۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۴۸۰۰۹
حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد:

خدامحوری رمز موفقیت طلاب/ هشت ویژگی مدرسه علمیه امام صادق

کارشناس رسانه ملی با بیان این که طلاب باید خدا محور باشند، گفت: یکی از وصیت های مرحوم سید مرتضی این بود که تمام نمازهای عمر من را قضا کنید زیرا احتمال می دهم در بعضی هایش انگیزه خدایی نبوده باشد.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، مبلغ حوزه علمیه، عصر امروز در مراسم افتتاحیه مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت که در محل این مؤسسه برگزار شد، با اشاره به ویژگی های مدرسه علمی امام صادق(ع)، اظهار داشت: ویژگی اول طلاب مدارس علمیه خدا محوری است بر خلاف دانشگاه که اصل با مدرک گرایی است و نیت و انگیزه در اخذ مدرک ملاک نیست.

وی با بیان این که درحوزه های علمیه همه چیز باید برای خدا باشد، ابراز داشت: رمز موفقیت حوزه های علمیه در همین نکته است؛ مرحوم سید مرتضی یکی از وصیت هایش این بود که تمام نمازهای عمر من را قضا کنید زیرا احتمال می دهم در بعضی هایش انگیزه خدایی نبوده باشد؛ روش بزرگان حوزه این بوده که هر کاری که بوی غیر خدایی بدهد را کنار می گذاشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که انسان باید در زندگی تکیه اش به خدا باشد، گفت: آیت الله شبیری می گفت وقتی پای درس آقای فلسفی که همه بزرگان به اخلاصش اذعان داشتند بودم ایشان گفت امشب روضه ای بخوانم که هیچ چشمی بی اشک نماند و وقتی روضه را شروع کرد به هر دری زد هیچ اشکی از چشم کسی جاری نشد و خودش هم فهمید که بجای خدا به خود تکیه کرده است.

وی دومین ویژگی مدرسه امام صادق(ع) را معاد محوری دانست و گفت: ما همه کارهای خود را باید با عذاب قبر بسنجیم و در هر کاری بسنجیم که فرجامش چیست؛ در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است که نگاه به چهره علما عبادت است، از امام صادق(ع) از این حدیث پرسیده شد و ایشان فرمودند که منظور آن عالمی است که وقتی نگاهش می کنیم به یاد آخرت می افتیم.

استاد حوزه علمیه افزود: علمایی مانند آیت الله بهجت که انسان وقتی به آنها نگاه می کرد حقیقتا به یاد آخرت می افتاد و مرحوم شیخ جعفر شوشتری وقتی ذکر قیامت می شد ضجه می زد و مرحوم آیت الله دستغیب که هنوز هم مردم اسمشان را با احترام می برند از مصادیق حدیث پیامبر(ص) هستند که انسان را به یاد معاد می اندازند و طلبه امام صادق(ع) هم باید این گونه باشد.

وی با بیان این که امام علی(ع) بعد از هر نماز عشا ذکر معاد می کرد، گفت: ایشان اصحابش را به قبرستان می بُرد و درس اخلاق می داد و در نامه ای که به فرزند خود می نویسند می گویند در هر کاری عاقبت آن را بسنج که باید در برابر آن پاسخ گو باشی.

عالمی که به علمش عمل نکند موعظه اش از قلب ها بیرون می رود

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ویژگی سوم طلبه امام صادق(ع) را عمل محوری دانست و افزود: عالم اگر به علمش عمل نکند موعظه اش از قلب ها ساقط می شود؛ ما نمی توانیم منهای تعهد به ارزش های اخلاقی روحانی باشیم زیرا این کلاس فیزیک و شیمی نیست که نیاز به تبحر داشته باشد بلکه نیاز به عمل دارد و باید به اخلاقیاتی که بیان می کنیم متخلق باشیم و عمل کنیم.

شبکه های اجتماعی انسان را سطحی بار می آورد

وی با بیان این که چهارمین ویژگی طلاب باید پشتکار و تلاش باشد، گفت: درگیر شدن با شبکه های اجتماعی کمترین ضررش این است که انسان را سطحی بار می آورد و هیچگاه جای کتاب را نمی گیرد؛ در روایت داریم که عالم از علم و مطالعه سیر نمی شود؛ ملا صالح مازندرانی می گوید من حجت خداوند بر شما طلبه ها هستم زیرا احدی از من کم هوش تر نبود و احدی هم از من فقیر تر نبود ولی با تلاش و پشتکار ملا صالح مازندرانی شدم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که نباید طلاب در منابر خود اشکالات اِعرابی داشته باشند و جریان های بی مبنا مطرح کنند، گفت: بنده از الان منبرهای محرم خود را بسته ام و بر رویش کار کرده ام و طلاب باید حتما کار کنند و اخلاقیات را بیشتر به مردم بگویند.

وی ویژگی پنجم طلبه را عقل گرایی عنوان و خاطرنشان کرد: طلاب سه دسته اند، یک عده برای جدل درس می خوانند و یک عده برای خدعه و نیرنگ و یک عده هم برای فقه و یادگیری؛ مطالب باید به گونه ای مطابق با عقل باشد که همه کس پذیر باشد.

کارشناس رسانه ملی افزود: ویژگی ششم طلبه این است که باید اولویت سنجی کنیم و اولین اولویت در طلبگی وقت گذاشتن روی قرآن و روایات است و نباید طوری باشد که طلبه قرآن را اشتباه بخواند.

وی با بیان این که هفتمین ویژگی طلبه امام صادق(ع) اخلاق محوری است، گفت: روایات زیادی در منابع روایی وجود دارد که به اخلاقیات پرداخته است که هم باید خود طلبه ها متخلق به اخلاق شوند و هم این اخلاق را به مردم باید یاد بدهند و جامعه را اخلاقی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که ویژگی آخر طلبه امام صادق(ع) توجه به علم اعطایی است، ابراز داشت: همه علم به خواندن و مطالعه کردن نیست بلکه تقوا می تواند باعث ایجاد فهم بالا و اعطای نور علم در قلب شود؛ طلاب باید به این موارد دقت داشته باشند و من کتاب «هزار و یک نکته اخلاقی از علمای اسلام» نوشته آقای دهقان را به طلاب توصیه می کنم که جریان های آن را بخوانند و درس بگیرند./843/پ202/ی

ارسال نظرات