۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۴۷۲۱۰

اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه

مجلس سهم وقف را در برنامه ششم پر رنگ ببیند، امضا تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان اوقاف و سازمان امور اراضی کشور، موقوفات اساس فعالیتهای اقتصادی کشور است، آغاز آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حافظان کل قرآن، قرارگرفتن فرهنگ قرآنی در مسیر اقتصاد، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی حاتمی صبح امروز پنج شنبه 11 شهریور ماه در دومین روز از همایش ملی صیانت از وقف با رویکرد تثبیت مالکیت موقوفات و اراضی ملی با خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون ابطال در قوانین مصوب مجلس در سال های قبل و توجه ویژه نمایندگان به سنت وقف در سال های گذشته خواستار پر رنگ دیده شدن سهم وقف در برنامه پنج ساله توسعه ششم کشور شد.

معاون سازمان اوقاف با اشاره به اینکه نیمی از موقوفات کشور سند مالکیت ندارند، گفت: ما از نمایندگان محترم و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که در تصویب قوانین و طرح ها و لوایح به نقش و سهم وقف نگاه ویژه ای داشته باشند و در پروژه عظیم سند دار کردن موقوفات به این سازمان کمک کنند.

حجت الاسلام حاتمی انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با سازمان ثبت اسناد و سازمان جنگل ها را مدلی موفق برای حل اختلافات میان دستگاهی برشمرد و تصریح کرد: انعقاد این تفاهم نامه میان این سه سازمان نمونه ای از تفاهم و تعامل میان دستگاه های نظام است که اگر در سایر بخش ها و میان سایر دستگاه ها نیز اجرایی شود، می تواند خروجی های موثر و ارزشمندی را برای نظام اسلامی و مردم در پی داشته باشد.

حاتمی تعیین تکلیف بیش از 1 میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی اختلافی میان سازمان اوقاف و سازمان جنگل ها را از دستاورد های بزرگ این تفاهم نامه برشمرد و تصریح کرد: ظرف 4 سالی که از امضای تفاهم نامه سازمان اوقاف و سازمان جنگل ها می گذرد مشکلات عمده ای برطرف شده و حجم عظیمی از موقوفات و انفال تثبیت شده است و در حوزه تثبیت موقوفات آنچه اتفاق افتاده با 87 سال قبل برابری می کند.

 

امضا تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان اوقاف و سازمان امور اراضی کشور

تفاهم نامه همکاری های مشترک بین سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان امور اراضی کشور در 7 ماده به امضاء حجت الاسلام و المسلمین محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور رسید.

بر اساس این گزارش این تفاهم نامه که پس از ساعت ها کار کارشناسی و به منظور رفع ابهامات در اجرای قوانین و مقررات و حل مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی  و موقوفات و مستاجران و متصرفان این اراضی به امضا رسیده است در 7 ماده و 3 تبصره تنظیم و صبح امروز همزمان با برگزاری همایش ملی صیانت از وقف که با حضور رئیس قوه قضائیه گشایش یافت به امضا روسای دو سازمان رسید.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف دراین باره به خبرنگار ما گفت: از جمله اهداف امضا این تفاهم نامه افزایش بهره وری اراضی کشاورزی و موقوفه و تعیین تکلیف زارعان و نحوه تعیین اجاره بها با در نطر گرفتن حقوق آنها است.

حجت الاسلام و المسلمین حاتمی با بیان اینکه تبیین و تدوین راه کارهای اجرایی برای حفظ کاربری و یک پارچگی اراضی یکی دیگر از اهداف این تفاهم نامه است تاکید کرد: این تفاهم نامه می تواند در پیشگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی اطراف شهرها و روستاها و سهولت در تثبیت اراضی کشاورزی موقوفات و سرعت بخشیدن به ابطال اسناد مشمول قانون ابطال موثر باشد.

حاتمی با اشاره به مفاد این تفاهم نامه تصریح کرد: این تفاهم نامه همکاری های مشترک میان دو سازمان اوقاف و سازمان جنگلهادر 7 ماده و 3 تبصره به امضا روسای دو سازمان رسیده است و در راستای تسریع در اجرای مفاد آن ،کمیته راهبری مشترک متشکل از 4 تن از نمایندگان دو سازمان در سطح ستاد سازمان اوقاف و امور اراضی و استان ها و ادارات استانی تشکیل می شود و این کمیته موطف است هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات انجام شده را ارائه کند.

 

موقوفات اساس فعالیتهای اقتصادی کشور است

خداکرم جلالی گفت: سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع، اوقاف و اسناد و املاک کشور سه سازمان مهمی هستند که شفاف بودن عملکردشان دارای اهمیت ویژه‌ای است و باید در نهایت صحت و دقت انجام شود چرا که اعتماد مردم به این سازمان‌ها در تحقق اهداف نظام موثر است.

وی افزود: موقوفات و مالکیت‌های ملی اساس فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و زیربنای مدیریت و آمایش سرزمین است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه زیبنده نظام نیست که بسیاری از زمین‌ها بلاتکلیف باشد، ادامه داد: در کنار این موارد تثبیت مالکیت در پیشگیری از وقوع جرم موثر است.

