۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۴۴۶۸۲۲
حجت الاسلام ماندگاری:

بهلول از ولایت‌مدارترین روحانیان بود/ الگوی زندگی امام رضا در جامعه کمرنگ است

حجت‌الاسلام ماندگاری در مراسم بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی با بیان اینکه بهلول از ولایت‌مدارترین روحانیان بود، گفت: متاسفانه امروز الگوی زندگانی امام رضا(ع) در جامعه اسلامی کمرنگ است و الگوی برخی از کشورهای غربی در جامعه در حال ترویج می‌باشد.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت علامه شیخ محمدتقی بهلول گنابادی گفت: پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی، بهلول یکی از ولایت مدارترین روحانیان بود و از امام دیروز امام خمینی(ره) و امام امروز مقام معظم رهبری تا آخر عمر خود تبعیت و دفاع می‌کرد.

وی به تشریح شخصیت بهلول پرداخت و با بیان خاطراتی از او گفت: بهلول برای روحانیت یک الگو و یک اتمام‌ حجت است چراکه وی به تمامی حرف‌هایی که از قرآن می‌زد، عمل می‌کرد.

حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: علامه بهلول هم علم به وجود خدا داشت و هم با ایمان به او، به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد و همین باعث انجام عمل صالح می‌شد.

وی ادامه داد: اگر انسان به خدا و قیامت ایمان داشته ‌باشد و خدا را ناظر بر اعمال و کردار خود بداند، هیچ لغزشی از انسان سر نمی‌زند و بهلول حقیقتا به خدا و قیامت ایمان داشت.

حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: کسانی که دست‌درازی به بیت‌المال و یا بی‌حیایی می‌کنند و یا در امر ازدواج، ازدیاد جمعیت و صدقه‌دادن و خیرات همت ندارند در واقع علم به وجود خدا دارند ولی ایمان به وی ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هرکسی که ایمان به خداوند داشته‌باشد لازم نیست پیامبرزاده و امام‌زاده باشد، تاکید ‌کرد: بهلول بعد از ۱۴۰۰ سال از زندگانی انبیا و ائمه به واسطه ایمان به خدا و براساس آیه ۶۹ سوره نساء در رتبه و جایگاه آنان قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام ماندگاری، انفاق اموال را از دیگر ویژگی‌های بارز زندگانی بهلول‌گنابادی دانست و افزود: علامه بهلول اکثر وقت خود را در منبر می‌گذراند و اگر مردم عنایتی به وی می‌داشتند به اندازه نیاز روزمره خود از پول‌های دریافتی بر می‌داشت و مابقی آن را در راه خدا انفاق می‌کرد.

وی از جان‌گذشتن را یکی از ویژگی دیگر بهلول برشمرد و افزود:‌ برخی از روحانیان به دلیل فشارهای رضاخانی آخوند درباری شدند اما علامه بهلول نه تنها با سیاست‌های رضاخانی به ویژه کشف‌ حجاب مبارزه کرد بلکه با سیاست‌های محمدرضا پهلوی نیز مبارزه کرد.

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از ویژگی‌های بارز بهلول گنابادی را باور داشتن شیطان به منظور گمراهی انسا‌ن‌ها برشمرد و تصریح‌ کرد: بهلول برای مصون‌ماندن از فریب‌های شیطان، به اهل‌بیت به ویژه امام‌ رضا(ع) متوسل می‌شد و در واقع بهلول معرفت به حق اهل‌بیت به ویژه امام‌رضا(ع) داشت.

حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: در شرایط کنونی جامعه نیز ما نیازمند الگو هستیم و اگر این الگو ائمه اطهار باشند معرفت به حق اهل بیت داریم.

وی زندگی امروزی را به دور از الگو و منش امام رضا (ع) دانست و افزود: متاسفانه امروز الگوی زندگانی امام رضا(ع) در جامعه اسلامی کم رنگ است و الگوی برخی از کشورهای غربی در جامعه در حال ترویج است./1325/د101/ب1

ارسال نظرات