۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۴۴۷۴۷۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

احکام ازدواج از منظر آیات و روایات

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در جلسه تفسیر خود به احکام ازدواج از منظر آیات و روایات پرداخت و گفت: دین اسلام با در نظرگفتن تمام ابعاد، ازدواج موقت را مطرح کرده است تا در مواقع ضروری و خاص مؤمنان به بی عفتی دچار نشده و بتوانند به درستی زندگی کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با اشاره به تفسیر آیه 23 سوره نساء، گفت: خداوند دراین سوره مردان را از ادواج با محرم های خود از جمله مادر، خواهر، عمه، خاله، دختر برادر و خواهر و همچنین مادر و خواهر شیری نهی کرده است.

وی در ادامه به تفسیر آیه 24 سوره نساء که می فرماید «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ کِتابَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً وَ لا جُناحَ عَلَيْکُمْ فيما تَراضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَريضَةِ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَليماً حَکيماً» پرداخت و افزود: براساس این آیه ازدواج با خانم مسلمان و یا غیرمسلمان شوهردار و یا زنی که هنوز از مردی عده دارد، از نظر شرعی حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خداوند در این آیه ازدواج با زنی از کفار را که در زمان جنگ به اسارت مسلمانان درآمده باشد را استثناء قرار داده است.

وی اظهار داشت: اسارت خانم های غیرمسلمان در دین اسلام به معنای طلاق است و می تواند پس از مدت عده به عقد مرد مسلمان درآید، با این تفاوت که مرد مسلمان نمی تواند با زن غیرمسلمان ازدواج دائم کند مگر اینکه به اسلام روی آورده و مسلمان شود.

وی اضافه کرد: زن غیرمسلمان در صورت اسارت هم اگر مسلمان نشود نمی تواند با مرد مسلمان ازدواج دائم داشته باشد، مگر اینکه بین آنها عقد موقت جاری شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مسلمان شدن زن غیرمسلمان شوهر دار نیز به منزله طلاق است و می تواند پس از مدت عده با مرد مسلمان ازدواج کند، مگر اینکه همسرش نیز به اسلام روی آورده و مسلمان شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در آیه 24 سوره نساء ازدواج موقت مطرح شده است، گفت: شیعه براساس استناد اهل بیت(ع) مسأله شرعی بودن ازدواج موقت را براساس این آیه مطرح می کند.

وی با اشاره به دو نوع ازدواج دائم و موقت، گفت: ازدواج موقت امروزه در جامعه به صیغه مشهور شده است که افراد برای زمان مشخص و با مهریه مشخص با هم ازدواج می کنند.

امام جمعه ارومیه گفت:ازدواج موقت بر اساس آیات قرآن در زمان پیامبر نیز وجود داشت اما خلیفه دوم اهل سنت آن را حرام کرد.

وی ازدواج موقت را پیشرفته ترین و مترقی ترین قانون اسلام دانست و خاطرنشان کرد: اگر در یک دین به تمام ابعاد حکم توجه نشود، قانونی ناقص خواهد بود، در حالی که در اسلام برای مواقع ضروری و خاص عقد موقت در نظر گرفته شده است تا زنان و مردان به بی عفتی دچار نشده و به درستی زندگی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: در سایر ادیان ازدواج موقت وجود ندارد اما در مقابل فسق و فجور و بی بند و باری را ترویج داده و به عنوان الگوی ترقی معرفی می کنند، در حالی که چیزی جرء وحشی گری، اباحه گری و زندگی حیوانی نیست.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با استقبال عموم مردم در مسجد امام جعفرصادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات