۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۴۶۵۳۷

دیدگاه مخاطبان رسا درباره اسلامی کردن علوم انسانی

اولین قدم برای اسلامی کردن علوم، نقد علوم انسانی موجود است که پایه‌ و اساس آن بر مبنای بی دینی است.
علوم انسانی اسلامی

 

در پی انتشار گزارشی با عنوان «باید ها و نبایدهای اسلامی کردن علوم انسانی» با شناسه خبر 445800 خوانندگان خبرگزاری رسا نظرات و پیشنهادات خود را برای این خبرگزاری ارسال کرده اند که رسا برای احترام به نظر ایشان همه آنها را منتشر می کند.

علی روزبهانی: علمی که از دین جدا شد و خودش را متعهد به دین ندانست، نتیجه‌اش همین می‌شود که امروز در دنیا رائج است؛ علم وسیله‌ی زورگوئی است، وسیله‌ی استثمار است، وسیله‌ی تخریب حرث و نسل است و محصول علم، بمب اتم است از یک طرف؛ از طرف دیگر، محصول علم، این مواد مخدر کذائی است؛ محصول علم، روی کار آمدن سیاستمدارانِ دور از همه‌ احساسات انسانی در بسیاری از کشورهای دنیا است. علم را باید با دین همراه دانست. علم را برای خدا و در راه خدا باید تحصیل کرد و به کار گرفت. این، جزو تعالیمِ اولیه‌ ما باید باشد. نگویند اگر علم را مقدس کردیم و با دین همراه کردیم و مؤمن‌کاری درآوردیم، دیگر پیشرفت نمی‌کند.

مهدی رضوی: آیت الله مصباح یزدی معتقد است منظور از بومي‌سازي و اسلامي كردن علوم، صرف تعويض اصطلاحات نيست، بلكه تغيير جهان‌بيني‌ها و استفاده از منبع وحي در توليد علم است. گزاره‌هايي كه به نام علوم انساني شناخته مي‌شود و در اطرافش كتاب‌ها نوشته شده، خاستگاهش مغرب زمين است و خواه ناخواه تأثير فرهنگ و ادبيات غرب در آن‌ها تعبيه شده است. اصطلاحاتش با همان اصطلاحاتي كه موافق فرهنگ غربي است شكل گرفته است و سردمداران و صاحبان نظريه‌هاي معروف آن، عمدتاً اهل مغرب زمين هستند. كتاب‌هاي دانشگاهي ما نيز با اندكي تغيير، ترجمه‌اي است از كتاب‌هايي كه در اروپا و آمريكا نوشته شده است. يك يا چند مثال اروپايي را برداشته‌اند، مثال ايراني گذاشته‌اند و به اصطلاح بومي‌سازي شده است. به نظر ما، تا آن‌جا كه مربوط به اصطلاحات و ادبيات باشد، مشكلي ايجاد نمي‌شود؛ ولي بحث‌هاي ديگري هست كه برمي‌گردد به بينش‌ها و جهان‌بيني‌ها، به يك نظريات زيربنايي كه در مباني عمدتاً با فرهنگ غرب سازگاري دارد و بر آن اساس پايه‌ريزي شده است. مسأله اينجاست كه يك اصطلاحي بار فرهنگي دارد.

رضا منصوری: به نظر من اولین قدم برای اسلامی کردن علوم، نقد علوم انسانی موجود است که پایه‌ و اساس آن بر مبنای بی دینی است. این مساله باید به نحوی فراگیر باشد که بتواند تمام موضوعات و مسائل علوم انسانی موجود دانشگاه‌ها را در برگیرد  و در این مسیر مسئولان و اساتید باید به جای مجبور کردن دانشجو به حفظ مطالب کتاب، آنها را به سمت نقد آن سوق دهند.دانشجو باید نسبت به مبانی علوم انسانی نقاد باشد.

اکبر محبی: یکی از خصوصیات بازر علوم انسانی اسلامی کاربردی بودن آن و نقش این علوم در رشد و پیشرفت بشر و جامعه است. علوم انسانی اسلامی صرفاً ذهنی نیست بلکه بر اساس الگوی های طراحی شده علوم انسانی باید منجر به پیشرفت در جهان خارج از ذهن شود. چنین نگرشی باعث می شود که علوم انسانی با محوریت و مرکزیت اسلام توسعه یابد. مطابق این مسئله الگوهای پیشرفت اسلامی از علوم انسانی اسلامی تغذیه می کند. زیرا مبانی علوم انسانی اسلامی ارزش ها و آموزه های روشنگر اسلامی است./916/د102/ع

ارسال نظرات