۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۴۷۶۸۲
حجت الاسلام عباسی:

بالا رفتن سن ازدواج در جامعه فاجعه است

کارشناس مسائل خانواده بالا رفتن سن ازدواج در جامعه را فاجعه خواند و گفت: امروز 15میلیون و 896 هزار مجرد در کشور وجود دارد که در سن ازدواج هستند و این مسأله می طلبد تا والدین و جوانان توقعات خود را پایین بیاورند تا این سنت الهی تقویت شود.
حجت الاسلام محسن عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جشن بزرگ هلهله فرشته ها به مناسبت اول ذی حجه سالروز ولادت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) شامگاه شنبه در حسینیه شهدای قم برگزار شد.

حجت الاسلام محسن عباسی در این مراسم با بیان این‌که تا همین ساعت در کشور 12 میلیون و 540هزار زوج جوان داریم که در سن ازدواج قرار دارند و یا سن ازدواج آنها گذشته است، ابراز تأسف کرد: این آمار غیر از کسانی است که یک بار ازدواج کرده اند و همسر آنها از دنیا رفته و یا از وی جدا شده است و اگر بخواهیم آمار را با آنها در نظر بگیریم 15میلیون و 896 هزار زوج مجرد در سن ازدواج در کشور داریم.

رسیدن میانگین سن ازدواج پسران به بالای 30 سال

کارشناس مسائل خانواده بالارفتن سن ازدواج را نوعی فاجعه خواند و تأکید کرد: سن ازدواج در پسران به طور میانگین 28 سال و برای دختران 24 سال است که البته این آمار نیز مربوط به کل کشور است و اگر ما بخواهیم کلان شهرها را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم سن ازدواج پسران، بالای 30 سال و سن ازدواج دختران بالای 25 سال رفته است.

وی افزود: ما در مملکت شیعه زندگی می کنیم و نباید حرکات و کارهای ما شبیه غربی ها باشد؛ به همین خاطر مسائلی نظیر خانه مجردی و یا ازدواج سفید نباید جایگاهی داشته باشد و اگر ما با همین منوال پیش برویم بدون شک دوره ای را تجریه خواهیم کرد که مردان 40 یا 50 ساله و خانم های 30 یا 40 ساله با افتخار مجرد هستند.

حجت الاسلام عباسی دلیل بالارفتن سن ازدواج را ضعف ولایت مداری و توحید توصیف کرد و یادآور شد: ما روی زبان از علی(ع) و واولادش دم می زنیم و دشمنان آنها را لعن می کنیم ولی نمی دانیم امروز نیز صحنه جنگ فرهنگی دشمن است، امروز قرآن دستور ازدواج به جوانان می دهد و به آنها می گوید که از ترس فقر ازدواج را ترک نکنند چون خود خدا بانی رزق و روزی انسان متأهل است.

وی ادامه داد: روایت داریم کسی که ازدواج را از ترس فقر و نداری ترک می کند در واقع سوء ظن به خدا پیدا کرده است و پیامبر نیز فرمود اگر پدر و مادری راضی به ازدواج دخترشان با پسر دین دار و با تقوایی که مال چندانی ندارد، نشدند باید خود را برای فتنه و فساد بزرگی آماده کنند.

پدرها و مادرها سخت نگیرند

کارشناس رسانه ملی با بیان این که خود پدر و مادرها در آن دوران به راحتی ازدواج کردند، ابراز داشت: همین پدر و مادرها امروز انسان هایی سخت گیر شده اند و نمی گذارند ازدواجی به راحتی و آسانی شکل بگیرد؛ البته نباید از جوان های سخت گیر نیز غافل شد که آنها نیز حاضر به ازدواج نیستند و آن را مسأله ناشدنی می دانند.

وی با بیان این که می توان با کمتر از شش میلیون یک جهیزیه کامل برای دختری تهیه کرد، عنوان کرد: بنده در همین قم سراغ دارم خانواده ای را که بیش از 100 میلیون یا 200 میلیون تومان پول برای جهیزیه فرزندش خرج کرده است که این در تضاد مستقیم با دین است و از طرفی مخارج عروسی ها نیز باید کمتر شود که این مسأله نیز با کم کردن توقعات ممکن می شود؛ بنده برای پسر خودم در سال گذشته با سه میلیون عروسی گرفتم چون معتقد بودیم لزوما نباید مراسم در تالار باشد و حتما لازم نیست هزار نفر شرکت کننده داشته باشد.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: شما در کجای دنیا سراغ دارید شخصی با برگزاری مراسم عروسی آن چنانی و جهیزیه و مهریه بالا احساس خوشبختی کنند؛ خوشبختی در محبت ورزیدن زن و شوهر به یکدیگر و اهمیت دادن آن دو به هم است که تمام این موضوع برای بعد از مراسم عروسی و آغاز زندگی مشترک است و ربطی به مخارج زیاد ندارد./1330/پ202/ی

  

ارسال نظرات