۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۴۶۹۴۲
امام جمعه شهرضا:

اساس تربیت دینی افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود

امام جمعه شهرضا گفت: تربیت دینی افراد از دوران کودکی آغاز می‌شود از این نظر مدارس و دانشگاه‌ها تأثیر زیادی در تربیت دینی جامعه و ترویج مبانی اسلامی دارند.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی شامگاه امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شهرضا عنوان کرد: یکی از مهمترین عواملی که سبب ترویج احکام و مبانی اسلامی در جامعه می‌شود، تربیت دینی است، پدر و مادر، معلمان و اساتید در خانواده، مدرسه و دانشگاه به عنوان الگوهای رفتاری و منابع تعلیمی افراد باید به این رسالت مهم توجه داشته باشند؛ هر نوع رفتار و سخنی که در رابطه با قشر نوجوان و کودکان انجام می‌شود، به عنوان مبانی در شکل‌گیری شخصیت آنان در بزرگسالی اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: گاهی یک رفتار یا یک دقیق و سنجیده سبب می‌شود که مسیر زندگی یک نفر تغییر کند، اما این مسأله بیشتر در دوران کودکی و نوجوانی اهمیت دارد؛ وقتی باورها و اعتقادات فردی در وجود او نهادینه شد، در دوران کهنسالی و حتی بزرگسالی نمی‌توان آنها را تغییر داد، به همین دلیل است که در منابع دینی بارها بر لزوم توجه به شیوه تربیت کودکان و خردسالان تأکید و سفارش شده است.

امام جمعه شهرضا ادامه داد: علامه سید شرف الدین عاملی که از علمای لبنان بود، در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه علمیه در شهر دمشق کشور سوریه گفت که فساد از جایی ایجاد می‌شود که تربیت و صلاح هم از همانجا آغاز می‌شود؛ منظور علامه شرف‌الدین درباره نقش و تأثیر آموزش و پرورش در جوامع مختلف بود.

حجت الاسلام یعقوبی تأکید کرد: اگر در جامعه فرهنگ تعلیم و تعلّم، نظام آموزشی و شیوه تدریس اصلاح شود، تمام جامعه هم اصلاح می‌شود؛ امروزه روانشناسان هم به این نکته پی برده‌اند که تربیت افراد باید از دوران  پیش دبستانی آغاز شود، هر چه افراد  مقاطع تحصیلی بیشتری را طی می‌کنند، در حقیقت سن آنها بیشتر و تعلیم پذیری آنها کمتر می‌شود.

وی گفت: آنچه که امروز در دانشگاه‌ها و مدارس ما انجام می‌شود، در حقیقت سنگ بنایی است بر روابط، اقدامات و مناسبات اجتماعی ما که درست و یا غلط بودن آن، در گرو همین آموزشها است؛ شکل گیری شخصیت افراد با تمام خصوصیات و رفتارهای استاندارد و قابل قبول و مورد تأیید از نظر شرع  و عقل، فقط در اماکن آموزشی امکان‌پذیر است.

امام جمعه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به طرح موضوعات اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی و بررسی تخصصی آنها عنوان کرد: مسائل و موضوعات اجتماعی مربوط به یک حوزه یا سازمان خاص نیست، از سوی دیگر مسائل زیادی در رابطه با جامعه وجود دارد، بنابراین باید هر یک از معضلات اجتماعی در قالب موضوعات و مسائل تخصصی و به صورت موردی در جلسات بررسی و برای آنها راه حلهای قابل اجرا پیشنهاد شده و آن راه حلها از سوی سازمانها و نهادهای مسئول اجرا شود.

حجت الاسلام یعقوبی اضافه کرد: موضوعات تربیتی باید پس از طرح در جلسات اداری شهرستان به عنوان مطالب قابل اجرا به جلسات اولیا و مربیان در مدارس ارجاع شده و پس از مدتی نتیجه آنها نیز مورد ارزیابی قرار گیرید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: یکی از بارزترین نمادهای فرهنگی شهرستان شهرضا، وجود علما، حکما، ادبا و شعرایی است که هر یک در نوع خود در کشور بی نظیر بوده‌اند، به اعتقاد علمای شهرستان باید نمادهایی از این علما تهیه و در محلهای ورودی شهر نصب شود تا به این وسیله دیگران هم با مفاخر علمی این شهرستان آشنا شوند.

امام جمعه شهرضا ادامه داد: در شهرستان شهرضا شهدای بزرگی وجود دارند که هر یک از آنان به عنوان افتخارات دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هستند، باید کوچه‌ها، خیابانها و معابر شهر به نام شهیدان نامگذاری شود تا باعث دلگرمی مردم و افزایش نشاط اجتماعی آنان شود./202/868/ب1

ارسال نظرات