۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۴۴۶۶۰۲
حجت الاسلام ماندگاری تبیین کرد؛

وظایف مسلمانان نسبت به قرآن

حجت الاسلام ماندگاری، رجوع به قرآن، تلاوت و تدبر در آن، عمل و دفاع از این کتاب آسمانی را از وظایف مسلمانان نسبت به قرآن برشمرد و گفت: اگر همه وظایف خود را انجام دهیم، قرآن از مهجوریت خارج می شود در غیر این صورت، هم به خود خسارت زده ایم و هم به قرآن.
 سی و نهمین دوره مسابقات قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه امشب در آیین اختتامیه مرحله شهرستانی سی ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه در مسجد امام صادق(ع) مشهد به تبیین وظایف مسلمانان نسبت به قرآن پرداخت و گفت: نخستین وظیفه، رجوع به قرآن است؛ قرآن باید کتاب زندگی ما باشد و به راهگشایی و هدایتگری آن باور داشته باشیم.

وی، تلاوت قرآن را دومین وظیفه مسلمانان نسبت به قرآن برشمرد و افزود: به جای کارهای نه چندان ضروری مانند گشت زنی در فضای مجازی یا خواندن برخی رمان ها، می توان چند لحظه از روز را هم به خواندن قرآن برای کسب نور در زندگی اختصاص داد.

حجت الاسلام ماندگاری تدبر در قرآن را سومین وظیفه عنوان و اظهار کرد: تدبر یعنی فکر کردن در آیات قرآن و هر که اهل تدبر نباشد خداوند به قلب وروحش قفل می زند؛ خداوند می فرماید همه مردم دچار خسران و ضرر می شوند مگر کسانی که یکدیگر را به ایمان به خدا، عمل صالح(قانونمند زندگی کردن)، صبر وبردباری و حق توصیه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه، سخت شدن زندگی ها را به دلیل باور نداشتن و عمل نکردن به آموزه های دینی دانست و گفت: به عنوان نمونه در مسأله ازدواج، اگر فردی مانند خود ما بگوید شما ازدواج کن هزینه اش را من می دهم، به او اعتماد می کنیم اما به خدایی که خالق و رازق همه ما است، اعتماد نداریم و می گوییم با دست خالی نمی شود ازدواج کرد یا فرزنددار شد.

نسخه زندگی را لب طاقچه نگذاریم

وی، عمل به قرآن را چهارمین وظیفه مسلمانان نسبت به قرآن معرفی و تصریح کرد: قرآن کریم، نسخه زندگی است؛ هیچ انسان عاقلی نسخه زندگی را لب طاقچه نمی گذارد بلکه با عمل به آن، مشکلات خود را رفع می کند.

حجت الاسلام ماندگاری، توصیه قرآن به دیگران را از دیگر وظایف ما نسبت به قرآن برشمرد و افزود: قران داروی همه دردها است؛ می شود دوای درد اطرافیانمان را از آیات قرآن پیدا کرده و برایشان بفرستیم تا آن ها هم با قرآن انس بگیرند.

استاد حوزه و دانشگاه، دفاع از قرآن را آخرین وظیفه مسلمانان در برابر قرآن دانست و خاطرنشان کرد: این دفاع می تواند با زبان، مال یا جان صورت گیرد.

با انجام وظایف خود نسبت به قرآن آن را از مهجوریت خارج کنیم

وی یادآور شد: اگر همه وظایف خود نسبت به قرآن و ائمه اطهار(ع) را انجام دهیم این گنجینه ها که شفا و رحمت برای ما هستند، از مهجوریت خارج می شوند و نتیجه انس با قرآن را در زندگی خواهیم دید در غیر این صورت، هم به خود خسارت زده ایم و هم به قرآن زیرا نسل جوان هم بدبین می شوند و تصور می کنند  کاستی ها و ضعف های موجود، ناشی از اسلام است در حالی که اینها به مسلمانان باز می گردد.

حجت الاسلام ماندگاری خطاب به خانواده ها ادامه داد: اگر می خواهید فرشتگان را به خانه تان دعوت کنید، در آن صدای قرآن پخش کنید و اگر می خواهید شیاطین را دعوت کنید، موسیقی بگذارید.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان سی و نهمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در مرحله شهرستانی تقدیر شد./201/930/ب1

ارسال نظرات