۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۴۷۹۵۶

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع)، در آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) و مراسم غبارروبی مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم حضور یافت.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع)، در آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل حضرت جوادالائمه(ع) و مراسم غبارروبی مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و جمعی از مدیران و مسئولان اوقاف، در این مراسم آیت‌الله صافی گلپایگانی را همراهی می‌کردند.

این مرجع تقلید در پایان طی سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از اوقاف استان قم برای برگزاری مراسم مذهبی در بقاع متبرکه اظهار کرد: این خدمات در آستان مقدس امامزادگان، مصداق تعظیم شعائر اسلامی است.

وی افزود: کارهایی که سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌دهد عظمت و اهمیت زیادی دارد و امیدواریم مورد رحمت و عنایت الهی قرار بگیرید.

قدرت‌ های بزرگ دنیا تسلیم منطق قرآن کریم هستند

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در مراسم اختتامیه مرحله استانی سی و نُهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه، اظهار کرد: دشمنان اسلام از همان ابتدای نزول قرآن کریم همواره به دنبال خدشه وارد کردن به این معجزه الهی بودند.

 وی با بیان اینکه دشمنان هیچ گاه نتوانستند به این معجزه الهی خدشه ای وارد کنند، افزود: در حال حاضر نیز اقتدار اسلام در جهان بی نظیر است و قدرت‌ های بزرگ دنیا تسلیم منطق قرآن کریم هستند.

 نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به اعجاز قرآن کریم در ناکامی دشمنان در تحریف آن، تصریح کرد: چنانچه انسانها زندگی خود را بر اساس آموزه های قرآنی پایه گذاری کنند سعادتمند خواهند بود.

 آیت الله علما خاطرنشان کرد: خانواده ها باید در راستای قرآنی کردن زندگی خود برنامه ریزی های لازم را داشته باشند و در راستای جذب جوانان در فعالیت های قرآنی تلاش شود.

 به گفته این مقام مسئول، عجین شدن زندگی انسانها با قرآن کریم می تواند آرام آرام در زندگی انسانها تأثیرگذار باشد و هر اندازه شئونات قرآن کریم در زندگی انسانها جاری و ساری باشد بازهم کافی نیست.

 وی اضافه کرد: رمز موفقیت نظام در عجین کردن قرآن کریم با مدیریت ها، سیاست ها، ریاست ها و زندگی هاست و جامعه اسلامی ما طبق تأکیدات مقام معظم رهبری نیازمند کارهای فرهنگی است.

 امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سایه اقدامات فرهنگی  برطرف می شود، گفت: کارهای فرهنگی در بلندمدت جواب می دهند.

مسابقات قرآن باید زمینه ایجاد جامعه قرآنی را فراهم کند

آیت‌الله نورالله طبرسی در مراسم افتتاحیه مرحله استانی سی‌ونهمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم مازندران در مجتمع فرهنگی ورزشی برق ساری، اظهار کرد: خدا را شاکریم که با قرآن آشنا شدیم و زیر سایه اهل بیت (ع) و امام‌زادگان زندگی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قرآن و عترت را باید در زندگی الگو قرار دهیم تا در دنیا و آخرت سعادتمند شویم، افزود: گسترش مفاهیم قرآن کریم وظیفه حکومت اسلامی است و باید از ارزش‌های الهی در زندگی بهره‌گیری کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه حاکمان و مسئولان دولتی باید سیره، روش و سلوک قرآنی را سرلوحه زندگی و امور اداری خود قرار دهند، ادامه داد: باید با قرآن آشنا شویم و در زندگی به آن عمل کنیم.

طبرسی با بیان اینکه قرآن کریم و ارزش‌های الهی بهترین راه، روش و الگوی زندگی است که همه بشر می‌توانند از آن بهره‌گیری کنند، عنوان کرد: قرآن کریم باید در متن زندگی مسلمانان به‌کارگیری شود تا شاهد جامعه اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه حفظ، توجه، فهم و در رأس آن تفسیر قرآن کریم در کشور به برکت انقلاب اسلامی محقق شد، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی کسی به قرآن توجه نمی‌کرد و قرآن در مهجوریت قرار داشت اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی شاهد رشد و پرورش مفاهیم قرآنی در جامعه هستیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه در مناسبت‌های مختلف شاهد تلاوت قرآن کریم هستیم اما در کنار تلاوت باید قرآن را در زندگی به‌کارگیریم و عملیاتی کنیم، تصریح کرد: قرآن کریم در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها کاربرد دارد.

طبرسی با بیان اینکه اگر با دقت زیاد به قرآن کریم نگاه کنیم روح و جان ما را تغییر می‌دهد، افزود: جلسات و مسابقات قرآن باید زمینه‌ای برای ایجاد جامعه قرآنی و عمل به قرآن کریم باشد.

وی با انتقاد از وجود فساد اقتصادی در جامعه اسلامی، گفت: در ادارات جمهوری اسلامی نباید فساد مالی وجود داشته باشد و اگر قرآن کریم محور زندگی مردم و مسؤولان قرار گیرد، دیگر شاهد فساد اقتصادی نخواهیم بود.

سازمان اوقاف و کمیته امداد تفاهم نامه همکاری های مشترک امضاء می کنند

نشست مشترک حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مهندس پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و جمعی از مدیران و معاونان دو سازمان به منظور بررسی مفاد تفاهم نامه همکاری های مشترک صبح امروز در سازمان اوقاف برگزار شد.

