۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۴۴۶۶۶۷

نشست خبری همایش ملی صیانت از وقف برگزار شد

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: آخرین اقدامات سازمان ثبت امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که در تمام استان‌ها همکاری همه جانبه انجام شود تا اسناد بین اوقاف و سازمان جنگل‌ها و مراتع به درستی صادر شود.
اوقاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین صعید زرندی معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک ظهر امروز در نشست خبری همایش ملی صیانت از وقف که در سازمان اوقاف برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان ثبت وظیفه‌اش ثبت حقوق ملکی مالکین است، اظهار داشت: قبل از انقلاب کوتاهی زیادی در زمینه ثبت املاک وقفی شده است اما بعد از انقلاب با توسل به بیانات امام راحل که فرمودند "آنچه از وقف ضایع شد باید به حالت اول برگردد" سعی کردیم مواردی وضع شود که موقوفات به شکل اول خود باز گردد.

وی ادامه داد: آخرین اقدامات سازمان ثبت امضای تفاهم‌نامه‌ای بود که در تمام استان‌ها همکاری همه جانبه انجام شود تا اسناد بین اوقاف و سازمان جنگل‌ها و مراتع به درستی صادر شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک با بیان اینکه با تشخیص جنگل ها و مراتع پس از وضع قانون کار ما راحت‌تر شد خاطرنشان کرد: دلیل اصلی از حضور ما در این تفاهم‌نامه این بود که در خیرات مسابقه‌ای است و دوست داشتیم ما هم حضور داشته باشیم و بتوانیم برای مالی که مردم از اموال خود جدا کردند حفظ و سیانت لازم را انجام دهیم.

در ادامه این مراسم مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی با شاره به اینکه ارزش منابع طبیعی مهم است ابراز داشت: الان شرایط زندگی در کشور ما که خشک و نیمه خشک است مهم است، عرصه وسیع کشور می‌تواند شرایط را برای اقتصاد مقاومتی فراهم کند یکی از عواملی که در این میان مطرح است حفظ از اراضی طبیعی است. 

وی افزود: کمک که از طریق سازمان ثبت اسناد این است که خیلی از اراضی بلاتکلیف را به ثبت رساند، حدودا تا به اینجا 135 هکتار به ثبت رسیده است، خیلی از این منابع شناسایی و از سوی دیگر نیز به عنوان ارضی وقف مشخص شده است.

منصور با اشاره به اینکه در گذشته امکان ثبت اراضی وقفی به خاطر مشکل با منابع طبیعی نبود ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم، به خاطر اینکه ما نمی‌توانسیتم اراضی را با اسناد و مدارک لازم ثبت کنیم و این امر سبب شده بود که خیلی از مردم تصرف غیر قانونی زمین‌ها دست می‌زدند.

وی در پایان گفت: دست اندازی سود جویان به اراضی طبیعی و وقفی سبب شد که این مشکل را با تفاهم‌نامه یا با شکایت به جایی برسانیم تا دو دهه بلاتکلیفی این زمینها روشن شود، اما خوشبختانه با همکاری سه جانبه تبصره‌ای که برای سازمان ها ابلاغ شد که مبتنی بر تبصره 6 قانون به سازمان ثبت ارائه شد تا مشکل سند خوردن برطرف شود شاهد هستیم ظرف چند سال مبتنی بر قانون این مشکل بدون صرف هزینه انجام شد، به این ترتیب یک و نیم میلیون هکتار بلاتکلیف به ترتیب 1 میلیون و 300 هکتار تکلیف آن مشخص شد که از این میزان  45 هزار هکتار جزء اوقاف و 850 هکتار جزء اراضی جنگل ها شد./202/816/ب1

ارسال نظرات