۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۴۶۵۷۳
امام جمعه شاهین دژ:

اصلاح وضعیت فرهنگی نیازمند باور قلبی است نه پول و سرمایه

حجت الاسلام باقری با بیان اینکه باور وجود دشمنی زمینه ساز تلاش برای دفاع و مقابله می شود، گفت: تا وقتی که مسؤولان نظام اسلامی وجود دشمنیها در عرصه نرم را قبول نکرده و برنامه های دفاعی خود را الهی نکنند ما همچنان شرمنده نسلهای جدید انقلاب مانده و اقدامی اساسی در مقابله با استحاله فرهنگی شکل نمی گیرد.
امام جمعه شاهین دژ

حجت الاسلام نقی باقری، امام جمعه شاهین دژ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با بیان اینکه حل معضلات و مشکلات فرهنگی نیازمند نیتی خالص و عزمی جدی است، گفت: اگر نهادهای فرهنگی با اراده ای الهی و قلبی وارد این عرصه شده و با نیت خالص عمل می کردند، امروز وضعیت فرهنگی جامعه این چنین نمی شد.

وی با اشاره به بیانات و هشدارهای مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و استحاله فرهنگی، افزود: به اندازه که مقام معظم رهبری هشدار می دادند که دشمنان به وسیله جنگ نرم قصد تغییر فرهنگ و باورهای این مردم را دارند، مسؤولان این دغدغه را قبول نداشتند.

امام جمعه شاهین دژ با بیان اینکه باور وجود دشمنی زمینه ساز تلاش برای دفاع و مقابله می شود، گفت: تا وقتی که مسؤولان نظام اسلامی وجود دشمنیها در عرصه نرم را قبول نکرده و برنامه های دفاعی خود را الهی نکنند ما همچنان شرمنده نسلهای جدید انقلاب مانده و اقدامی اساسی در مقابله با استحاله فرهنگی شکل نمی گیرد.

وی با اشاره به رواج سرقتهای فرهنگی و کپی برداری از آثار دیگران و مذموم خواندن چنین اعمالی، تصریح کرد: ایجاد همایشها، جشنواره ها و گفت و شنودهایی که با عمل همراه نشود بر خسارات معنوی افزوده و وضعیت جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

حجت الاسلام باقری به عدم هماهنگی و وجود موازی کاری بین نهادهای مختلف فرهنگی اشاره و اضافه کرد: متاسفانه در جامعه ما رسم شده است که ارگانهای مختلف فرهنگی از عملکرد یکدیگر مستندسازی کرده و به عنوان گزارش کار به سازمانهای مربوطه ارائه می دهند که عملی فوق العاده قبیح و مخالف با اقدامات فرهنگی است.

وی با اشاره به پرداخت بودجه و هزینه جداگانه به نهادهای فرهنگی مختلف و مجزا، گفت: کسانی که از برنامه های دیگر نهادها مستندسازی می کنند بودجه جداگانه ای دریافت کرده اند و از لحاظ شرعی باید با بودجه و هزینه خود برنامه اجرا کرده و مستندسازی کنند و از این عمل غیرشرعی و اخلاقی اجتناب کنند.

امام جمعه شاهین دژ ضعف نظارتی را عامل سرقت کارهای فرهنگی دیگر نهادها دانست و تصریح کرد: متاسفانه کسانی که بودجه را در اختیار موسسات، کانونها، هیئات و پایگاه های بسیج قرار می دهند، مستنداتی را که ارائه می شود به درستی بررسی نکرده و بر عملکرد زیر مجموعه های خود نظارت دقیقی ندارند تا از موازی کاری و یا سرقت فرهنگی مقابله کنند.

وی با بیان اینکه برخی از زیرمجموعه های نهادهای فرهنگی حتی نزدیک است از مراسمات ختم هم برای خود مستندسازی کنند، تاکید کرد: باید برای انجام کارهای فرهنگی مثبت و اثرگذار از موازی کاریها کاسته و الگوسازی شود تا وجه فرهنگی از دست رفته دوباره به دست آید.

عدم رعایت حدود الهی سبب دوری مردم از باورها شده است

مدیر حوزه های علمیه شاهین دژ با تاکید بر این مسأله که کار فرهنگی نیاز به بودجه ندارد، بلکه به یک باور، ایمان و عقیده عمیق و پایدار قلبی و دینی نیازمند است، گفت: مردمان روستاها و یا عشایر در گذشته با چه بودجه ای فرهنگ حجاب و عفاف و دیانت خود را حفظ کرده و به نسلهای بعدی رساندند؟!

وی حفظ باور دینی و عقیده راستین را نیازمند رعایت تقوای الهی و پرهیز از کج رویها و کج اندیشیها دانست و افزود: در گذشته کسانی که از کمترین امکانات و بودجه فرهنگی و آموزشی برخوردار نبوده و تحصیلاتی نداشتند به خاطر ایمان به راه و عقیده خود، دین و باورهای شان را حفظ کرده و به ما منتقل کردند، اما چرا نسل حاضر با وجود همه هزینه های آموزشی و فرهنگی قادر به حفاظت از عقیده خود نیست؟!

حجت الاسلام باقری با اشاره به آیات الهی و دعوت حق به رعایت مسائلی که سبب اضمحلال و نابودی دین و عقیده انسان می شود، گفت: عدم رعایت حدود الهی و دهنکجی به احکام دین سبب دوری مردم از باورها شده است.

وی با اشاره به حاکم شدن ولنگاری فرهنگی در جامعه و عدم توجه به پوشش اسلامی از سوی برخی از بانوان، تصریح کرد: خدای متعال از زنان خواسته است تا زینتها و زیبایی خود را از مردان اجنبی با حفظ حجاب و پوشش پنهان کنند، چرا که زیبایی و زینت زن جلوه ای از جمال الهی است که آن را با پوشش و رعایت حریم حجاب و عفاف باید حفظ کرد./302/936/ب1

ارسال نظرات