براساس این گزارش در این نشست رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این سازمان آمادگی تعامل و همکاری مشترک را دارد خواستار انعقاد تفاهم نامه همکاری و تعیین سرفصل ها و نقاط مشترک با تشکیل دو کارگروه از سوی دو سازمان برای گسترش و همکاری های فی مابین و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های موجود شد.

همچنین رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در این نشست با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه مشترک به منظور تدوین مفاد تفاهم نامه همکاری دو جانبه گفت : این نهاد که به فرمان حضرت امام راحل و به منظور ارائه خدمت به محرومان و نیازمندان تشکیل شده در راستای تسهیل خدمت رسانی به مردم با توانمندسازی افراد و خانواده ها تلاش می کند .

وی تاکید کرد: بهره گیری از توان و ظرفیت سایر سازمانها و نهادها یکی از رویکردهای این نهاد است و براین اساس هماهنگی و تمرکز دستگاهها برروی این هدف می تواند ما را در ارائه خدمت بیشتر به مردم عزیز کمک کند.

همچنین در این نشست معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف هم با اشاره به تغییرات صورت گرفته در سازمان اوقاف در راستای ساماندهی موقوفات کشور و اجرای دقیق نیات واقفان و خیران گفت: سازمان اوقاف براساس تکلیف برنامه پنجم توسعه کشور اقدام به تشکیل و راه اندازی سامانه جامع مدیریت اطلاعات موقوفات و بقاع متبرکه نموده که در این راستا اطلاعات بیش از 170 هزار موقوفه و امامزادگان کشور در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: با تشکیل سامانه جامع موقوفات اجرای نیات واقفان خیراندیش از پراکندگی خارج و در قالب کارویژه هایی در راستای ارائه خدمت به مردم و نیازمندان ساماندهی و تجمیع شده است.

عمل به نیات واقفان موجب افزایش موقوفات می شود

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی  در این دیدار که حجت الاسلام والمسلمین محمدی و جمعی از مدیران ستادی و استانی  سازمان اوقاف حضور داشتند با بیان اینکه وقف، رمز جاودانگی و ماندگاری انسان است، اظهار داشت: بر اساس آنچه که از آیات نورانی قرآن استنباط می‌شود، وقف موجب تطهیر و تثبیت واقف است و ثمرات و صداقات جاری آن انسان را جاودانه و ماندگار می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه اشاعه سنت حسنه وقف نباید تنها محدود به روز یا هفته وقف شود، ابراز داشت: مقوله وقف، علاوه بر اینکه در طول تاریخ همواره پشتوانه‌ای ارزشمند اقتصادی برای نشر معارف دینی و اسلامی بوده، در گره گشایی از کار فقرا و امداد به نیازمندان نیز راه گشا و کمک رسان بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم تبیین واضح و شفاف عملکرد موقوفات، اضافه کرد: وقف نامه‌ها باید بطور دقیق بررسی شوند و جزئی‌ترین نظرات واقفان اجرایی شود. بدون شک ارائه گزارش و شفاف سازی در رابطه با موقوفات نیز موجب اعتمادسازی در آحاد مردم می‌شود و اثباتی بر این موضوع خواهد بود که بنای مجموعه‌های مرتبط با موقوفات، عمل دقیق به نیات واقفان است.

وی تعامل، همکاری و یک صدایی میان آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف کشور را راهگشای حل بسیاری از مشکلات مرتبط با وقف خواند و تصریح کرد: اساس چرخه اقتصادی اماکن متبرکه مذهبی در طول تاریخ، بر اساس وقف و نذر بوده و سایر فعالیت‌های اقتصادی حاشیه است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ساماندهی موسسات خیریه اشاره کرد و با بیان اینکه بیشترین موسسات خیریه کشور در مشهد و در عین حال بیشترین نیازمند نیز در مشهد است، گفت: ضمن احترام به تمامی خیریه‌های محلی و تقدیر از تلاش‌های خیرخواهانه آنان، اما ساماندهی به امور خیریه‌ها ضروری است. چراکه اگر این چنین نشود، اقدامات ارزشمند بسیاری از خیریه‌ها به خاطر تعداد محدودی خیریه خاطی زیر سوال خواهد رفت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان نسخه نجات بخش محرومان و مستضعفان را تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: قطعا کمک‌های آستان قدس رضوی، کمیته امداد، موسسات خیریه و خیران تنها التیام بخش و مرهمی بر آلام مستضعفان خواهد بود و گره گشایی اساسی از کار نیازمندان به سیاست‌های کلان پولی و مالی کشور باز می‌گردد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه زیارت موهبتی الهی برای نجات بشریت است، خاطر نشان کرد: امروز مقوله زیارت یکی از راه‌های اساسی مصون سازی جوانان و جامعه در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی است و آستان‌های مقدس ائمه معصومین(ع) و امامزادگان ظرفیتی بسیار خوب برای هدایت الی الله جوامع هستند.

دراین  دیدار  حجت‌السلام والمسلمین «علی محمدی»، نماینده ولی فقیه و  رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی از عملکرد  و دستاورد های سازمان اوقاف را ارائه کرد و در ادامه چند تن از مدیران استانی سازمان اوقاف به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند./1325/ت303/ی

ارسال نظرات