۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۴۸۷۹۲
آیت الله مجتهد شبستری:

آل سعود از خشم ایرانیان بترسد/ دولت قضیه منا را با جدیت پیگیری کند

امام جمعه تبریز گفت: دولتمردان باید قضیه منا را پیگیری کنند و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب جامعه عمل بپوشانند تا سعودی‌ها از زیر بار مسؤولیت این بی مسؤولیتی خود شانه خالی نکنند.
آیت الله مجتهد شبستری نماز جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه تبریز با اشاره به حادثه منا و عروج حجاج در این حادثه، اظهار داشت: سید الشهدا(ع) در مکه نماند تا مبادا به ساحت مقدس مکه آسیبی برسد ولی  با بی لیاقتی آل سعود سال گذشته منا قربانگاه مسلمانان شد.

وی با اشاره به فرا رسیدن اولین سالگرد کشتار بی‌رحمانه شجره ملعونه‌ی آل سعود در منا، ابراز داشت: در سال 1366 نیز سعودیها 225 ایرانی را به درجه رفیع شهادت رساندند و حضرت امام(ره) آن هنگام فرمودند، «اگر ما از قدس بگذریم، از صدام بگذریم، نمیتوانیم از این مسأله بگذریم»

امام جمعه تبریز با اشاره به بی خاصیتی مجامع بین المللی و به ظاهر حقوق بشری در جهان، ادامه داد: در آن روز ایرانیها به خاطر برگزاری مراسم برائت از مشرکین و انجام وظایف دینی قتل عام شدند لکن مجامع بین‌المللی سکوت اختیار کردند و در برابر این جنایت آشکار دست نشانده های خود هیچ عکس العملی نشان ندادند.

وی حادثه خونین منا را یک فاجعه بزرگ برای امت اسلام دانست و ابراز داشت: سال گذشته بار دیگر تاریخ تکرار شد و بیش از 7 هزار مسلمان از اقصی‌ نقاط جهان به علت بی‌کفایتی سعودی‌ها در مدیریت حج جان باختند که 444 نفر از آن‌ها ایرانی بودند و این یک حادثه دردناک برای اسلام، مسلمانان به ویژه ملت ایران بود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) رژیم آل سعود را تروریسم و حامی تروریسم و عامل کشتار بی گناهان از مسلمانان دانست و ابراز داشت: رژیم خبیثی که نام خود را خادم الحرمین گذاشته است، خائنی بیش نیست و به خاطر حادثه منا نه تنها عذرخواهی نکرده بلکه غرامت جان باختگان را نیز پرداخت ننموده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه سعودیها در کمال وقاحت ایران را به سیاسی کردن حج متهم می‌کنند تا از زیر بار مسؤولیت و پاسخگویی فرار کنند، ادامه داد: دولتمردان باید قضیه منا را پیگیری کنند و به فرمایشات رهبر معظم انقلاب جامعه عمل بپوشانند تا سعودی‌ها از زیر بار مسؤولیت این بی مسؤولیتی خود شانه خالی نکنند.

وی با بیان اینکه این مسأله باید پیگیری شود و آل سعود از مدیریت حج کنار گذاشته شود، تأکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب باید هرچه سریع‌تر تشکیل یابد و جوامع اسلامی نیز در قبال درگذشت هم‌وطنانشان سکوت نکند؛ عربستان لیاقت مدیریت حج را ندارد و کشورهای اسلامی باید به صورت مشترک این وظیفه را بر عهده گیرند.

آیت الله شبستری با اشاره به جنایات رژیم آل سعود در یمن و سرکوب تظاهرات مردمی بحرین به منظور حمایت از شاه این کشور، خاطرنشان کرد: عربستانی ها از یک سو تروریست پروری می‌کنند و از داعش حمایت می‌نمایند و از طرفی دیگر ایران را حامی تروریسم می‌نامند.

وی با تأکید بر اینکه شعار مرگ بر آل سعود نباید هیچگاه خاموش شود، چرا که این کشور عملاً دست نشانده‌ آمریکا است و سیاستهای غربیها را برای منافع غربی به اجرا می‌گذارد و به اسلام ضربه می زند، ادامه داد: آل سعودیها درباره رفتارها و مواضع‌شان هشدار می دهیم و کاری نکنند که صبر ایرانیها لبریز شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ملت ایران ضمن راهپیمایی با شکوه، با الهام از پیام مهم رهبری درباره حادثه منا در دیدار با خانواده های قربانیان، از دولت محترم به ویژه وزارت خارجه خواستار پیگیری جدی تشکیل هیأت حقیقت یاب نسبت  به فاجعه منا و  پیش بینی تمهیدات لازم برای مدیریت حرمین شریف هستند.

وی به شهادت  اولین امام جمعه تهران اشاره کرد و افزود: آیت الله طالقانی به عنوان ابوذر زمان پا به پای امام بود و نقش اساسی در انقلاب داشت و در طول انقلاب با اخلاق و ایمان به خدا توانست کارهای ارزنده ای را برای انقلاب و اسلام انجام دهد.

امام جمعه تبریز به سالگرد شهادت آیت الله مدنی اشاره کرد و گفت: ایشان به طور واقعی ذوب در ولایت و همواره در خدمت امام بود و می گفت «دینم به من می گوید باید خودت را فراموش کنی و خودت را زیر پای امام بگذاری تا ایشان یک قدم بالا بیاید و پشت او حرکت کنیم»./۸۵۴/201/ب2

ارسال نظرات