۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۴۴۷۹۳۰
استاد حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

اعتقاد به باورهای اصیل ایرانی اسلامی سبب کاهش خیانت و طلاق

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی طلاق خیانت است، گفت: سرچشمه این طلاق ها و جدایی ها نوعی خودآگاهی کاذب محسوب می‌شود که در فرد به وجود می آید و شرایط اقتصادی، مشکلات جنسی، نیازهای روحی و عاطفی، احساس حسادت و تنوع طلبی که شخص را به سمت خیانت سوق می‌دهد.
پدیده شوم طلاق 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد ، حجت الاسلام سید محمود موسوی صبح امروز در کارگاه آموزشی روابط همسران که در سالن الغدیر این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه طلاق یک معضل جدی در کشور است، گفت: بر اساس آمارهای متوسط نرخ طلاق در مازندران بیشتر از متوسط آن در کشور است و این یک زنگ هشدار جدی برای مسؤولان فرهنگی و اجتماعی استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط مبهم پدیده طلاق دلایلی است که نهاد‌های مختلف برای این پدیده عنوان می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسائل جنسی، نداشتن مهارت‌های ارتباطی و دخالت دیگران، مشکلات اقتصادی و اعتیاد از جمله مواردی است که از سوی سازمان‌های مختلف برای علت بسیاری از طلاق‌ها مطرح می شود و در این میان در بسیاری از مواقع منافع سیاسی دولت‌ها نیز ایجاب می‌کند تا آمار روشنی از این پدیده نشان ندهند در حالی که همچنان این پدیده شوم رو به افزایش است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با توجه به وضعیت قرمز پدیده طلاق در ایران نیاز است تا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در هر استان با روشی علمی و اختصاصی و بدون تعارف با تبیینی صحیح از وضعیت پدیده طلاق راهکارهای مهار آن مشخص شود.

موسوی با اشاره به اینکه خیانت یکی از دلایل اصلی طلاق است و سرچشمه آن نوعی خودآگاهی کاذب محسوب می‌شود که در فرد به وجود می آید، اظهار کرد: در این شرایط فرد در اثر یک تلنگر، حادثه یا شرایط اجتماعی خلاهایی در زندگی خود احساس می‌کند که دلایل متعددی دارد، از جمله فقدان شرایط اقتصادی، مشکلات جنسی، نیازهای روحی و عاطفی، احساس حسادت و تنوع طلبی که او را به سمت خیانت سوق می‌دهد.

وی افزود: در کشور به هر میزان که اعتقادات به باورهای اصیل ایرانی و اسلامی محکم‌تر باشد میزان خیانت در زندگی مشترک کاهش پیدا می‌کند اما رواج سبک زندگی غربی که تا حدود فراوانی تعهد‌ها را نادیده می‌گیرد و در افزایش عامل خیانت در زندگی زوج‌ها تأثیرگذار است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خیانت علاوه بر آنکه تأثیرهای سوء اجتماعی دارد آثار تخریبی شخصیتی و روح مخربی هم بر طرف مقابل زوج به جا می‌گذارد که ترمیم آن ممکن است تا سال‌ها زمان ببرد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معضل اعتیاد سال‌ها است که در منطقه وجود دارد، تصریح کرد: در بسیاری از شهرستان‌های استان مازندران قسمت اول مبارزه با اعتیاد که بر عهده نهادهای انتظامی است به خوبی انجام می‌شود اما قسمت دوم آن که مربوط به بخش پیشگیری و فرهنگ سازی است به کندی پیش می‌رود.

وی افزود: به طور کلی اعتیاد بیشتر از آنکه نقش ممانعتی در ازدواج داشته باشد عامل جدایی و طلاق است، هر چند رابطه طلاق و اعتیاد یک رابطه دو سویه است یعنی به نظر می‌رسد اعتیاد موجب جدایی یک خانواده شود اما به همان میزان احتمال اعتیاد زوج‌ها یا فرزندان طلاق نسبت به سایر گروه‌های جامعه نیز بیشتر است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که در دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک زوج‌ها نقش دارد عدم استقلال هر یک از دو طرف و وابستگی بیش اندازه آنها به خانواده اولیه خود است.

موسوی افزود: گاهی اوقات هم عدم توانمندی زوج‌ها و فقدان مهارت‌های ارتباطی آنان در برطرف کردن مشکلات شخصی با همسر خود موجب کشیده شدن اصل مشکل به خانواده‌ها می شود.

وی گفت: بر اساس آمارهای کمیتی بیشترین میزان طلاق‌ها در دو سال ابتدایی شروع زندگی مشترک اتفاق می‌افتد که تا اندازه فراوانی به علت همین عدم شناخت یکدیگر زوج‌ها پیش از ازدواج مربوط است.

استاد حوزه علمیه در پایان افزود: منظور از شناخت آگاهی دو طرف در چارچوب روابط و ضوابط خانوادگی است چرا که شناختی که در چارچوب دوستی‌ها پنهانی حاصل می‌شود نمی‌تواند معیار مناسبی برای کسب آگاهی باشد./950/202/ب2

ارسال نظرات