۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۴۷۱۲۳
به همت حوزه هنری خراسان شمالی؛

هفتمین جشنواره سراسری «نفوذ» در بجنورد برگزار می‌شود

رییس حوزه هنری خراسان شمالی با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور با موضوع «نفوذ» به میزبانی این استان، گفت: این جشنواره در شش محور نفوذ فرهنگی، نفوذ اقتصادی، نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی، نفوذ موردی و نفوذ جریانی برگزار می‌شود.
وحید نمازی- رییس حوزه هنری خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، وحید نمازی، رییس حوزه هنری استان خراسان شمالی، امروز در نشست هماهنگی جشنواره سراسری کاریکاتور، با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی با موضوع «نفوذ»، اظهار کرد: شعار محوری این دوره جشنواره سراسری کاریکاتور عبارت «به دشمن اجازه نفوذ نمی‌دهیم» است.

وی با بیان اینکه حوزه هنری خراسان شمالی هر سال بر اساس دغدغه‌ها و مسائل اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی فراخوان جشنواره کاریکاتور را در خردادماه منتشر می‌کند، افزود: با توجه به اینکه سال گذشته موضوع «نفوذ» به‌عنوان یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های اصلی نظام مطرح شد، با تشخیص دبیرخانه جشنواره سراسری کاریکاتور این موضوع برای هفتمین دوره این جشنواره انتخاب شد.

نمازی با اشاره به اینکه نفوذ ابعاد مختلفی داشته و به همین دلیل نیز شش محور برای جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» انتخاب شد، افزود: نفوذ فرهنگی، نفوذ اقتصادی، نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی، نفوذ موردی و نفوذ جریانی شش محور هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی بودند.

وی ادامه داد: فراخوان جشنواره طبق تقویم هرساله در دهه نخست خردادماه منتشر و به روش‌های مختلف برای هنرمندان سراسر کشور اطلاع‌رسانی شد و در حالی که آخرین مهلت ارسال آثار در فراخوان اولیه بیستم مردادماه تعیین شده بود، اما با درخواست هنرمندان و علاقه‌مندان این مهلت به مدت یک هفته تمدید شد.

نمازی با اشاره به اینکه در پایان مهلت ارسال آثار درمجموع 546 اثر از 177 هنرمند 29 استان کشور به این جشنواره ارسال شد، اظهار کرد: غالب هنرمندان کارتونیست سراسر کشور در هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» شرکت کردند که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این جشنواره است.

نمازی با یادآوری اینکه جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی در سال‌های 92 و 93 از سوی هنرمندان کارتونیست به‌عنوان بهترین جشنواره کشور انتخاب شد، ادامه داد: ما هر سال شاهد رشد کمی و کیفی جشنواره سراسری کاریکاتور به نسبت سال قبل بوده‌ایم و امسال نیز در هفتمین دوره جشنواره شمار آثار دریافتی از سوی دبیرخانه جشنواره از نظر کمی حدود 40 درصد افزایش یافت و تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در آن هم 20 درصد بیشتر شد.

نمازی تصریح کرد: از نظر کیفی هم بر اساس نظر کارشناسان و داوران، هفتمین دوره جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» حوزه هنری خرسان شمالی وضعیت مطلوبی داشت.

وی استمرار و نظم در برگزاری جشنواره، پایبندی به تمامی تعهدات ازجمله پرداخت جوایز، چاپ آثار برتر و ...، تلاش برای برگزاری حرفه‌ای جشنواره، دعوت از چهره‌های شاخص کارتون و کاریکاتور کشور و تعامل مناسب و دوسویه با هنرمندان سراسر کشور از سوی دبیر و دبیرخانه جشنواره سراسری کاریکاتور در طی سال را ازجمله دلایل اعتماد هنرمندان به جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی و موفقیت این جشنواره ذکر کرد.

نمازی برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی کاریکاتور و دعوت از چهره‌های ملی کارتون، اهمیت دادن به کارتونیست‌های جوان و معرفی چهره‌های جدید، توجه ویژه به هنرمندان شاخص شهرستان‌ها و توجه ویژه به پیوست ابلاغی جشنواره با هدف دیده شدن آثار منتخب از سوی مخاطبان مختلف در قالب‌های گوناگون را از دیگر عوامل موفقیت جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی دانست.

وی ادامه داد: داوری آثار ارسالی به هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ» دوم و سوم شهریورماه در بجنورد با حضور هیأت داوران شامل محمود نظری، سجاد رافعی، مسعود ضیایی، بهرام ارجمندنیا و عباس ناصری انجام و درنهایت 13 اثر برگزیده انتخاب شد که اواخر شهریورماه در مراسم اختتامیه جشنواره از صاحبان این آثار تجلیل می‌شود.

نمازی اضافه کرد: به نفرات اول تا سوم هفتمین جشنواره سراسری به ترتیب 25 میلیون ریال، 20 میلیون ریال و 15 میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره تعلق گرفته و به 10 نفر شایسته تقدیر هم هرکدام سه میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره اهدا می‌شود.

وی افزود: همچنین 162 اثر منتخب از 114 هنرمند کارتونیست کشور به بخش نمایشگاه راه یافته که هم‌زمان با مراسم اختتامیه، به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند و 110 اثر هم در کتاب جشنواره چاپ خواهد شد.

گفتنی است، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری کاریکاتور «نفوذ»، اواخر شهریورماه امسال به میزبانی بجنورد، مرکز خراسان شمالی برگزار می‌شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات