۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۴۴۸۴۰۵
مسؤول امور مدارس حوزه علمیه اصفهان خبر داد؛

شروع تدریس رسمی درسنامه جدید شرح لمعه در اصفهان

حجت الاسلام جلالی از شروع تدریس رسمی درسنامه جدید شرح لمعه از سال تحصیلی جدید در حوزه علمیه اصفهان خبر داد و گفت: درسنامه مرکز نشر متون، حواشی مهم لمعه را پایین آورده بود، در درسنامه جدید متنهایی که خیلی ضرورت ندارد به حاشیه برده شده و بحثهای اصلی در متن قرار گرفته است. ‏
حجت الاسلام مجید جلالی لمعه

حجت الاسلام مجید جلالی، مسؤول امور مدارس و طلاب حوزه های علمیه استان اصفهان و استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با اقدامات جدید حوزه علمیه اصفهان درباره تحول در متون آموزشی، گفت: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث تحول در حوزه های علمیه، با توجه به استقلالی که حوزه علمیه اصفهان دارد، تا کنون اقدامات خوبی در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در این زمینه صورت گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است.

وی ادامه داد: معاونت محترم آموزش حوزه علمیه اصفهان با کمک اساتید اصفهانی درسنامه ای که از شرح لمعه وجود داشت و در قم تهیه شده بود را مورد بررسی قرار دادند و درسنامه جدیدی تهیه شد تا مشکلات مربوط به درسنامه قبلی را نداشته باشد، در درسنامه جدید طلاب نه لمعه را به صورت کامل می خوانند و نه درسنامه قبلی تدریس می شود.

مسؤول امور مدارس حوزه علمیه اصفهان، افزود: در جلسات متعددی که در مرکز مدیریت اصفهان و در مدارس علمیه برگزار شد، سعی کردیم تا در درسنامه جدید افزون بر حفظ محاسن درسنامه قبلی، معایب نیز برطرف شود، مثلاً درسنامه مرکز نشر متون، با حدف حواشی، حواشی مهم لمعه را پایین آورده بود که بحمدالله اصلاحات انجام شده مفید بود.

حجت الاسلام جلالی اظهار داشت: پیش از اصلاح درسنامه شرح لمعه، اساتید ما با کمبود وقت مواجه می شدند و مثلاً فرصت کافی برای تدریس کتاب حج که از مباحث مفید است وجود نداشت، اما امروز این امکان برای تدریس مطالب مهم فراهم شده است.

وی ابراز داشت: به عنوان مثال بحث قطع و ظن رسائل را مرحوم شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف در اجماع و خیلی مفصل بحث کرده اند، اما به قول علمایی نظیر حضرت آیت الله مظاهری و مرحوم حضرت آیت الله بهجت اینها مربوط به بحثهای خارج شیخ انصاری است و ضرورتی ندارد که یک طلبه بخواهد سطح این مباحث را بخواند.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: تدوین درسنامه جدید شرح لمعه از یک سال پیش شروع و یک سال به صورت آزمایشی اجرا شد و از امسال تحت برنامه های درسی جدید حوزه علمیه اصفهان قرار گرفت، در این درسنامه جدید متنهایی که خیلی ضرورت ندارد به حاشیه برده شده و بحثهای اصلی در متن قرار گرفته و از همین کتاب امتحان گرفته شد./302/869/ب1

ارسال نظرات