۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۴۴۷۱۶۴
تفسیر سوره احزاب(6)

فتنه 88 مصداقی از جنگ احزاب در تاریخ است / تأکید رهبر انقلاب بر هوشیاری مردم نسبت به جنگهای آتی احزاب

حجت الاسلام والمسین رئیسی در ششمین جلسه تفسیر سوره احزاب با بیان اینکه فتنه 88 مصداقی از جنگ احزاب در تاریخ انقلاب است، گفت: شرایطی که در آن دشمن خارجی یعنی استکبار جهانی، منافقان داخل کشور و ضربه خورده های از انقلاب همه باهم دست به دست دادند تا انقلاب نباشد آزمونی سخت بوده که نیازمند ایمانی راسخ و محکم است.
جلسه تفسیر تولیت استان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسین سیدابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ششمین جلسه تفسیر سوره احزاب در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، با اشاره به ترسیم قرآن از شرایط نامساعد و مضطرب شهر مدینه اظهار کرد: سه گروه در میان صفهای مسلمانان زمینه های پیش رفتن کار معاندان را فراهم می کنند؛ افراد منافق که تظاهر به دین و ایمان می کنند، شایعه پراکنان کسانی که سخن بیهوده و بی اساس بیان می کنند و افراد سست ایمان که ایمان محکمی ندارند.

نمونه جنگ تبلیغاتی دشمن در تاریخ اسلام

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: با وجود چنین افرادی و جنگ تبلیغاتی دشمن در مدینه مسلمانان به ابتلاء بسیار سختی مبتلا شدند، احزاب یعنی مشرکان، منافقان و یهودیان عنود با اسلام که دارای اعتقادات متفاوت هستند، در یک نقطه اتفاق نظر پیداکردند و نقطه مشترک آنها از بین بردن اسلام بود.

وی با اشاره به آیه 12 «وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا» بیان کرد: برخی از مفسران حرف «و» در عبارت وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ را عطف تفسیری برای منافقان لحاظ کرده اند کسانی که در قلبشان مریضی؛ شک و تردید است، به تفسیر برخی دیگر از مفسران دسته اول منافقان و دسته دیگر افراد ضعیف الایمان هستند که در دل شک و تردید دارند.

حجت الاسلام والمسین رئیسی افزود: افراد منافق و سست ایمان کسانی که ایمان راسخ در وجودشان نیست، می گفتند وعده خداوند و پیامبراکرم(ص) چیزی جز فریب چیزی نبود زیرا سخن پیامبر(ص) وعده الهی بود که شما بر دشمنان پیروز می شوید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: «غرور» مربوط به کسی است که فریب می دهد که شری را با صورت خیر به انسان نشان می دهد و «اغترار» حال کسی است که فریب خورده است.

وی با اشاره به آیه 13 « وَإِذْ قَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا» تبیین کرد: یثرب نام مدینه قبل از اسلام است که پس از اسلام به مدینة النبی تغییر یافت و گروهی از منافقان و ضعیف الایمانها می گفتند ای اهل مدینه برای شما در این شهرجایی برای اقامت نیست  و باید از این شهر بروید.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: عده ای نا امن بودن خانه ها و نداشتن حفاظ را بهانه قرار می دانند اما قرآن از قصد آنها پرده برداری می کند که بحث اصلی فرار از جنگ بود و گروهی دیگر نه تنها خود در جنگ حضور نمی یافتند بلکه با شایعه پراکنی مانع حضور دیگران هم می شدند.

نهی شایعه پراکنان برای دفاع از کشور

وی با اشاره به اینکه مشابه این جریان در جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس روی داد، مطرح کرد: عده ای اهل جنگ نبودند و زندگی عادی خود را داشتند، عده ای یعنی شایعه پراکنان با ایجاد خوف و ترس مانع کسانی می شدند که قصد رفتن به جنگ  راداشتند.

حجت الاسلام والمسین رئیسی با اشاره به آیه 14 «وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا يَسِيرًا » ادامه داد: گروهی نه تنها خود اهل نبرد و جنگ نیستند بلکه دیگران را هم نهی می کنند؛ این گروه دل مردم را خالی می کردند و آنها را  از جنگ می ترساندند، به تعبیر قرآن این افراد کسانی هستند که هنوز حرف دشمن تمام نشده، دستهایشان را به علامت تسلیم بالا می برند.

وی افزود: اگر دشمن از نواحی مختلف مدینه بر آنها وارد شد، آنها از این فتنه که دشمن شهر را محاصره کرده است مورد سؤال قرار می گیرند که منظور از سؤال، آزمون و امتحان الهی است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فتنه و آزمون در اینجا بازگشت از دین خدا است که آنها بدون کوچکترین درنگی بازگشت از دین خدا را پذیرفتند و به آنها پاسخ مثبت دادند که حاضرند از دین برگردند.

نمونه های جنگ احزاب در تاریخ انقلاب

وی بیان اینکه شرایطی که قرآن کریم برای مردم آن زمان ترسیم می فرماید برای امروزِ جامعه اسلامی و دینی ما بسیار آموزنده است، خاطرنشان کرد: دشمن خارجی یعنی استکبار جهانی، منافقان داخل کشور و ضربه خورده های از انقلاب همه باهم دست به دست داده اند تا انقلاب نباشد.

حجت الاسلام والمسین رئیسی خاطرنشان کرد: شرایط جامعه ما شباهت به آن زمان دارد؛ شایعه پراکنان، رادیو و تلویزیونهای شایعه پراکن، و منافقان در عرصه های مختلفی چون اوایل پیروزی انقلاب، در جنگ تحمیلی عرق و فتنه 88 احزاب با هم متحد شدند که جامعه اسلامی و انقلاب نباشد.

وی با اشاره به اینکه بارها شاهد شرایط مشابه با جامعه ای که قرآن ترسیم می کند، بوده ایم، عنوان کرد: از این جهت رهبر معظم انقلاب به آیات سوره احزاب استناد کرده اند که این شرایط، شرایط جامعه مااست؛ مردم به هوش باشند نه به حرف افراد منافق، نه به حرف افراد ضعیف الایمان و نه به حرف شایعه پراکنان گوش نکنند، بلکه با ایمانی راسخ و جانی از مملو از عشق به خدا پای انقلاب، نظام و ارزشها بایستند، این سخنی دیروزی است خدای متعال بر لسان پیغمبراکرم(ص) برای آن سامان جاری کرد.

ایجاد تزلزل در دل مؤمنان از سوی شایعه پراکنان

تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد: گاهی شرایط به نحوی است که انسانهای دلداده به خدا هم با توجه اینکه ایمان محکم و راسخی ندارند، دچار اضطراب و تزلزل می شوند که در دل آنها شایعه شایعه پراکنان تأثیرگذار می شود.

حجت الاسلام والمسین رئیسی ابراز کرد: ابتلاء بسیار سختی است که اگر ایمان در این شرایط حفظ شود، همچنین دلداگی به خدا و پیامبر(ص) حفظ شود و مسلمانان نصرت الهی را در هر شرایطی حتمی گرفتند که تخلفی در وعده خداوند راه ندارد و یقین بدانند پیروزی الهی برای این جامعه حتمی و قطعی است./1308/201/ب2

ارسال نظرات