۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۴۹۰۰۲
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

مستندات فاجعه منا تهیه شده است/ پیگیری تا دستیابی به نتیجه مطلوب ادامه دارد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،‌ ضعف دولت عربستان را عامل فاجعه منا خوانده و پیگیری سیاسی و حقوقی در ابعاد مختلف را سبب فراموش نشدن این فاجعه دانست.
قاضی عسکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش بررسی ابعاد سیاسی - حقوقی فاجعه منا که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، به تبیین عملکرد کشورمان در پیگیری ابعاد مختلف این فاجعه پرداخت.

سرپرست حجاج ایرانی با تأکید‌ بر لزوم پیگیری دستگاه های مرتبط اظهار داشت: این فاجعه، مسأله ای ساده نیست و نباید به فراموشی سپرده شود و باید تمام ابعاد و زوایای موجود شناخته شده و راهکارهای پیگیری این موضوع و پیشگیری از وقوع چنین فجایعی در سال های بعد، بررسی و اجرا شود.

وی افزود: متأسفانه ما نتوانسته ایم حوادثی که بعد از انقلاب رخ داده را به خوبی ثبت کنیم و همین موضوع سبب شده تا نتوانیم پیگیری صحیحی پیرامون این حوادث داشته باشیم و از این ناحیه خسارت های فراوانی را متحمل شده ایم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت، کشتار حجاج در سال 1366 را از این دست حوادث دانسته و خاطرنشان کرد: از آن حادثه هیچ مستنداتی در دست نیست و پیگیری های لازم در این زمینه صورت نگرفته و اگر امروز، ما به راحتی از کنار فاجعه منا بگذریم، این موضوع نیز به فراموشی سپرده می شود.

مستندات خوبی تهیه کرده ایم

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر جمع آوری مستندات پیرامون فاجعه منا را مناسب توصیف کرده و ابراز کرد: ما با استفاده از تجربه های قبلی، تمام سعی خود را برجمع آوری مستندات قرار دادیم و از همان روز اول هر‌کس به بعثه رهبری مراجعه کرد، همان جا موضوع را ضبط کرده و مستند سازی ها صورت گرفت و هم چنین تیمی را نیز در نظر گرفتیم که در استان ها و شهرستان ها با خانواده هایی که در این فاجعه حضور داشتند دیدار و گفت‌و‌گو کرده و مستندات مرتبط را جمع آوری کردند.

وی افزود: تا کنون بیش از 800 مصاحبه تهیه شده و مطالبی که از سایت ها، روزنامه ها و مطبوعات خارجی، قابلیت جمع آوری داشتند را جمع بندی کرده و به نقاط مشترکی در آن ها رسیدیم که برای ما علت حادثه مشخص شده و مدارک و شاهدان آن نیز موجود است.

این مقام مسئول، پیگیری ابعاد حقوقی این فاجعه را از دیگر برنامه های در حال اجرا دانسته و ‌تصریح کرد: با تلاش هایی که انجام شده، بیش از 400 نفر از حادثه دیدگان این فاجعه به ما وکالت و تعهد محضری داده اند که مسائل حقوقی را دنبال کنیم که این مسأله خود نشان از عزم جدی برای پیگیری ابعاد حقوقی این فاجعه تا به دست آمدن نتیجه مطلوب دارد.

به جای طرح مسائل شعاری، راه های پیگیری تبیین شود

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر سهل انگاری صورت گرفته در حج سال گذشته را ناشی از ضعف دولت عربستان دانسته و تاکید کرد: این سهل انگاری ها سابقه زیادی دارد، به طوری که در زمان های گذشته نیز مشکلات فراوانی برای حجاج به وجود آمده است و در حالی که بیش از 1400 سال برگزاری مراسم حج سابقه دارد، اما برنامه ریزی اساسی برای تأمین نیازهای حاجیان کشورهای مختلف و جلوگیری از حوادث احتمالی انجام نشده است که این مسأله حکایت از ضعف مدیریتی و برنامه ریزی دولت عربستان دارد.

وی افزود: وزارت خارجه و قوه قضائیه و دیگر دستگاه های مربوط، باید به جای طرح مسائل شعاری، راه های شناسایی و پیگیری ابعاد مختلف این فاجعه را بررسی و تبیین کنند اما متأسفانه از‌ ظرفیت های بین المللی غفلت شده و تا به حال نتوانسته ایم استفاده لازم از آن ها را ببریم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت در پایان تأکید کرد: رهبر انقلاب در پیام اخیرشان، به مطالب مهمی اشاره کردند که باید مستند سازی شده و از نظر علمی مورد بحث قرارگرفته و تحقیق لازم در این سرفصل ها صورت پذیرد، که نقش صاحب نظران و اندیشمندان در این موضوع بسیار مهم و حیاتی است./872/پ202/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات