۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۴۴۸۷۹۳
آیت الله نوری همدانی:

مدعیان خادم الحرمین داعش پروری می کنند

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که آل سعود خود را خادم الحرمین می داند ولی داعش پروری می کند، گفت: آل سعود وهابی نه شیعه را قبول دارد و نه سنی و بهترین حربه دشمن برای ضربه زدن به اسلام به شمار می رود.
آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از علمای شیعه و اهل سنت شهرستان تایباد در خراسان رضوی ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله حسین نوری همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در این دیدار با بیان این که دین مایه نجات انسان ها و جوامع بشری است، اظهار داشت: همه مشکلاتی که ما در جامعه امروز با آن مواجه هستیم به دلیل توجه نکردن به دین است؛ برخی از پژوهشگران دینی می گویند علت انحطاط و انحراف انسان ها گریز از ایمان و گریز از عمل است که به عقیده من این گونه نیست.

مشکل مردم ما نشناختن دین است

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: در کسی عمل گریزی وجود ندارد بلکه مشکلات به دلیل این است که ما درست دین را به مردم نرسانده ایم و اگر دین را درست به مردم انتقال دهیم مردم ما اهل عمل هستند چراکه همین مردم بودند که با امام راحل همراه شده و انقلاب بزرگ اسلامی را رقم زدند، بنابراین یکی از وظایف اصلی علمای دین آشنا کردن بهتر مردم با دین و معارف الهی است.

وی با بیان این که دین مداری باعث می شود که هیچ قدرتی نتواند بر ما پیروز شود، ابراز داشت: فهم درست دین انسان را از کج فهمی ها وبدفهمی ها رهایی می دهد و در طول تاریخ نیز دشمنان نمی خواستند مسلمانان انسان هایی فهمیده باشند بلکه می خواستند دین را در نظر مسلمانان پایین آورده و آن را به نماز و روزه تقلیل دهند و از همین رهگذر تکلیف مداری را کنار بزنند در حالی که اسلام ناب برای فرهنگ، سیاست و اقتصاد نیز برنامه دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی تأکید کرد: انسان هایی که در طول تاریخ از دین خود دست برنداشتند و پای آن ایستادند توانستند بر شرق و غرب عالم پیروز شده و جامعه ای متمدن و پر قدرت را به وجود بیاورند.

اسلام دینی غریب و ناشناخته

وی با اشاره به روایت «بدء الاسلام غريباً و سيعود غريباً، فطوبي للغرباء» خاطرنشان کرد: برخی خواسته اند بیان کنند که دین اسلام در ابتدا طرفداران کمی داشت و در آخر نیز طرفدارانش کم خواهد شد، در حالی که امام راحل فرمودند این حدیث می گوید اسلام از ابتدا ناشناخته بوده و ناشناخته و غریب می ماند؛ در رساله ها فقط از نماز و روزه و حج و خمس و امثال این موارد سخن به میان آمده است در حالی که اسلام سیاست دارد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: اسلام به ما می آموزد در برابر دشمنان چه کنیم؟ و امروز باید با عربستانی که دست در دست استکبار گذاشته است باید چه برخوردی داشته باشیم؟ اسلام برای فرهنگ و اقتصاد و سیاست برنامه های جامع  دارد و به همین خاطر بود که امام راحل ما فرمودند دین از سیاست جدا نیست و هرکس همانطور که نماز را یاد می گیرد باید با سیاست نیز آشنا باشد.

وی با بیان این که احکام فقهی می توان دسته بندی 10 گانه ای ارائه کرد، خاطرنشان ساخت: نخست معارف کلامی از جمله اعتقادات و مباحث ایمان و عقل است، دوم معارف عبادی است که وسیله ارتباط میان مردم با خدا محسوب می شود و سوم معارف اخلاقی است که باید در کنار اعتقادات قرار بگیرد و چهارم معارف اقتصادی است که به همین دلیل می گوییم تفقه در دین کار بزرگی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: معارف پنج تا دهم به ترتیب معارف فرهنگی، حکومتی، سیاسی، قضایی و جهادی است که هرکدام برای خود مقوله ای جداگانه است.

اسلام دینی بدون سیاست نیست

وی با تأکید بر این که باید دین را همراه با سیاست بیاموزیم، عنوان کرد: دین ما به می گوید که شیعه و سنی برادر هستند و امامان معصوم ما نیز همواره به وحدت میان شیعه و سنی دعوت کرده اند و فرموده اند با آنها رفت و آمد داشته باشید، پشت سر آنها نماز بخوانید و دشمنی با آنها نداشته باشید؛ اما حساب وهابیت در این میان جدای از اهل سنت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: ما نمی توانیم نام مذهب بر وهابیت بگذاریم، بلکه به قول امام راحل وهابیت یک مسلک خرافی است که نه شیعه را قبول دارد و نه سنی را؛ این ها تمام مقدسات را زیر پا گذاشته و پیروان مقدسات را کافر می دانند که البته این گروه خرافی بهترین حربه دشمن برای ضربه زدن به اسلام است.

وی ابراز تأسف کرد: امروز جمعیتی که خود را خادم الحرمین می داند سالی چند میلیون قرآن چاپ کرده و به سراسر دنیا می فرستند ولی در عمل به قرآن هیچ اعتقادی ندارند چراکه همین افراد هستند که در دامن خود داعش و بوکوحرام را پرورش می دهند.

فاجعه منا فراموش نمی شود

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که ملت ایران فاجعه منا را هیچ گاه فراموش نمی کند، تصریح کرد: اگر این افراد اهل دین و منطق هستند که نیستند، به حرف رهبر معظم انقلاب گوش کنند که فرمود اگر شما مقصر نیستید بگذارید عده ای به مکه بیایند و حقیقت ماجرای منا را از نزدیک تحقیق کنند؛ اما می بینیم که آنها هیچگاه به این مسأله تن در نمی دهند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات