۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۴۴۹۰۲۰
استاد حوزه علمیه:

انسان کامل مظهر صفات و اسماء خداوند متعال است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان جانشین خداوند بر روی زمین است، گفت: انسان کامل می تواند مظهر صفات و اسماء خداوند متعال باشد.
حجت الاسلام محمد محرابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام محمد محرابی، استاد حوزه علمیه کرمانشاه ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله بروجردی(ره) کرمانشاه، ابراز داشت: در خلافت انسان دو دیدگاه اساسی در میان عالمان دینی وجود دارد، نخستین دیدگاه خلافت الهی را به انسان کامل الهی اختصاص می دهد، به همین دلیل تنها انسان کامل می تواند مظهر صفات و اسماء خداوند متعال باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: انسان هایی که دارای انحطاط ها، سقوط، ظلم و فساد و خرابکاری هستند نمی توانند از خلافت الهی برخوردار باشند.

این مسؤول یادآور شد: دیدگاه دوم برتر و دقیق تر است، در این دیدگاه دو مرتبه از خلافت داریم، مرتبه خلافت تکوینی که خداوند متعال با دمیدن روح خویش در جسم انسانها آن را به وجود آورده است و مرتبه خلافت کامل الهی به انسان کامل و معصوم اختصاص دارد؛ آیه 30 سوره مبارکه بقره نیز بیانگر این است که خداوند انسان را برای جانشینی خود آفریده است و این جانشینی تنها به حضرت آدم(ع) اختصاص نداشته و شامل سایر انسانها نیز می شود.

حجت الاسلام محرابی تأکید کرد: خداوند انسانها را خلیفه خود در زمین قرار داده و برخی را نسبت به دیگران با درجاتی رفعت و برتری داده است تا اینکه انسانها را با توجه به چیزی که به آنها داده شده است امتحان کند و کسانی را که از خلافت الهی عدول و سوء استفاده کرده اند مجازات می کند و البته نسبت به توابین بسیار بخشنده و مهربان است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اگر کسی کفر بورزد و قدر نعمت خلافت خداوند را نداند این ناسپاسی به خودش آسیب می رساند، کفر امری ناگوار و بسیار بد است که سبب خسران انسانها خواهد شد، ایمان آوردن به خدا و رسولش به معنای علم و اعتقادی است که به قلب برسد و آرامش و امنیت ایجاد کند.

این مسؤول مطرح کرد: انسانها باید انفاق کرده و از چیزهایی که خدا در اختیار ما قرار داده ببخشند، خداوند متعال نعمتهای مادی و معنوی برای انسانها قرار داده است، از این رو باید علاوه بر اینکه به خدا و رسولش ایمان می آوریم از نعمتهایی که خدا در اختیار ما قرار داده است انفاق کنیم، زیرا اجری کبیر در انتظار انفاق کنندگان است.

وی بیان داشت: اگر انسان فاقد روح الهی بود و موجودی همانند موجودات دیگر بود فاقد خلافت می شد و خداوند فقط در افرادی خاص روح الهی می دمید اما همه جانشین خدا هستیم.

حجت الاسلام محرابی در پایان گفت: وقتی از خلافت محدود و تکوینی انسان سخن می گوییم منظور این است که روح الهی در ما وجود دارد و چون خداوند از صفات خود در وجود انسان قرار داده است، محسنات و کمالات ما تماما الهی است و از صفات و اسماء خداوند نشأت گرفته است و ادامه خلافت خداوند در صورت خواست و اراده او خواهد بود./857/202/ب2

ارسال نظرات