قرآن تاکید فراوانی به حفظ وحدت و دوری از سلطه کافران دارد
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح چهارشنبه 30 دی 1394 در جلسه 51 درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، به ادامه بحث از آیات 52 و 53 و 54 سوه مائده پرداخت و گفت: در این آیات، خدا از تولی کفار با شدت و تأکید تحذیر می کند.
وی با اشاره به عبارات تفسیر المیزان (علامه طباطبایی) در تفسیر این آیات افزود: آیت الله علامه طباطبائی در اینجا می فرماید از ابحاث قبلی استفاده شد که قران تأکید شدیدی بر بعضی از موضوعات دارد که همین تأکید و سفارش فراوان دلیل بر وقوع و تحقق آنها می باشد.
وی با بیان این که قران امر به مودت و محبت اهل بیت علیهم السلام کرده گفت: اهل بیت علیهم السلام دارای جایگاه بسیار بلندی هستند اما در عین حال مظلوم واقع شدند و مورد سب و لعن و ظلم واقع شدند تا اینکه به شهادت رسیدند.
وی افزود: قران از اختلافات نهی می کند و با تعبیراتی در این مورد مبالغه می کند اما اختلاف در امت اسلامی از یهود و نصاری نیز بیشتر شد زیرا یهود 31 و نصاری 32 ولی مسلمانان 33 فرقه شدند.
وی با یادآوری قران درباره دوری از تولی کفار و اهل کتاب گفت: اما مسلمانان زیر سلطه کفار قرار گرفتند و گرفتار تولی آنها شدند.
اهم مطالب جلسه 51 درس خارج فقه حضرت آیت الله نوری همدانی را می توانید در ذیل ملاحظه بفرمایید:
مرور مباحث گذشته
بحثمان در آیات 52 و 53 و 54 از سوه مائده بود که در آن خداوند متعال از تولی کفار با شدت و تأکید تحذیر می کند.
کلام علامه طباطبایی درباره سفارش قرآن به محبت اهل بیت، وحدت امت و نهی از تولی کافران
آیت الله علامه طباطبائی در اینجا (جلد 5 صفحه 402 المیزان)می فرماید:"کلامٌ و بحثٌ مختلطٌ من القرآن والحدیث"، ایشان می فرماید از ابحاث قبلی استفاده شد که قران تأکید شدیدی بر بعضی از موضوعات دارد که همین تأکید و سفارش فراوان دلیل بر وقوع و تحقق آنها می باشد. البته از طرفی معلوم است که تأکید و سفارش متکلم حکیم دلیل بر وقوع و تحقق خواهد بود، چند مثال می زند تا به بحث ما می رسد:
اول اینکه قران امر به مودت و محبت اهل بیت علیهم السلام کرده:﴿قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[1] که معلوم می شود اهل بیت علیهم السلام دارای جایگاه بسیار بلندی هستند اما در عین حال اهل بیت مظلوم واقع شدند و مورد سب و لعن و ظلم واقع شدند تا اینکه به شهادت رسیدند.
دوم اینکه قران نهی از اختلافات می کند و با تعبیراتی در این مورد مبالغه می کند اما اختلاف در امت اسلامی از یهود و نصاری نیز بیشتر شد زیرا یهود 31 و نصاری 32 ولی مسلمانان 33 فرقه شدند.
سوم اینکه قران شدیدا از تولی کفار و اهل کتاب نهی کرده است اما مسلمانان زیر سلطه کفار قرار گرفتند و گرفتار تولی آنها شدند.
وعده قرآن به ظهور امت یاری کننده اسلام
عرض کردیم در قران خداوند متعال در برابر کسانی که سستی به خرج می دادند وعده کرده که قومی بعداً خواهند آمد که به اسلام کمک خواهند کرد و مقاوم و مجاهد خواهند بود و باعث پیشرفت اسلام خواهند شد.
این مطلب در آیه شریفه:﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ﴾[2] ، بیان شده است و گفتیم که این مربوط به قیام امام عصر علیه السلام و اصحابش می باشد.
اصحاب امام زمان
دیروز به مناسبتی آماری در مورد یاران حضرت مهدی علیه السلام بیان کردیم، گفتیم که از روایاتمان که در جلد52 بحار نقل شده اند استفاده می شود که آن 313 نفر اولیه از اصحاب حضرت همگی عجم و از ایران هستند و حتی یک عرب در بین آنها نیست.
