۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۴۴۶۵۰۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبرداد؛

محورهای سیاسی در کلام رهبر انقلاب بررسی می شود

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با اشاره به آخرین فعالیت های صورت گرفته در گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی گفت: اثری با عنوان «فقه سیاسی آیت الله خامنه ای» در دست پژوهش است و به زودی محورهای دیگری از جمله اخلاق، جامعه شناسی، روابط بین الملل و کلام سیاسی نیز در نگاه ایشان مورد بررسی قرار می گیرد.
سید سجاد ایزدهی

حجت الاسلام  والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در معرفی گروه «سیاست» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: یکی از پژوهشکده های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده نظام های اسلامی است که اين مرکز داراي پنج گروه علمي با عنوان‌هاي: «فقه و حقوق»، «سياست»، «اقتصاد»، «اخلاق» و «مديريت اسلامي» است؛ما در گروه سیاست در حال حاضر شش کلان پروژه را دنبال می کنیم.

 

مشارکت سیاسی در فقه اثری از حجت الاسلام ایزدهی

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: کلان پروژه های گروه سیاست به فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، روابط بین الملل، اخلاق سیاسی و جامعه شناسی سیاسی خلاصه می شود؛ در حوزه نخست یعنی فقه سیاسی کتابی با عنوان «مشارکت سیاسی در فقه» از آثار خودم در دست چاپ قرار دارد.

وی با اشاره به یکی دیگر از آثار خود در پروژه فقه سیاسی افزود: بنده در حال پژوهش برای تألیف کتابی با عنوان «فقه سیاسی آیت الله خامنه ای» هستم که به امید خدا در دو بخش مبانی دانشی و الزامات و بخش نظام سیاسی در فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه ای وارد جامعه علمی کشور خواهد شد.

فعالیت حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در بخش فلسفه سیاسی

حجت الاسلام  والمسلمین ایزدهی با اشاره به فلسفه سیاسی به عنوان کلان پروژه دوم ابراز داشت: در این بخش دو اثر در حال پژوهش است که هر دو مورد از آثار حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا از اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است؛ این آثار «نقش غیبت امام زمان(عج) در تحول و تکون علوم اسلامی» و «مبانی فکری معرفتی سیاست متعالیه» است و ایشان به زودی پروژه ای را با عنوان «کلام سیاسی آیت الله خامنه ای» کلید خواهند زد.

وی تصریح کرد: کلان پروژه جامعه شناسی سیاسی خود دارای دو بخش است؛ بخش نخست روشن فکری سیاسی است که در این بخش آثاری از جمله «مبانی سه گفتمان روشن فکری؛ متجدد، متجمد و مجدد»، «ثبات سیاسی» و «روشن فکری در جمهوری اسلامی ایران» در حال تحقیق است که هر سه مورد را آقای مسعود پور فضل دنبال می کنند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که بخش دوم کلان پروژه جامعه شناسی سیاسی با عنوان «روحانیت» در دو پروژه به کار خود ادامه می دهد، عنوان داشت: در این بخش کتاب «گونه شناسی فکری سیاسی روحانیت» در دست چاپ قرار دارد و اثر «کیفیت مواجهه روحانیت با مؤلفه های مدرن» در حال نگارش است؛ این دو پژوهش از آثار آقای عبدالوهاب فراتی است.

 

سه اثر از حجت الاسلام والمسلمین سیدباقری در تفسیر سیاسی قرآن

وی با اشاره به این که بخش اخلاق سیاسی به تازگی جایگزین کلان پروژه تفسیر سیاسی قرآن شده است، ابراز داشت: پس از پایان یافتن دو پروژه «عدالت سیاسی در قرآن» و «آزادی سیاسی در قرآن» توسط حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری بخش تفسیر سیاسی قرآن رسما جای خود را به اخلاق سیاسی خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی افزود: در بخش روابط بین الملل نیز دو اثر «جریان شناسی سلفی در جهان اسلام» توسط آقای محمد ملک زاده به طور کامل انجام شده و آماده برای انتشار است و همچنین موضوع «روابط بین الملل در دیدگاه آیت الله خامنه ای» نیز طرح ریزی شده و قرار است یکی از پژوهشگران ما روی این موضوع کار خود را آغاز کند؛ به طور کلی در این گروه قرار شده است که همه موضوعات مهم در دیدگاه آیت الله خامنه ای بررسی و پژوهش شود.

وی با اشاره به آثار دیگری که قرار است به زودی در گروه سیاست پژوهشگاه منتشر شود، یادآور شد: مورد نخست «انسان سیاسی در قرآن» کاری از آقای ابوالحسن حسنی و مورد دوم «احکام رفتارهای حکومتی» اثری از حجت الاسلام والمسلمین احمد جهانبزرگی است که آماده برای چاپ شده اند./1330/ت301/س

ارسال نظرات