متون آموزشی حوزه علمیه بايد مطابق با نياز جامعه باشد

حجت الاسلام احمد غلامی استاد حوزه علمیه قشم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به تاریخچه و روند تغییر و تحول متون حوزه گفت: امروزه حوزه علمیه در تحول متون درسی طلاب تحول و نوآوري در متون درسي هميشه مد نظر علما بود و اواخر مقام معظم رهبري مطرح كردند و نظرشان اين بود كه دروس كاربردي باشد و بعد از ان ستادي به همين منظور تشكيل شد.
وی در رابطه به اقدامات حوزه علمیه در تحول متون درسی طلاب افزود: این مراکز بايد مطابق با نيازهاي امروز جهان اسلام اقدام کند و بايد در فضاي مجازي مباحث مربوط به جوانان و سطح بين الملل پيشتاز باشد.
استاد حوزه علمیه قشم همچنین ضمن بیان موانع تغییر و تحول در متون آموزشی حوزه تصریح کرد: سليقه ها و مخالفتهاي عده اي كه شايد به خاطر عدم ارتباط با جوانان و دنياي خارج از خود دارند مانع از تغییر و تحول در متون آوزشی حوزه های علمیه می شوند.
حجت الاسلام غلامی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید ابتدا متونی را انتخاب کند که متنشان مستحکم باشد، گفت: متون باید متناسب با نیازهای روز جامعه و شرایط روز تدوین شوند.
استاد حوزه، طولاني بودن مدت تحصيل و عدم نظارت كافي بر دروس را از نقاط ضعف روش آموزش در حوزه دانست و ابراز داشت: متمرکز شدن در قم و عدم استفاده از پتانسيل طلاب و همچنین مشكلات معيشتي حوزه از جمله اموری است که باید ساماندهی شود و حوزه علمیه باید مانند استخر و خروجي آن در محدوده مشخص باشد.
وی در ادامه، محدوده مشخص کردن و تقسیم بندی کتاب برای طلاب را یکی دیگر از نقاط ضعف حوزه عنوان کرد که کاهش بار علمی طلاب رال در پی داشته و همچنین سبب می شود تا طلبه در طول سال نتواند تمام دروس و کتابها را مطالعه کند.
حجت الاسلام غلامی، ضمن برشمردن نقاط مثبت مراکز علمی غیر حوزوی اذعان داشت: متون و روش مشخص محدوده زماني و درسي و همچنین رشته بندي و كاربردي بودن آموزش از جمله نقاط قوت این گونه مراکز آموزشی است.
استاد حوزه و دانشگاه در قشم تاکید کرد: متون آموزشی در حوزه های علمیه بايد نو و كاربردي و مطابق با نياز جامعه باشد.
حجت الاسلام غلامی با اشاره به خطرات جدی عدم تناسب دروس حوزوی با نقشه های فرهنگی و اجتماعی حوزویان، بي اعتمادي جامعه به حوزه و دوري جوانان از طلاب و همچنین عدم كارآيي حوزه را از جمله این پیامدها دانست و گفت: تناسب دروس حوزوی با نقشه های فرهنگی اجتماعی طلاب و در کنار آن به روز بودن این دروس می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از انحرافات جامعه ایفا کند.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مدارس علمیه با استفاده و بهره گیری مناسب از تجربیات دست اندرکاران حوزه می تواند جامعه هدف خود را با روند تغییر درسی حوزه علمیه، موانع تحول و پیامدهای ضعف متون و روشها در حوزه آشنا کند و سبب تسریع در روند این تحول باشد./302/851/ب1