۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۴۴۶۷۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی:

جلب سود مشروع سبب دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلب سود مشروع سبب دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد، گفت: دریافت سود نقطه مشترک جلب سود مشروع و ربا است.
 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جمع مدیران و رییس شعب بانک مهر اقتصاد استان قم اظهار کرد: مهمترین اصل بانکداری، جلب سود مشروع است و کسانی که تصور می‌کنند ما بانکداری اسلامی را بنا می‌کنیم بدون اینکه سودی در کار باشد قطعا با بانکداری آشنایی کامل نداشته و نمی‌تواند خدمتی را در این زمینه به جامعه ارائه کنند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: جلب سود بر اساس اسلام یک راه میانه بین سودهای خاص و سودهای نامشروع است، هر چه زمان به جلو می‌رود تطبیق این دیدگاه اسلامی بسیار سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود و گویی ما روی پل صراط هستیم که یک طرف آن رکود و طرف دیگر آن ربا است و باید با دقت حرکت کرد.

وی با بیان اینکه جلب سود مشروع موجب دوام بانکداری و اقتصاد خواهد شد گفت: دریافت سود نقطه مشترک جلب سود مشروع و ربا است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار کرد: در گذشته که زندگی ساده و همراه با پیچیدگی‌های امروزی نبود کشف راه‌های منتهی به سودهای حلال با محوریت بیع سخت نبود و مصداق‌های روشنی داشت، ولی امروز که جامعه از نظر اقتصادی به پیچیدگی‌های زیادی رسیده است تطبیق آن حلال و حرام سود سخت است و اندکی بی دقتی و بی مبالاتی ممکن است بانک را به سمت ربا وجلب سود نامشروع سوق دهد.

وی بیان کرد: نخستین وظیفه بانکداری اسلامی، جلب سود مشروع است و اینکه هرکس برای فرار از ربا، یک موسسه قرض الحسنه‌ای بنا کند، اشتباه است چرا که بانکداری باید بر اساس تفکر در ورای بیع، که جلب سود مشروع است بنا شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: اینکه ما برای رهایی از دست ربا، عوامل و اسباب منتهی به دریافت سود مشروع را حذف کنیم کار درستی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اصل دوم در بانکداری اسلامی را اعانه دانست و گفت: بانکداری اسلامی باید بر اساس اصل اعانه، کمک کردن و تعاون شکل بگیرد، بانکداری اسلامی یک بانک بی رحم و غیرعاطفی نیست بلکه دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه بر اساس تعاون است.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند برّ این است که تنها صدقه‌ای بدهیم، در حالی برّ یک عنوان مصداق پذیر، کش‌دار و در طول تاریخ در حال پذیرش مصداق‌های جدید است و در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مصداق دارد، بنابراین بانکداری اسلام باید بر اساس ارائه خدمات تعاون و حل مشکلات جامعه باشد./998/د102/ب1

ارسال نظرات