۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۴۷۶۹۵
حجت الاسلام والمسلمین قریشی:

برطرف شدن مشکلات اجتماعی در گرو عمل به احکام دینی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی عمل به احکام دینی را ضروری دانست و گفت: برطرف شدن مشکلات اجتماعی در گرو عمل به احکام دینی است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه 24 سوره نساء گفت: براساس این آیه ازدواج با خانم مسلمان و یا غیرمسلمان شوهردار و یا زنی که هنوز از مردی عده دارد، از نظر شرعی حرام است.


حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: خداوند در این آیه ازدواج با زنی از کفار را که در زمان جنگ به اسارت مسلمانان درآمده باشد را استثناء قرار داده است.


امام جمعه ارومیه در ادامه تفسیر آیه 24 سوره نساء به موضوع ازدواج موقت پرداخت و گفت: اکثریت مفسران معتقدند آیه 24 سوره نساء در رابطه با ازدواج موقت است حتی از علمای اهل سنت به ویژه فخرالراضی از مفسران بزرگ اهل سنت که به امام شکاکین مشهور است، نیز در تفسیر این آیه ازدواج موقت را آورده است.

وی با بیان اینکه بر اساس دستور خداوند در دین اسلام دو نوع محرمیت با عقد دائم و یا موقت وجود دارد، گفت: به جزء عقد دائم و موقت، محرمیت دیگری وجود ندارد و اینکه عده ای در جامعه در حال رواج صیغه محرمیت برادر خواهری هستند، معصیت است.

وی تصریح کرد: ازدواج موقت یکی از مترقی ترین احکام دین اسلام است که 1400 سال پیش به واسطه پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند این حکم صادر شد، که اگر این حکم نبود باید گفت که احکام اسلام در زمینه ازدواج ناقص بود.

 حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: متأسفانه براساس آمار اعلام شده 40 درصد کودکان غربی پدر مشخصی ندارند و باید دولت آنها را حمایت کرده و به زندگی آنها سر و سامان دهد، این در حالی است که دین اسلام با حکم ازدواج موقت جلوی بی بند و باری ها را گرفته و چارچوپ مشخصی را برای افراد مشخص کرده است.

وی گفت: بر اساس احکام اسلام، خانمی که می خواهد مجدد ازدواج کند باید عده نگه دارد و در این مدت نمی تواند با مرد دیگری در ارتباط باشد، همچنین اگر از مردی با عقد موقت باردار شود این نوزاد صحیح النفس است و فرزند شخص مشخصی است که باید نفقه او را داده و هزینه های زندگی اش را متحمل شود.

امام جمعه ارومیه گفت: خداوند با دستور به ازدواج موقت از خانم ها حمایت کرده و می گوید مردان باید پای عواقب لذت های جنسی خود نیز بمانند، این در حالی است که عده ای به تبعیت از غرب، حکم ازدواج موقت را موضوعی زشت جلوه داده و آن را قانون عصر هجری می نامند.

وی اضافه کرد: غرب به صراحت بر ارتباط یک زن با بیش از یک مرد صحه می گذارد و این بی بند و باری و وحشی گری را به عنوان مترقی ترین و پیشرفته ترین الگو تبلیغ می کند و در مقابل حکم اسلام درباره عقد موقت را که در آن زن و مرد با شرایط خاص، زمان و مهریه مشخص برای هم محرم می شوند، حکم ارتجاعی معرفی می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با صراحت گفت: ازدواج موقت یکی از بهترین و مشکل گشاترین احکام اسلام است که ابتدا باید شرعی بودن آن را قبول کنیم و در ثانی کسانی را که ازدواج موقت کردند سرزنش نکرده و بی آبرو جلوه ندهیم که معصیتی بزرگ است.

وی تأکید کرد: تا زمانی که احکام دین عمل نشود، مشکلات وجود خواهد داشت، بنابراین نباید به علت سوء استفاده عده ای از ازدواج موقت، حکم الهی را نادیده گرفته و آن را نهی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به شرایط عقد موقت، گفت: زمان و مهریه باید در عقد موقت مشخص باشد اما پس از جاری شدن عقد موقت، کم و زیاد کردن میزان مهریه با رضایت طرفین اشکال و گناهی ندارد.

وی با اشاره به تفسیر بخش پایانی آیه 24 سوره نساء، گفت: خداوند عقد موقت را با حکمت و برای مصلحت دنیا و آخرت انسان ها صادر کرده است.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مسجد امام جعفرصادق (ع) ارومیه برگزار می شود./936/202ب2

ارسال نظرات