۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۴۸۱۴۱
نماینده خبرگان رهبری:

بی‌کفایتی آل‌سعود پیش از فاجعه منا اثبات شده بود

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مناسک حج سال گذشته اوج بی‌کفایتی عربستان در اداره امور حج بود، گفت: بی‌کفایتی آل‌سعود پیش از فاجعه منا اثبات شده بود.
حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت الله الحرام، اظهار داشت: اگر امسال زائران ایرانی در مناسک حج حضور ندارند، نتیجه بی‌کفایتی آل‌سعود در تأمین امنیت حجاج است.

وی با تقدیر از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در برخورد قاطع با حوادث سال گذشته، گفت: اگر عربستان سعودی نمی تواند تضمین‌های لازم برای تأمین امنیت حجاج ایرانی بیت الله الحرام را ارائه دهد، بایستی از موضع اقتدار و عزت با مسأله برخورد می‌شد که همین طور نیز شد.

نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که وقوع حوادث مختلف در عربستان همچون فاجعه منا، نشان از بی‌کفایتی آل‌سعود در برگزاری مراسم حج دارد، خاطرنشان کرد: لازم است هیأتی از مسلمانان جهان وظیفه اداره مناسک حج را بر عهده بگیرند، چرا که بی‌کفایتی آل‌سعود پیش از فاجعه منا اثبات شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که فاجعه منا و سقوط جرثقیل در مناسک حج سال گذشته اوج بی‌کفایتی عربستان در اداره امور حج بود، گفت: فاجعه منا و پیش از آن آتش‌سوزی های مربوط به چادرهای زائران در عرفات و حادثه دهه 60 که منجر به شهادت صدها حاجی شد، هیچ‌گاه از ذهن آزادیخواهان جهان پا نخواهد شد.

وی ادامه داد: چطور می‌شود صدها نفر در یک آن و با یک غفلت جان خود را از دست بدهند، مگر دولت سعودی ضامن سلامتی حجاج نبوده است؟ مگر آل‌سعود خود را خادم حرمین نمی شناسد؟ این چنین حوادثی نشان داد که دولت عربستان بیشتر شبیه به خائن حرمین شریفین است.

نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: مهمانان خدا و زائران بیت‌الله الحرام ارزش و حرمت دارند و فاجعه‌ای که رخ داد؛ به‌ هیچ وجه قابل اغماض و گذشت نیست و بر همه مسلمین تکلیف است که به این مسأله ورود پیدا کنند، این حادثه نه تنها جان مهمانان خدا را گرفت و امت اسلامی را عزادار کرد، آبروی اسلام را نیز برد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی افزود: جالب است؛ کسانی که ادعای خادم‌الحرمینی دارند؛ این جنایت را مرتکب شده‌اند که نشان می‌دهد برای چنین امری بی‌کفایت و بی‌لیاقت هستند، این مسأله نشان می‌دهد که باید مراسم حج را هیأتی از مسلمانان بر عهده بگیرند چرا که سعودی‌ها لیاقت چنین کاری را ندارند.

وی در پایان با تأکید بر این‌که مسلمان‌کشی سعودی‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید همه در این رابطه احساس مسؤولیت کنند، افزود: جنایات رژیم سعودی در عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و دیگر کشورهای اسلامی بر کسی پوشیده نیست، این رژیم خودفروخته ابزاری برای تحقق برنامه های غرب در منطقه است./935/302/ب2

ارسال نظرات