جلالی با بیان اینکه 83 درصد اراضی کشور متعلق به منابع طبیعی است، تصریح کرد: اسناد مالکیت 135 میلیون هکتار اراضی اخذ شده است که 115 میلیون هکتار در سامانه ثبت اسناد جانمایی شده و امسال نیز قرار است 20 میلیون هکتار دیگر نیز ثبت شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب حدود یک‌میلیون و 380 هزار هکتار اختلاف بین سازمان اوقاف و منابع طبیعی وجود داشت که با اقدامات و تفاهم، ارجاع 4 هزار پرونده به محاکم قضایی که رسیدگی‌ به آن ده‌ها سال به طول می‌انجامید، جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه این تفاهم یکی از بهترین اقدامات انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اگر این اراضی را تعیین تکلیف نمی‌کردیم و بلاتکلیف می‌ماند مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت و این اهمیت کارهای مشارکتی در جمهوری اسلامی ایران را می‌رساند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سخنانی  گفت: در حوزه بهبود فضای کسب و کار سازمان ثبت یکی از سازمان‌های پیشتاز و تاثیرگذار کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم امسال در هفته قوه قضاییه حذف دفتر املاک بوده است، افزود: با حذف دفتر رسمی املاک، بانک جامع املاک به درستی انجام شد و بسیاری از مفاسد با این کار پیشگیری شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به اینکه برای سامان گرفتن اقدامات سنتی بسیاری از کارها باید انجام شود، تصریح کرد: گام دوم حذف دفتر اسناد دستنویس در دفتر اسناد رسمی بود که امروز به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تویسرکانی با بیان اینکه یکی از اهداف ما تسریع در تثبیت مالکیت‌ها است، خاطرنشان کرد: اگر ظرف دو سال کل مستندات به سازمان ثبت اسناد تحویل داده شود می‌توانیم تثبیت مالکیت کشور را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سازمان ثبت فراتر از وظیفه قانونی خود عمل کرده است، تصریح کرد: یکی از اقدامات ما ایجاد زمینه برای مراجعه مردم در ثبت مالکیت‌ها است.

 

آغاز  آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حافظان کل قرآن،

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اعلام آغاز  این آزمون  از امروز  8 شهریور ماه اظهار داشت: آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم با حضور420 نفر از حافظان کل از  امروز دوشنبه هشتم شهریورآغاز و تا 12 شهریور ماه  ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد:بر اساس جدول پیش بینی شده این آزمون در روزهای 8 و9 شهریورماه  ویژه برادران و 10 تا 12 شهریور ماه  برای خواهران در دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم تهران برگزار می شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف خاطرنشان کرد:در این آزمون 250 تن از خواهران و 170 نفر از برادران حضور دارند و 14 نفر از اساتید و داوران خواهر و برادر نظارت و داوری آن را مورد ارزیابی قرار می دهند.
 
به گفته حسینی از این تعداد شرکت کننده 353نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم و 67 نفر نیز دارای مدارک کارشناسی و بالاتر هستند.
 
لازم به ذکر است آزمون اعطای مدرک تحصیلی به حافظان کل قرآن همه ساله پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سازمان سنجش و آموزش کشور و بر اساس فهرست اعلامی از سوی سازمان سنجش توسط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درتهران برگزار می شود و پذیرفته شدگان در آن موفق به دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم قرآنی خواهند شد.

 

 فرهنگ قرآنی در مسیر اقتصاد قرار گیرد

علیرضا رزم حسینی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: هفته دولت فرصت بسیار مناسبی برای بیان خدمات و دستاوردهای دولت و ارزیابی آن هاست.
  

وی گفت: در این دوره با استعانت از خداوند متعال و با شعار ولایت و توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی با همراهی مردم و نقش تعیین کننده روحانیون بویژه ائمه جمعه، دولت در استان کرمان توانست گام های موثری را در جهت پیشرفت و آبادانی استان بردارد.
  

استاندار کرمان با قدردانی از اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: اقدامات بی نظیری در استان توسط سازمان اوقاف انجام پذیرفته است که می توان به احیا و مرمت باغ فتح آباد و مجموعه حاج آقا علی رفسنجان اشاره کرد.
 

رزم حسینی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه استان کرمان پروژه های جدیدی در دست اقدام دارد که عملیات اجرایی آن ها به زودی آغاز خواهد شد، گفت: ابنیه های تاریخی یکی از ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری استان کرمان است و یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی مربوط به این مسئله می باشد.
  

وی با اشاره به بیانات گهربار مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ( قرآن را به معنای حقیقی مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانید و در آن تدبر کنید و از آن بیاموزید. مرحله بعدش هم عمل است؛ اما من مرحله قبل از عمل را عرض می کنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آیات قرآن و کلمات قرآنی)، افزود: در شرایط کنونی نیاز است که فرهنگ قرآنی در مسیر اقتصاد قرار بگیرد.
  

استاندار کرمان به وجود بیش از 450 آیه از قرآن کریم در خصوص اقتصاد و بیش از صدها حدیث در این رابطه اشاره کرد و گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) پس از قبول مسئولیت در خطبه های نهج البلاغه تاکید می فرمایند که قوام دین مردم به قوام اقتصادی مردم است و یکی از حقوق مردم بر حکومت و امام، تکثیر و گسترش ثروت عمومی است.
 

رزم حسینی تصریح کرد: طبق فرموده حضرت علی (ع)، دولت ها مسئول هستند تا مردم را در این مسیر همراهی کنند و ایجاد اشتغال یکی از این مسئولیت هاست.
  

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه، خاطرنشان کرد: خوداشتغالی و کارآفرینی برای ثروتمند کردن مردم و قوام دین آنها است لذا از ائمه جمعه درخواست شد که ناظر طرح مثلث توسعه اقتصادی استان باشند و از آیات قرآن و احادیث برای اینکه اقتصاد درس و سرمشق زندگی مردم شود، اقدام نمایند./1325/

ارسال نظرات