۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۴۴۷۴۸۴
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

هویت شیعی تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع تبیین شود

سعیدی گفت: انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال 2018 میلادی فرصتی مغتنم برای شناساندن هویت شیعی نخستین پایتخت جهان تشیع است.
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس

محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال 2018 میلادی، اظهار داشت: تبریز نخستین پایتخت جهان تشیع است و این انتخاب کاملا شایسته این کهن شهر تاریخی ایران اسلامی بوده است.
وی با بیان این‌که تبریز 2018 یک فرصت استثنایی برای معرفی از ظرفیت‌های گردشگری حلال در منطقه آذربایجان و ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: نباید نسبت به برخی ظرفیت ها که تاکنون مورد غفلت واقع شده‌اند، باز هم بی توجهی کرد، بسیاری از گردشگران به دنبال آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور مقصد هستند که باید فرهنگ دینی و شیعی مردم تبریز به نمایش گذاشته شود.
سعیدی با اشاره به این‌که ظرفیت فرهنگی و تاریخی شهر تبریز برای معرفی در گستره بین‌المللی بسیار بالا است، گفت: هویت شیعی شهر تبریز در جهان اسلام زبانزد عام و خاص است، شهر تبریز به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت در جهان اسلام داشته است.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: باید بتوانیم در جهت شناساندن شیعه و اینکه جایگاه تشیع در جهان اسلام چه جایگاه رفیعی است، گام های مناسبی برداریم، فرهنگ ایرانی با ورود اسلام به کشورمان، تعالی یافت و امروز به وضوح مشاهده می شود که تمدن ایرانی اسلامی در حال شکوفا شدن است.
وی با اشاره به جایگاه تاریخی تبریز در منطقه ادامه داد: ایران در سال های دور و قبل از تشرف به اسلام؛ داخل امپراطوری های بنی امیه و بنی عباس بود و دارای یک جغرافیای سیاسی واحد نبود، تبریز اولین شهری بود که گام اساسی در واحد شدن ایران برداشت و باعث ایجاد یک هویت جدید در کشور شد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که اماکن تاریخی و مذهبی شهر تبریز معرف تمدن این منطقه از کشور است، تصریح کرد: باید نسبت به تهیه محتوای لازم برای شناساندن تمدن و مکتب تبریز همت لازم صورت گیرد، در این راستا می توان از ظرفیت رایزنان فرهنگی در سفارت خانه های کشور استفاده شود.
سعیدی با بیان این‌که انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی در سال 2018 میلادی فرصتی مغتنم برای شناساندن هویت شیعی نخستین پایتخت جهان تشیع است، گفت: بخش اعظمی از تاریخ منطقه مرهون مجاهدت علمایی است که دین و دیانت در آذربایجان و تبریز را حراست کرده اند./935/ت303/ج1
 

ارسال نظرات