۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۴۴۸۹۵۶
کارشناس دینی:

مذاکره و گفتمان، تنها راه حل اختلافات دولتهای اسلامی است

امام جمعه اهل سنت شهرستان سیب و سوران گفت: مذاکره و گفتمان، تنها راه حل اختلافات دولتهای اسلامی است، از این رو سران کشورهای اسلامی در کنفرانسها و نشستهای مختلف می‌توانند این مشکلات را به بحث بگذارند، اما متأسفانه هم پیمان صهیونیستها شده‌اند و به اختلافات دولتهای اسلامی دامن می‌زنند.
وحدت

مولوی عبدالحمید جهان‌دیده، امام جمعه اهل سنت شهرستان سیب و سوران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: در حادثه‌ای که سال گذشته در منطقه منا شهر مکه رخ داد، مسلمانان بسیاری از جمله حدود 500 زائر ایرانی به شهادت رسیدند و قلب دنیای اسلام را جریحه‌دار کرد.

وی بیان کرد: وجدان ما اجازه نمی‌دهد که حتی با مهمان خودمان بی احترامی شود، چطور می‌شود که با مهمان خدا این‌طور رفتار شود و هزاران مسلمان زائر خانه خدا در خاک و خون بیفتند و با لب تشنه جان بدهند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان سیب و سوران افزود: متأسفانه رفتار سعودی‌ها بعد از این واقعه نیز مناسب نبود، چرا که حداقل‌ترین کاری که باید انجام می‌دادند این بود که از همه مسلمانان و بویژه خانواده‌های جانباختگان منا عذرخواهی می‌کردند، اما این کار را نکردند.

مولوی جهان‌دیده اظهار کرد: حج یک فریضه الهی است و هیچکس حق ندارد مسلمانی را که استطاعت رفتن به حج را دارد، از این عمل منع کند و کسانی که مانع حج شوند، از جمله سعودی‌هایی که با مانع تراشی ایرانیان را از حضور در حج محروم ساختند، گناه بزرگی مرتکب شده‌اند.

وی ادامه داد: حج مظهر وحدت و کانون برادری اسلامی است و از جمله مشترکات امت اسلامی است؛ از این رو نباید محل اختلافات سیاسی جناحی و سلیقه‌ای قرار گیرد و این مسایل نباید مانع حضور مسلمانان در حج شود.

وی بیان کرد: متأسفانه امروز دشمنان با سوء استفاده از اختلافات فیما بین مسلمانان و شعله‌ور ساختن اختلافات و ایجاد فتنه انگیزی از تمام حربه‌ها استفاده می‌کنند و کشورهای اسلامی را به بهانه‌های مختلف از جمله قومی و مذهبی در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند تا بتوانند سلطه خود را گسترده‌تر کنند.

امام جمعه اهل سنت شهرستان سیب و سوران عنوان کرد: علما و رهبران کشورهای اسلامی منازعات فیما بین خود را می‌توانند با سعه صدر و گذشت و دیدگاه وسیع حل و فصل کنند و کتاب الله و سنت رسول الله را قاضی و حکم خود قرار دهند.

وی در پایان اشاره کرد: سران کشورهای اسلامی در کنفرانسها و نشستهای مختلفی که برگزار می‌شود، می‌توانند مشکلات جهان اسلام را به بحث بگذارند، از جمله مسائلی که میان نظام اسلامی و حکومت رژیم آل سعود وجود دارد را با مذاکره رفع کنند، اما متأسفانه هم پیمان صهیونیست‌ها شده‌اند و به اختلافات دولتهای اسلامی دامن می‌زنند./302/831/ب1

ارسال نظرات