۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۴۸۱۳۶
استاد حوزه علمیه قم:

بیانات رهبر انقلاب مبنای طرح‌ریزی استراتژی امنیت ملی سایبری ایران باشد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب‌های اینترنتی، گفت: بیانات رهبر انقلاب مبنی بر حمله به دشمن در‌‌ همان سطحی که به ما حمله می کند باید مبنای طرح‌ریزی استراتژی امنیت ملی سایبری ایران باشد.
امنیت ملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، محمد خالدی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در همایشی که با موضوع جاسوسی نوین در فضای مجازی که با حضور ائمه جماعات قزوین در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، با اشاره به آسیب‌های اینترنتی گفت: بیانات رهبر انقلاب مبنی بر حمله به دشمن در‌‌ همان سطحی که به ما حمله می کند باید مبنای طرح‌ریزی استراتژی امنیت ملی سایبری ایران باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نبرد‌های سایبری به عنوان جدید‌ترین و پیچیده­‌ترین نبرد‌ها در جنگ پست مدرن مورد توجه کشورهای متخاصم قرار گرفته است، اظهار کرد: نبردهای سایبری به دلیل بکر بودن، درصد هزینه و فایده بالا، عدم توانایی کشور هدف در مشخص و اثبات نمودن منشأ تهدید و عدم توانایی در تعیین میزان و دامنهٔ خسارات وارده در مراحل اولیه شروع حمله مورد توجه کشورهای متخاصم به ویژه در جنگ­های نرم قرار گرفته است.

هدف‌گیری بر روی صنایع خاص از مقاصد مهم تشکیلات سایبری است

خالدی با بیان اینکه هدف ابزارهایی که سلاح سایبری نام گرفته‌اند هدف‌گیری روی صنایع خاص است، ابراز کرد: این ابزارها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری دولتی انجام فعالیت‌های تمرینی و مانور سایبری نظیر آنچه در مورد استاکس‌نت و فلیم انجام گرفت هدف‌گیری روی صنایع خاص یا مناطق خاص و واردآوردن آسیب‌های فیزیکی و انجام تخریب در محیط واقعی است.

وی با اشاره به تشکیلات سایبری در کشورهای کلان بر اساس آمار به دست آمده، اظهار کرد: در نگاهی به سوابق تحرکات دفاعی امنیتی در سطوح کلان براساس آمار تاکنون ۳۲ کشور در دنیا ساختار دفاع سایبری خود را تشکیل داده‌اند و ۱۴۰کشور در حال مطالعه روی توسعه دفاع ملی در کشور خود هستند.

پیاده سازی سناریوی ۱۱ سپتامبر از بزرگ‌ترین برنامه‌های تشکیلات سایبری است

این کارشناس سیاسی در ادامه افزود: در آمریکا با وجود جایگاه ابرقدرت سایبری طبق نظرسنجی انجام شده از سوی لیبرمن ریسرچ گروپ ۷۴ درصد از مردم آمریکا بالا‌ترین میزان احساس خطر را در رقابت با تروریسم اتمی و میکروبی از ناحیهٔ تروریسم سایبری داشته‌اند و با توجه به نشانه‌ها و حساسیت‌هایی که پیش‌تر توسط کار‌شناسان بررسی شده است، احتمال پیاده سازی سناریوی ۱۱ سپتامبر سایبری در سطح بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند اقدامات ویژه‌ای را در این حوزه انجام داده‌اند، تأکید کرد: کشورهایی مانند روسیه و چین نیز با درک حساسیت موضوع سرمایه گذاری چشمگیر و اقدامات ویژه‌ای در این حوزه کرده‌اند به نحوی که روسیه در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در طول چند ساعت نظام مدیریتی حکومتی کشورهای استونی و گرجستان را بدون شلیک یک گلوله از کار انداخت، کشور چین همواره فارغ از تحرکاتی چون راه اندازی شبکهٔ ملی و گوگل ملی پای ثابت عملیات ویژه سایبری و جاسوسی سایبری در سطح بسیار پیشرفته بوده است.

این استاد حوزوی با اشاره به شاخص‌ترین رخدادها در سطوح تکنیکی، خاطرنشان کرد: بدافزار دوکو به عنوان اولین نمونه تسلیحات سایبری که منجر به خسارات چشمگیری در اهداف خود نشد اما تجربیات گرانبهای کسب شده از آن زمینه را برای شکل گیری تسلیحات سایبری بسیار پیشرفته فراهم کرد، استاکس نت هم که با توجه به پیچیدگی‌ها و توانایی‌های آن نسبت به دیگر بدافزار‌ها آن را بمب اتمی فضای سایبر نامیده­‌اند.

وی در پایان حملات سایبری منتشر شده به سایت‌های رسمی اسرائیل را نشان از سیر صعودی در تمامی ابعاد تهدیدات و جنگ سایبری دانست و گفت: در پی این موارد و بسیاری از زد و خوردهای پنهان و آشکار دیگر سطح عمل و نتایج بدست آمده به حدی از اهمیت می‌رسد که موضع گیری‌های رسمی و دیپلماتیک را بر می‌انگیزد./873/203/ب2

ارسال نظرات