۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۴۴۷۵۰۳
استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پژوهش حوزه با تغییر متون درسی متحول می‌‌شود

حجت الاسلام مردانی با بیان این‌که تحول در متون درسی حوزه باید با حمایت علما و مراجع تقلید صورت گیرد، گفت: حمایت علما و بزرگان دین از تغییر متون درسی سبب تحول اساسی در آموزش و پژوهش حوزه خواهد شد.
مردانی

حجت الاسلام عبدالحمید مردانی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه آنچه که در حوزه های علمیه خوانده شد کتاب‌های بوده که عالم پرور بوده و علمای زیادی را به جامعه تحویل داده است، ابراز داشت: با تغییر و تحولاتی که در دنیا در رابطه با مسائل تدوین متون و متن درسی به وجود آمده قطعاً نمی‌توان گفت که همه چیز از کتاب‌های قدیمی بدست آمده  است؛ بنابراین باید دست به یکسری تغییرات در ساختار شکلی نه محتوایی متناسب با مسائل امروزه در جامعه زد.

وی ادامه داد: کتاب‌های سابق که در متون درسی حوزه بود قالب آنها حدود 90درصد برای آموزش و تدریس نوشته نشدند و مؤلفان نیز آنها را به قصد آموزش ننوشتند؛ بنابراین  طلبه های که امروزه وارد حوزه می‌شوند وقتی با متون آموزشی این‌گونه مواجه می‌شوند قطعاً تعجب خواهند کرد.

 حجت الاسلام مردانی تصریح کرد: هدف تغییر محتوای  دروس نیست؛ بلکه می‌توان محتواهای جدید را در قالب تکنولوژی علم در متد تدوین کتاب‌های درسی حوزه وارد کرد، به گونه ای که مطالب از حالت ایده‌ال و عمق علمی که دارد خارج نشوند.

ایجاد جهاد در متون علمی برای تدریس و آموزش  حوزه

وی با بیان اینکه سطحی که امروزه در مرکز تغییر متون حوزه علمیه وجود دارد یک نگاه عمیق نیست، بیان کرد: باید با دید عمیق، تکنولوژی علم و متد علمی که در تدوین متون وجود دارد، وارد شد، قطعاً هم در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است؛ بنابراین می‌توانیم یک جهاد در متون علمی ایجاد کنیم که برای تدریس و آموزش  حوزه بسیار مناسب باشد.

حجت الاسلام مردانی با بیان اینکه باید با نگاه علمای که در حوزه وجود دارد به تغییر دروس پرداخته شود، گفت: یکی از اشکالات امروزه که هست متأسفانه با نگاه پایین این تغییرات می‌خواهد به جود آید.

وی افزود:  شاید استادی در حوزه موفق باشد ولی جایگاه یک مرجع تقلید را در حوزه ندارد؛ بنابراین وقتی تغییر از پایین صورت می‌گیرد و مراجع با این تغییرات روبه رو می‌شوند از آنها اشکالات زیادی خواهند گرفت.

 استاد حوزه در پایان گفت: این نگاه باید از جایگاه علما، مراجع و مجتهدینی که امروزه حوزه را مدیریت می‌کنند انجام شود و این تغییر تحولات با حمایت آنها باشد، چون وقتی حمایت این بزرگواران باشد در حوزه جایگاه خودش را پیدا می‌کند و تغییر بسیار اساسی در آموزش و پژوهش ایجاد خواهد شد./875/ت302/ی

 

ارسال نظرات