۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۴۸۵۷۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر در تبریز برگزار می شود

نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر هفتم مهر سال جاری به همت انجمن خوشنویسان تبریز و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان برگزار می شود.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به این‌که گرامیداشت عید غدیر بزرگداشت شعائر اسلامی است، اظهار داشت: نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر هفتم مهر از سوی انجمن خوشنویسان شعبه تبریز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و معاونت قرآن و عترت و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود.

وی با بیان این‌که همزمان با این جشنواره، تبریز میزبان داوران نام آور خوشنویسی است، خاطرنشان کرد: داوری این دوره از جشنواره را استادان غلامحسین امیرخانی، مجتبی ملک زاده، محمدعلی فرزبود، علی دائم امید و احمد عبدالرضایی بر عهده خواهند داشت که هر یک از اساتید بنام و برجسته این هنر در کشور هستند.

محمدپور موضوعات جشنواره را شامل خوشنویسی کامل سوره و یا آیاتی از سوره صف(به انتخاب هنرمند) و خوشنویسی فرازهایی از خطبه غدیر عنوان کرد و اظهار داشت: علاقه‌مندان می توانند آثار خود را در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث تهیه کرده و تصویر آن را تا 20 شهریور جاری به آدرس اینترنتیTabriz.calligraphy@gmail.com ارسال کنند.

وی با بیان این‌که هنرمندان با توجه به درک عمیق و ذوق سرشار خود از این واقعه، ابعاد مختلف ولایت پذیری را با ابزار هنر به تصویر می کشند، ادامه داد: جشنواره خوشنویسی غدیر می تواند زمینه مناسبی برای معرفی ابعاد شخصیت والای امام علی (ع) فراهم کرده و با پرداخت هنری به مسایل و موضوعات مرتبط با غدیر خم جایگاه ویژه امامت و ولایت را بیش از پیش در اذهان عمومی متبلور کند.

وی گفت: این جشنواره با هدف بهره گیری از مفاهیم ارزشمند قرآن کریم و عرض ارادت به مقام مولای متقیان حضرت علی(ع) و تبیین، توسعه و ترویج فرهنگ علوی و تشویق استعدادهای خلاق و ایجاد انگیزه و تحرک برای استمرار فعالیت های تحول آفرین هنر ناب خوشنویسی برگزار می شود.

محمدپور، تبادل تجربیات و ره آوردهای این هنر قدسی در بین هنرمندان خوشنویسی، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری و مذهبی مرتبط با مضامین قرآنی، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین هنرمندان و تشویق هنرمندان برای خودسازی از طریق تحریر آیات را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دومین سوگواره موسیقی محرم در آذر ماه سال‌جاری در تبریز خبر داد و اظهار داشت: به منظور نمایش جلوه‌های معنوی و حضور پرشور و همراهی و همدلی هنرمندان موسیقی استان با پیام‌ها و آموزه­‌های نهضت عظیم عاشورا، دومین سوگواره موسیقی محرم آذرماه سال‌جاری در تبریز برگزار می‌شود.

وی، به کارگیری هر چه بیشتر هنر موسیقی در ترویج مفاهیم و ارزش‌های ملی و مذهبی در جامعه، ایجاد رقابت سالم بین هنرمندان موسیقی و توجه هر بیشتر جوانان به مضامین مذهبی در موسیقی و شناسایی استعدادهای جوان در صیانت از فرهنگ و هنر بومی و اصیل منطقه، مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه، ایجاد زمینه برای گرایش جوانان به سوی هنر و موسیقی آئینی- مذهبی و گسترش زمینه‌های فرهنگی بین شهروندان را از مهم‌ترین اهداف برگزاری سوگواره برشمرد.

محمدپور با بیان این‌که سوگواره یاد شده در دو بخش گروه‌نوازی و آهنگسازی برگزار شده و کلیه­ ژانرهای موسیقی و کلیه سنین قابلیت پذیرش در این سوگواره را دارا هستند، افزود: در بخش آهنگ‌سازی، علاوه بر ارائه پارتیتورِ اجرا، اثر باید قابلیت اجرا در صحنه را داشته باشد.

محمدپور خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در هر دو بخش گروهی و آهنگ‌سازی می‌توانند اثر خود را به صورت CD/DVD تصویری با کیفیت مناسب تا پنجم آبان ماه 1395 به دبیرخانه سوگواره واقع در تبریز، بلوار 29 بهمن، بالاتر از بیمارستان 29 بهمن، مجتمع فرهنگی و هنری تبریز، طبقه دوم، دفتر انجمن موسیقی آذربایجان شرقی ارسال کنند./935/202/ب2

 

ارسال نظرات