۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۸۲۶۶
کارشناس مسائل مذهبی:

شیعه جواب خیانت و ظلم را مقابله به مثل نمی داند

حجت الاسلام لاچینانی ‏یکی از خصلتهای شیعه را جواب ندادن ظلم و خیانت با مقابله به مثل دانست و گفت: اگر این صفت و اخلاق در جامعه ترویج شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی و خانوادگی حل خواهد شد.
کنترل خشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین لاچینانی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در ‏مسجد صاحب الزمان(ع) اصفهان، گفت: اسلام دینی است که انسانها را از ظلم کردن نهی می کند و همچنین به ظلم ستیزی هم تشویق می کند، اما در تعالیم اسلامی آمده که مسلمان نباید در هیچ شرایطی اهل ظلم کردن باشد، حتی اگر ظلمی در حق او روا شده باشد.

وی ادامه داد: ‏امام جواد(ع) یکی از اصحاب خود را به داشتن 5 خصلت مهم سفارش کردند که اگر این صفات در بین مردم رواج پیدا کند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد، نخستین این خصلتها این است که اگر به تو ظلم شد تو ستمکار نشو و اهل ظلم مباش، اگر کسی در جامعه ستمی بر ما روا داشت، نباید جواب او را با ستم بدهیم.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: ‏خواجه عبدالله انصاری جمله ای در این زمینه دارد که اگر سگی در این طرف آبادی پارس کرد سگ دیگر در طرف دیگر آباد حتماً جواب آن را خواهد داد، اما جواب بدی را با خوبی دادن کار خواجه عبدالله انصاری است، جواب بدی را با بدی ندادن، می تواند بسیاری از مشکلات جامعه ما را حل کند و این دستور ائمه طاهرین(ع) است.

حجت الاسلام لاچینانی بیان داشت:‏ این بیان امام معصوم(ع) می تواند سبب استحکام بنیان خانواده ها شود، متاسفانه امروزه بسیاری از جداییها میان زن و شوهرها و تلخ شدن کام زندگی برای فرزندان در خانواده ها به همین موضوع بر می گردد که می خواهیم تا زن حرف خلافی زد یا عمل ناپسندی انجام داد یا شوهر ظلمی در حق زن کرد، فوراً پاسخ او را بدهیم و مقابله به مثل کنیم، حال آنکه این خلاف دستور اسلام است.

وی اظهار داشت: ‏سپس امام جواد(ع) فرمودند «اگر کسی به تو خیانت کرد، تو اهل خیانت نباش»، شخصی سوال کرد که صاحب کار من حق مرا نمی دهد و از مزد من کم می گذارد و من هم در برابر آن بدون آنکه او متوجه شود به اموال او ضربه می زنم، این خیانت است و شیعه امام علی(ع) نباید اینگونه رفتار کند.  

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: ‏سومین خصلت این است که اگر در جایی به انسان توهین شد نباید فوراً عصبانی و خشمگین شود، چهارم اینست که اگر تکذیبت کردند و حرف حق تو را نپذیرفتند و کارشکنی کردند، خشمگین نشو، این موضوع درباره همه پیامبران و امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است و در سیره امیر مؤمنان(ع) هم این خصلت بسیار دیده می شود.

حجت الاسلام لاچینانی گفت: امام جواد(ع) در ادامه فرمودند« اگر مدحت کردند هم خیلی خوشحال نباش»، گاهی اوقات مدح مردم به ضرر انسان تمام می شود و سبب می شود تا انسان مغرور شود و از پیشرفت باز بماند و خیال کند که به مرحله بالایی دست یافته است./202/869/ب1

ارسال نظرات