تعداد و پراکندگی جغرافیایی یاران خاص امام عصر
همچنین گفتیم که در اعیان الشیعة جلد 2 صفحه 84 مطالب زیادی در این رابطه ذکر شده من جمله اینکه ایشان آماری از آن 313 نفری که با امام عصر علیه السلام ظهور می کنند بیان کرده که توجه شمارا به آن جلب می کنم؛
طالقان 24 نفر،
قم 18 نفر،
کوفه 14 نفر،
ری 7 نفر،
شیراز 1 نفر،
اهواز 2 نفر،
بصره 3 نفر،
گرگان 12 نفر،
حلب 4 نفر،
دمشق 3 نفر،
دیلم (رشت) 4 نفر،
سیستان 7 نفر،
طبرستان (مازندران) 7 نفر،
طوس 5 نفر،
فلسطین 1نفر،
قزوین 2 نفر
و کرمان 3 نفر.
این آمار در کتابهای دیگر نیز ذکر شده است. اما چند مطلب در اینجا وجود دارد؛
اول اینکه بعضی از شهرها با اینکه معروف و مشهورند ولی در اینجا ذکر نشده اند مثل همدان؛ لذا باید بگوئیم این شهرها مورد سوال قرار گرفته اند اما آن شهرهایی که بیان نشده اند مورد سوال واقع نشده اند،
دوم اینکه برای طالقان بیشتر از همه ذکر شده، در کتاب مجالس المومنین خبری از حضرت امیر علیه السلام در مورد طالقان نقل شده که حضرت فرموده در طالقان گنجهای بسیار عظیمی برای اهل بیت علیهم السلام هست و گنج طلا و نقره نیست بلکه مومنین و رجالی هستند که در طالقان وجود دارند. خلاصه تعریف زیادی از طالقان شده است.
در آن زمانی که زید در کوفه شهید شد پسرش یحیی به ایران آمد و در طالقان قیام کرد و شهید شد. از همین جا نیز معلوم می شود مردم طالقان از همان موقع به اهل بیت علیهم السلام توجه داشته اند،
علی أیِّ حال ذکر این نفرات را اینطور باید توجیه کرد.
اخباری درباره آخر الزمان
آیت الله طباطبائی بعد از ذکر مباحثی که به عرضتان رسید می فرمایند نمی شود این همه اخباری که در مورد آخر الزمان داریم همگی دروغ باشند بلکه ممکن است برخی از آنها ضعیف باشند و بعد ایشان دو خبر در مورد وقایع آخرالزمان نقل می کند و می فرماید این دو خبر بسیار جامع هستند. البته بسیار مفصل اند و ما فقط مقداری از آنها را می خوانیم.
این خبر در تفسیر علی بن ابراهیم قمی أقدم تفاسیر ما نقل شده و مطالب فراوانی درباره آخر الزمان در آن ذکر شده است، خبر این است:
کما رواه القمی فی تفسیره عن أبیه، عن سلیمان بن مسلم الخشاب، عن عبد الله بن جریح المکی، عن عطاء بن أبی ریاح، عن عبد الله بن عباس قال: حججنا مع رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم حجة الوداع فأخذ باب الکعبة ثم أقبل علینا بوجهه فقال: ألا أخبرکم بأشراط الساعة؟ وکان أدنى الناس منه یومئذ سلمان رضی الله عنه فقال: بلى یا رسول الله .
فقال صلى الله علیه وآله وسلم: إن من اشراط القیامة إضاعة الصلاة، واتباع الشهوات، والمیل مع الأهواء، وتعظیم المال، وبیع الدین بالدنیا فعندها یذاب قلب المؤمن وجوفه کما یذوب الملح فی الماء مما یرى من المنکر فلا یستطیع أن یغیره.
قال سلمان: وإن هذا لکائن یا رسول الله؟ قال صلى الله علیه وآله وسلم: أی والذی نفسی بیده یا سلمان إن عندها یلیهم أمراء جورة، ووزراء فسقة، وعرفاء ظلمة، وأمناء خونة...الی آخر کلامه الشریف[3]
اینجا در حدود 31 مرتبه سلمان از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم سوال می کند آیا چنین چیزی خواهد شد و حضرت جواب می دهند بله و توضیح می دهند و بنده شمردم حدود 65 موضوع را حضرت بیان فرموده و خلاصه خبر خیلی مفصل است و خودتان باید مراجعه و مطالعه بفرمائید.202/122/ق
پاورقی:
[1] شوری/سوره42، آیه23.
[2] مائده/سوره5، آیه54.
[3] المیزان فی تفسیر القران، ج5، ص394.
/836/د102/ل