۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۴۷۱۷۴
چهاردهم شهریورماه؛

مراسم سالگرد شهدای فاجعه منا در بجنورد برگزار می‌شود

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: چهاردهم اردیبهشت‌ماه جاری مراسم سالگرد شهدای فاجعه منا با حضور سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت کشور در بجنورد برگزار می‌شود.
محمدباقر قاصری- مدیر حج و زیارت خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، محمدباقر قاصری، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی، امروز در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی ستاد برگزاری یادواره شهدای منا، از برگزاری مراسم سالگرد شهدای فاجعه منا در استان خبر داد و افزود: این آیین چهاردهم اردیبهشت‌ماه جاری به میزبانی بجنورد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت کشور در این مراسم، اظهار کرد: آیین سالگرد شهدای فاجعه منا همزمان با استان خراسان شمالی در سراسر کشور هم برگزار خواهد شد.

قاصری با بیان اینکه مجموعه مراسم گرامیداشت شهدای منا از یکم تا نهم ذی‌الحجه سال جاری برگزار می‌شوند، اضافه کرد: به‌ منظور برگزاری مناسب‌تر آیین سالگرد شهدای فاجعه منا، با همکاری دستگاه‌های مرتبط در خراسان شمالی، ستاد برگزاری مراسم سالگرد با کمیته‌های اجرایی و محتوایی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم برائت از مشرکان نظیر برنامه برائت از مشرکان در موعد حج، برگزاری دعای عرفه با محوریت شهدای منا، دیدار با خانواده‌های شهدای فاجعه منا و غیره برخی از برنامه‌های سالگرد این واقعه است که با حضور اقشار مختلف مردم استان به‌ویژه خانواده‌های معظم شهدای منا برگزار می‌شود.

قاصری خاطرنشان کرد: همچنین در آیین سالگرد شهدای فاجعه منا در بجنورد از کتاب شهدای منا هم رونمایی می‌شود، کتابی که اگرچه با محوریت 15 شهید فاجعه منا استان خراسان شمالی تألیف شده اما در آن به تمامی شهدای فاجعه منا پرداخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی مدیریت حج و زیارت استان برای نام‌گذاری یکی از اماکن شهری خراسان شمالی به نام شهدای منا خبر داد و افزود: در این رابطه پیشنهاد نام‌گذاری یکی از پلهای ورودی استان به نام شهدای منا داده شده و این موضوع در دست پیگیری و اقدام است.

قاصری با یادآوری اینکه در مراسم حج پارسال و در منا 15 نفر از زائران استان خراسان شمالی به شهادت رسیدند، اضافه کرد: از این تعداد شش شهید منا از شهرستان اسفراین، دو شهید از شهرستان شیروان، دو شهید از فاروج، دو شهید از شوقان، دو شهید از بجنورد و یک شهید منا از شهرستان مانه و سملقان استان بودند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری سازمان حج و زیارت دیه تمامی این شهدا پرداخت شده است، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت بر اساس وظیفه‌ای که دارد اقدام به تکمیل مدارک و انجام پیگیریهای لازم کرد و دیه شهدای منا در استان خراسان شمالی از سوی بیمه‌ ایران به خانواده‌های آنها پرداخت شد.

قاصری با بیان اینکه ایران 55 میلیون غرامت فوت قربانیان فاجعه منا را پرداخت کرده است، تصریح کرد: با وجود اینکه سازمان حج و زیارت متولی اعزام زائران به حج بود اما موضوع شکایت از دولت عربستان و پیگیریهای حقوقی درباره شهدای فاجعه منا از سوی وزارت امور خارجه در دست پیگیری است./9314/202//ب2

ارسال نظرات