۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۴۴۸۸۵۰
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

روشهای ترویج دین اسلام با الهام از تلاشهای علمی امام باقر

حجت الاسلام لاجوردی با بیان این که جهانی شدن اسلام را مدیون فرصت شناسی امام محمدباقر(ع) هستیم، به تبیین روشهای موفقیت مبلغان در ترویج دین مبین اسلام پرداخت.
حجت‌الاسلام سيدعباس لاجوردي

حجت الاسلام سید عباس لاجوردی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با شهادت امام محمدباقر(ع) به بیان نکاتی درباره این امام همان پرداخت و گفت: شرایط سیاسی، اجتماعی و علمی امام باقر(ع) به گونه ای بود که در دوران ایشان، منع 100ساله به کتابت و تبیین احادیث نبوی که از سوی خلفای جور تعیین شده بود، برداشته شد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: پیش از دوران این امام بزرگوار، فضای اختناق علمی ایجاد شده بود و علما حق بیان و کتابت احادیث را نداشتند؛ به دلیل افول قدرت حکومت فضایی ایجاد شد تا ایشان از نظر علمی بتوانند شاگردانی تربیت کنند.

وی اظهار داشت: بخشی از بیانات گوهر بار حضرت، درباره دین و ولایت بود که حکام با دروغ پردازی و جعل احادیث، شرافت هایی بی جا برای غیر اهل بیت(ع) ساخته بودند و تبلیغ های دروغین انجام می دادند که جوی خطرناک از نظر علمی ایجاد کرده بود.

سخنران مذهبی و مبلغ دینی افزود: از نظر سیاسی شرایط به گونه ای بود که حدود 60 سالی امام علی(ع) را سب می کردند و از نظر اجتماعی نیز فساد و تبعیض و دوری از اسلام ناب وجود داشت.

وی با اشاره به جان فشانی امام حسین(ع) در کربلا، گفت: با شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، به تدریج فضا علیه حکومت امویان شد و امام سجاد(ع) با تحریک احساسات مردم این فضا را تشدید کردند.

حجت الاسلام لاجوردی بیان داشت: امام باقر(ع) وارث یک شرایط بسیار حساس بود؛ دوران ایشان دوران انتقال قدرت از امویان به عباسیان بود و این عامل شرایطی ایجاد کرده بود که حضرت به بیان عقائد، احادیث و تفاسیر پرداخته و یک نهضت علمی به وجود آورند.

وی تأکید کرد: پایه گذار این مکتب اصیل و اسلام ناب محمدی، امام باقر(ع) بودند؛ ایشان با ایجاد دانشگاهی بزرگ در مدینه و تربیت شاگردان قدرتمند که هر کدام در زمان امام صادق(ع) محوریت علمی داشتند، توانستند چنین تحولی ایجاد کنند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در زمان امام رضا(ع) دین شیعه و افکار ناب آن، جهانی شد و همه این ها را مدیون زمان شناسی و استفاده صحیح امام باقر(ع) از شرایط ایجاد شده هستیم؛ ایشان مبانی و نظامات اجتماعی اسلام را پدید آوردند.

وی با بیان این که اساس کار امام باقر(ع) در تربیت شاگرد بود و به صورت مستقیم با حکام برخورد نمی کردند، گفت: باید توجه داشت که وقتی نور به جایی بتابد، دیگر تاریکی معنایی ندارد؛ در واقع امام محمدباقر(ع) با نور علمی خود به مبارزه با ظلمت می پرداختند.

سخنران مذهبی و مبلغ دینی اظهار داشت: شیوه مبارزه آن حضرت، مبارزه علمی، فرهنگی و بینشی علیه استکبار بود که با طرح حقیقت و روشنگری به مبارزه با خلفا و ظالمان زمان خود پرداختند و سعی کردند که ریشه های پوسیده شده را احیا کنند.

وی ادامه داد: شیوه مبارزه ایشان، شیوه جنگی نبود و به همین دلیل بود که دشمنان آن حضرت توانایی مقابله نظامی با ایشان را نداشتند و با روشی ناجوانمردانه امام باقر(ع) را مسموم کردند.

حجت الاسلام لاجوردی در توصیه به طلاب، بیان داشت: طلاب و مبلغان حوزه علمیه باید مطالب علمی و دینی را عمیق و مستند مطالعه کنند؛ مهم ترین نکته هم در موفقیت آن ها، قرآن محوری و به روز بودن است.

وی در توضیح به روز بودن، گفت: به روز بودن به این معنا نیست که مبانی را فراموش کنیم، چرا که مبانی اسلامی تا قیامت پابرجاست؛ هدف این است که باید توجه داشته باشیم که اهل بیت(ع) در خلاء سخن نمی فرمودند و کاملا در متن جامعه بودند؛ حوزه علمیه برای دفاع از اسلام ناب محمدی باید سینه سپر کند و از تمامی فرصت ها استفاده کند./840/ت302/ی

ارسال نظرات