی است

وی درادامه با طرح این پرسش که آیا جهاد در میدان زندگی، جهاد کبیر است، تصریح کرد: ملاک جهاد کبیر، میدان زندگی است و این درحالی است که در جهاد اصغر دو جبهه وجود دارد که یک طرف دشمن و طرف دیگر خودی است.

حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: در جهاد کبیر دعوا بر سرالگوی زندگی است و دشمن می خواهد که الگوی زندگی ما از آنها برداشته شود و در جهاد اصغر نفوذی ها قابل تشخیص هستند.

وی با بیان این که این موضوع سختی جهاد کبیر را می رساند که گاه مسجد ما الگویش نمادهای باطل می شود، بیان کرد: جهاد کبیر به معنای عدم تبعیت از دشمن  در میدان زندگی است و نباید در این جهاد از الگوهای مختلف دشمن پیروی کنیم.

حیا در میدان زندگی یک اسلحه است

حجت الاسلام ماندگاری در ادامه درباره الگوهای باطل در سبک زندگی گفت: پوشش یکی از موضوعات اصلی زندگی ما است و کسی که حیا ندارد دینش سالم نمی ماند و وقتی آدم بی حیا دیندار باشد بازهم در میدان زندگی در مقابل دشمن نابود می شود چرا که حیا در میدان زندگی یک اسلحه است.

وی ادامه داد: سبک ازدواج امروز جوانان هم الگوی نامناسب غربی دارد چرا که نخستین معیار در ازدواج اسلامی ایمان و طهارت است و حال آنکه توجه به چهره فردی امروز جزوء مهمترین اولویت های جوانان شده است.

رییس موسسه سیره شهدا درادامه با انتقاد از الگوهای خوراک، خواب و مدیریت با الگوبرداری از سبک دشمن گفت: امروز هر کس رییس تر است پز و ژست ریاستی اش هم بیشتر است.

وی ادامه داد: در جهاد کبیر اگر مربی الهی باشد، مدیریت ها نباید با پز و ژست همراه باشد چرا که هر که رییس تر باشد در الگوی اسلامی خادم و نوکر مردم است نه این که هر کس رییس تر باشد فیش حقوقی اش هم بیشتر باشد.

ویژگیهای مدیر موفق مسجدی

محمد رضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه درباره ویژگیهای یک مدیر موفق مسجدی، گفت: فردی که می خواهد در مسجد تلاش کند و موفق شود باید نسبت به این کار و جایگاه خودش معرفت داشته باشد و خدمت به مسجد را عبادت بداند.

وی با بیان این که واژه مسجد 27 مرتبه در قرآن آمده است، افزود: این تعدد ذکر کلمه مسجد نشان از اهمیت این مکان دارد چرا که مسجد جایگاهش مقدس است و نقطه تحول و اثرگذاری است که این موضوع به دلیل قداست آن است.

جعفری با بیان اینکه اگر قرار است در جامعه اصلاح صورت بگیرد برای رسیدن به این هدف جز اصلاح نگرش راه دیگری وجود ندارد و اصلاح نگرش اگر براساس نگرش مسجدی بنا شود بازده دارد و گرنه به پیشرفت منجر نمی شود.

وی افزود: مسجد محل اصلی تحقق این هدف متعالی است اما امروز در حق مساجد ما اجحاف صورت گرفته است و بایستی مساجد نقش آفرین و مرجع شوند و هر مسجدی می تواند اثرگذاری جهانی داشته باشد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: امروز برای رفع آسیب های اجتماعی به سراغ مسجد نرفته ایم و بهره برداری لازم را از این مکان نبرده ایم.

وی خطاب به فعالان کانونهای فرهنگی هنری مساجد گفت: هدف شما رساندن مسجد به مسجد تراز اسلامی است و برای رسیدن به این هدف نیاز است که کارکردهای فکر، علم، زندگی و معنویت در مساجد احیا شوند و هر فکری با فکر قرآن و رهنمودهای ائمه اطهار(ع) تنظیم شود وگرنه خروجی، افراد انحرافی می شوند.

جعفری ادامه داد: هر علمی هم در این مسیر با علم دینی بررسی شود و اینگونه نباشد که علم، فکر و معنویت وجود داشته باشد اما مسجدی نباشد.

وی در ادامه تعریف ویژگیهای مدیر کانون موفق گفت: اصلاح خود، روحیه جهادی، سعه صدر، حمکت و تدبیر، بصیرت داشتن، مطالعه، مسؤولیت پذیری، خودشناسی  عبادت، صداقت، اخلاق خوش، پرهیزکاری از مهمترین این ویژگیها است.

جعفری درباره سعه صدر بیان کرد: موضوعی که امروز از آن صحبت می شود تعامل است اما تعامل جای سعه صدر را نمی گیرد چرا که تعامل در برخی موارد معامله  است و حال آن که شما برای فعالیت های فرهنگی باید صبر داشته باشید و سعه صدرتان ستودنی باشد.

وی ادامه داد: مدیر مسجدی باید بصیرتش را از قرآن و اهل بیت(ع) بگیرد و از خودش اجتهاد نکند و از طرفی مطالعه کردن هم یکی دیگر از ویژگیهای مدیر مسجدی است که اگر شما زمانی را برای مطالعه نداشته باشید موفق نخواهید بود.

جعفری با بیان این که مطالعه فضای مجازی اثرگذار نیست و خروجی ندارد، تصریح کرد: اصل تأکید بر مطالعه مباحث قرآنی، احادیث و روایات است و اگر اطلاعات و بینش شما جامع نباشد نمی توانید به پرسش های جوانان مسجدی، مبنایی پاسخ بدهید.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: به عنوان مدیر کانون به این فعالیت ها نگاه مسؤولیتی داشته باشید نه مشغولیتی چرا که نگاه مشغولیتی آسیب زا است.

وی با بیان این که موضوع دیگر شناخت خودتان است که برای این امر بایستی جهان بینی خودتان را مرور کنید، اظهار کرد: برای داشتن نفوذ نسبی کلام  بایستی به صورت شبانه عبادت کنید و صداقت و اخلاص نیز از دیگر عوامل هستند.

معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: تصریح کرد: ادعای زیاد، توقع بالا، مطالعه اندک و نداشتن تشکیلات از حمله آسیب های فعالیت های فرهنگی است./201/934/ب1

ارسال نظرات